Ο ρόλος των social media: Τα ανατρεπτικά ευρήματα δημοσκόπησης στο Action 24
Ο ρόλος των social media στη διαμόρφωση των πολιτικών απόψεων και στάσεων των πολιτών δεν φαίνεται να είναι τελικά τόσο σημαντικός για τους ίδιους.
Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγουν τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα δημοσκόπησης που πραγματοποιήθηκε από την Opinion Poll για το Action 24.
Το 67,4% των ερωτηθέντων τονίζει ότι τα social media δεν παίζουν ιδιαίτερα σημαντικό έως καθόλου σημαντικό ρόλο στην ενημέρωσή τους, ενώ μόλις το 29,2% απαντά ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν πολύ σημαντικό έως καθοριστικό ρόλο στην ενημέρωσή τους, σε αντίθεση ίσως με όσα πιστεύαμε τον τελευταίο καιρό.
Όσον αφορά την κατανομή των απαντήσεων στην ίδια ερώτηση ανά ηλικιακή κατηγορία, είναι φανερό ότι όσο πηγαίνουμε πιο κάτω ηλικιακά τόσο πιο σημαντικός είναι ο ρόλος που παίζουν τα social media στην ενημέρωση των πολιτών. Μάλιστα, η διαφορά ανάμεσα στην κατηγορία 17 έως 29 ετών και 30 έως 45 ετών είναι εντυπωσιακή, με τους 17-29 να δηλώνουν κατά 45,3% ότι τα social media παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ενημέρωσή τους, ενώ στα 30-45 το ίδιο ποσοστό «πέφτει» στο μισό περίπου, στο 25,5%.
Παράδοξο φαίνεται και αυτό που συμβαίνει με τους ερωτηθέντες πάνω από το 65 ετών, για το 16,5% των οποίων τα social media παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενημέρωσή τους, 6,5 μονάδες παραπάνω από ό,τι στους 56-64.
Σχετικά με το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που παρακολουθούν περισσότερο, στα ευρήματα του γενικού πληθυσμού, πρώτο κατατάσσεται το Facebook με 38,3%, ενώ το Instagram ακολουθεί με 16,2%, στη συνέχεια βρίσκεται το Tik Tok με 6,7% και τελευταίο είναι το Twitter (σήμερα X) με 5,5%.
Στις ηλιακές κατηγορίες, στους ερωτηθέντες 17 έως 29 ετών το Instagram αναδεικνύεται ως ο «βασιλιάς» των προτιμήσεών τους, με 59,0%, ακολουθεί το Facebook με 19,1% και μετά έρχεται το Tik Tok με 9,8%.
Τα πράγματα αλλάζουν αρκετά στις αμέσως μεγαλύτερες ηλικίες, με το 51,6% των ερωτηθέντων στην κατηγορία 30 έως 45 ετών να δηλώνει ότι παρακολουθεί περισσότερο το Facebook, με την προτίμηση για το Ιnstagram να «πέφτει» κατακόρυφα στο 10,5%. Το Facebook διατηρεί την υψηλή θέση του και στις άλλες ηλικιακές κατηγορίες.
Όσον αφορά τον καθορισμό της ψήφου, στον γενικό πληθυσμό, ένα συντριπτικό ποσοστό δηλώνει ότι δεν παίζει ιδιαίτερα σημαντικό έως καθόλου σημαντικό ρόλο.
Στις ηλιακές κατηγορίες, το 22% των ερωτηθέντων 17 έως 29 ετών, σημειώνει ότι τα social media παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην ψήφο τους, με το ποσοστό αυτό να μειώνεται στο 10,5% στους 30 έως 45 ετών, να αυξάνεται λίγο στο 13,3% στην ηλικία 46 έως 55 ετών, με το πιο μειωμένο ποσοστό επιρροής των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ψήφο να ανήκει στην ηλικία 56 έως 64 ετών, στο 7,9%.