Lockdown: Σε τι εθίστηκαν πιο πολύ οι άνθρωποι;
Ραγδαία αύξηση στον εθισμό των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών παρατηρήθηκε κατά την διάρκεια της καραντίνας, σύμφωνα με τα αποτελέσματα βρετανικής μελέτης. Η αβεβαιότητα της πανδημίας αλλά και η συρρίκνωση των δραστηριοτήτων εκτός σπιτιού οδήγησαν τον κόσμο σε έως και κατά έξι φορές μεγαλύτερη αύξηση εθισμού στον τζόγο.
Η παραμονή μας μέσα στους τέσσερις τοίχους λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορoνοϊό μας έκανε πιο ευάλωτους σε κακές συνήθειες, ως μια διέξοδο διαφυγής. Παρόλα αυτά, όταν έχουμε να κάνουμε με αληθινές περιπτώσεις εθισμού, τα πράγματα φαίνεται πως σοβαρεύουν. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι τακτικοί… τζογαδόροι είχαν εώς και έξι φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να παίξουν τυχερά παιχνίδια μέσω διαδικτύου σε σύγκριση με πριν την πανδημία. Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο Journal of Gambling Studies.
Αν και πολλές μορφές τζόγου που απαιτούσαν την φυσική παρουσία περιορίστηκαν λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό, αυτό δεν εμπόδισε τους άντρες και οι γυναίκες που ήθελαν να τζογάρουν να βρουν διέξοδο στο διαδίκτυο παίζοντας τυχερά παιχνίδια όπως πόκερ, μπίνγκο και διάφορα παιχνίδια του καζίνο. Οι συμμετέχοντες και τακτικοί παίχτες είχαν περισσότερες από δύο φορές περισσότερες πιθανότητες από ό, τι πριν να στοιχηματίσουν μέσω διαδικτύου. Μάλιστα, όσοι είχαν οικονομικά προβλήματα πριν από την πανδημία, ήταν πιο πιθανό να αναφέρουν τη ροπή τους προς τον τζόγο κατά την περίοδο των lockdown.
Τα στοιχεία αναφοράς την εν λόγω συγκριτικής μελέτης ήταν δύο διαδικτυακά ερωτηματολόγια κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown το 2020 έχοντας ως δείγμα ενήλικες ηλικίας 28 ετών κατά μέσο όρο, οι οποίοι στο παρελθόν είχαν κληθεί να συμπληρώσουν παρόμοιο ερωτηματολόγιο σχετικά με τον τζόγο, μέρος μιας μεγάλης έρευνας γνωστή με το όνομα «Τα παιδιά της δεκαετίας του ’90» ή Διαχρονική μελέτη Avon για Γονείς και Παιδιά (ALSPAC).
Περισσότεροι από 2.600 ενήλικες έλαβαν μέρος με τα αποτελέσματα να υποδεικνύουν ότι οι άντρες ήταν έως και τρεις φορές πιο επιρρεπείς στον τζόγο σε σύγκριση με τις γυναίκες, μια ασχολία που έκαναν περισσότερες από μια φορά την εβδομάδα. Επιπλέον, παρατηρήθηκε υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα και συνδέθηκε επίσης με τον συστηματικό τζόγο τόσο για τις γυναίκες όσο και τους άντρες. Το πραγματικό μέγεθος όμως των συνηθειών αυτών είναι μάλλον μεγαλύτερο καθώς η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (το 70%) ήταν γυναίκες.
Η έρευνα βασίστηκε και σε άλλα προϋπάρχοντα στοιχεία, όπως για παράδειγμα της μελέτης ιχνηλάτησης YouGov Covid-19 η οποία έδειξε σε μεγάλο βαθμό ότι όσοι έπαιζαν τακτικά τυχερά παιχνίδια, στράφηκαν σε νέες αντίστοιχες επιλογές που προσέφερε απλόχερα το διαδίκτυο. Μάλιστα, στοιχεία από την Επιτροπή Τυχερών Παιγνίων του Ηνωμένου Βασιλείου ανέδειξαν επίσης μια άνοδο στα έσοδα των διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών και ειδικότερα των esports, μιας και όλα τα αθλητικά γεγονότα είχαν αναβληθεί λόγω κορωνοϊού. Επιπλέον, προηγούμενη μελέτη του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ στο περιοδικό Public Policy & Marketing ανέδειξε και μια άλλη πτυχή, αυτή της συμμετοχής των παιδιών στα esports, μια εξελισσόμενη κατηγορία που συσχετίζεται με τα videogames.
Τέλος, σύμφωνα με την Agnes Nairn, Καθηγήτρια Μάρκετιγκ στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ , η ίδια έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου γι’ αυτή την αυξανόμενη τάση που παρατηρείται στα παιδιά: «Καθώς τα τυχερά παιχνίδια μεταφέρονται στο διαδίκτυο, ευάλωτες ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των ενηλίκων που κάνουν κατάχρηση αλκοόλ, μπορεί πιο εύκολα να επηρεαστούν. Ο πειρασμός για τον τζόγο στο διαδίκτυο άλλωστε ενισχύεται από έξυπνες διαφήμισεις και είναι πάντα εκεί. Τα παιδιά πέφτουν επίσης θύματα αυτής της διαφήμισης, ειδικά όσον αφορά τα esports στα κοινωνικά μέσα, και θα μπορούσαν να εγκλωβιστούν σε εθιστικές συνήθειες από νεαρή ηλικία. Απαιτείται επομένων αυστηρότερη ρύθμιση σε αυτόν τον αναπτυσσόμενο τομέα για την προστασία των ευάλωτων καταναλωτών.