Λύση για το παγκόσμιο πρόβλημα του καφέ αναζητούν τα Starbucks
Γράφει η: Κλειώ Νικολάου
Ο καφές είναι μία πολύ ευαίσθητη καλλιέργεια – η ποικιλία arabica, η δημοφιλέστερη στον κόσμο, ακόμα περισσότερο από τις άλλες ποικιλίες. Και η κλιματική αλλαγή αποτελεί τεράστια απειλή και για τις εταιρείες, αλλά και για τους αγρότες.
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, «η σωστή καλλιέργεια καφέ απαιτεί συγκεκριμένη θερμοκρασία, φως και επίπεδα υγρασίας», με τις συνθήκες αυτή τη στιγμή να πληρούνται σε κάποια σημεία της Λατινικής Αμερικής. Όμως, η αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας αναμένεται να μειώσει έως το 2050 κατά 50% τις εκτάσεις, στις οποίες θα μπορεί να καλλιεργηθεί ο καφές.
Έτσι τα Starbucks, που αγοράζουν το 3% της παγκόσμιας παραγωγής καφέ, έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν μία νέα ποικιλία Arabica, η οποία θα μπορεί να διατηρείται καλύτερα σε έναν πλανήτη, του οποίου η θερμοκρασία ανεβαίνει.
Εδώ και τουλάχιστον μία δεκαετία, οι επιστήμονες των Starbucks καλλιεργούν διάφορα είδη δέντρων καφέ, προσπαθώντας να βρουν αυτά που θα έχουν υψηλή απόδοση σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και, μεταξύ άλλων, θα είναι ανεκτικά στα ζιζάνια, που επιτίθενται στα δέντρα και πολλαπλασιάζονται εξ αιτίας της κλιματικής αλλαγής.
Έξι ποικιλίες
Μετά από εκατοντάδες προσπάθειες, η εταιρεία έχει καταλήξει σε έξι ποικιλίες που πληρούν τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για τη γεύση και το άρωμα. Ήδη ο κατάλογος με τις έξι νέες ποικιλίες είναι διαθέσιμος στους αγρότες που εργάζονται στη φάρμα της εταιρείας, ένα κέντρο εκπαίδευσης και έρευνας στην Κόστα Ρίκα.
Ο συγκεκριμένος κατάλογος των Starbucks περιλαμβάνει τη λίστα γεύσεων για κάθε καλλιέργεια. Για παράδειγμα, μία ποικιλία φτιάχνει καφέ με μυρωδιές από πεπόνι, μέλι και ζαχαροκάλαμο, ενώ περιέχει αναλυτικά και τα χαρακτηριστικά της κάθε καλλιέργειας: το υψόμετρο στο οποίο επιβιώνει, το μέγεθος και τη δομή του δέντρου, καθώς και πόσα χρόνια χρειάζεται να καλλιεργηθεί έως ότου αποδώσει καρπούς.
Τα Starbucks, με περίπου 36.000 σημεία πώλησης σε ολόκληρο τον πλανήτη, εξαρτώνται απολύτως από τους αγρότες – η εταιρεία αγοράζει καφέ από περίπου 400.000 αγρότες σε 30 διαφορετικές χώρες. Όλοι αυτοί, καθώς και εκατομμύρια άλλοι που συνεργάζονται με άλλες εταιρείες, παλεύουν να προσαρμοστούν στην κλιματική αλλαγή.
Κάποιες άλλες ποικιλίες καφέ, όπως η robusta και η liberica, είναι πιο ανθεκτικές στην κλιματική αλλαγή από τον Arabica. Όμως, οι καλλιεργητές αποφεύγουν αυτές τις δύο ποικιλίες, επειδή οι καταναλωτές προτιμούν τον Arabica, λόγω της γεύσης και της μυρωδιάς τους.
Στην πιο πρόσφατη έκθεσή τους, τα Starbucks είχαν επισημάνει το πρόβλημα με την αύξηση κόστους για τον υψηλής ποιότητας καφέ Arabica, αλλά και στη μειωμένη διαθεσιμότητα της ποικιλίας.
Ακόμα και πριν αρχίσει να αναπτύσσει τους δικούς του σπόρους Arabica, η εταιρεία είχε αρχίσει να παρέχει στους αγρότες της σπόρους υψηλής ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή. Όπως ανακοίνωσε, τα τελευταία τρία χρόνια έχει δώσει τρία εκατομμύρια σπόρους και έχει διανείμει 70 εκατομμύρια δέντρα ανθεκτικά στα ζιζάνια. Στόχος είναι να φτάσει τα 100 εκατομμύρια δέντρα έως το 2025.