Λάθος ή όχι οι δασμοί στα κινέζικα αυτοκίνητα;
Ο Γερμανός υπουργός Volker Wissing απαντά: «Λανθασμένη προσέγγιση οι δασμοί στα κινεζικά αυτοκίνητα»
Η επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας θα ήταν λάθος προσέγγιση για την προώθηση του διεθνούς ανταγωνισμού, δήλωσε ο Γερμανός φιλελεύθερος υπουργός Μεταφορών Volker Wissing σε συνέντευξή του στο ειδησεογραφικό πολιτικό site Euractiv.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερευνά τα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας, τα οποία η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen λέει ότι πωλούνται σε «τεχνητά χαμηλές» τιμές στις ευρωπαϊκές αγορές.
Μετά από έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας πρόκειται να παρουσιαστούν σύντομα, υπάρχει περίπτωση να επιβληθούν νέοι εισαγωγικοί δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα, εάν διαπιστωθεί ότι οι εταιρείες έλαβαν υπερβολικό ποσό επιδοτήσεων από το κράτος.
«Ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι ένα κίνητρο για τους Γερμανούς κατασκευαστές να κατασκευάσουν καλύτερα και φθηνότερα αυτοκίνητα», δήλωσε ο Wissing στο Euractiv. «Δεν ανησυχώ για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Δεν πιστεύω πως δεν θα επιβιώσει από αυτόν τον ανταγωνισμό». Ο Wissing δήλωσε επίσης: «είμαι μπερδεμένος που κάποιοι ζητούν τώρα τον περιορισμό του ανταγωνισμού από το κράτος, αυτό δεν έχει καμία απολύτως σχέση με μια οικονομία της αγοράς».
Ποιοι σταματούν τους Κινέζους;
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αύξησε τους δασμούς από 25% σε 100% νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Η Γαλλία έχει υιοθετήσει μια πιο επιθετική προσέγγιση στον κινεζικό ανταγωνισμό, με το εθνικό σύστημα επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αποκλείει τους Κινέζους κατασκευαστές.
Αντίθετα, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι πολιτικοί ανησυχούν πολύ περισσότερο για πιθανά αντίποινα, των Κινέζων στη δική τους αγορά. Τα αντίποινα αυτά ίσως απομονώσουν τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία από τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ερωτηθείς συγκεκριμένα για την έρευνα της ΕΕ, ο Wissing είπε: «Η προσέγγιση πρέπει πάντα να είναι η δημιουργία θεμιτού ανταγωνισμού αντί να εργάζεται για να τον εμποδίσει. Γι' αυτό η θεμελιώδης προσέγγιση είναι λανθασμένη. Μου λείπει μια αξιόπιστη μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δείχνει πού είναι αθέμιτος ο ανταγωνισμός. Σε αυτή τη βάση, το θέμα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί. Αλλά το να λέμε απλώς ότι έχουμε υποψίες δεν αρκεί», πρόσθεσε και κατέληξε: «Πρέπει να γίνουμε πιο ανοιχτοί στην τεχνολογία γιατί πάρα πολλά ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα», είπε.
Τι θα γίνει με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης;
Ο Wissing έγινε γνωστός σε όλη την Ευρώπη στις αρχές του 2023, όταν μπλόκαρε προσωρινά την υιοθέτηση της de facto απαγόρευσης της ΕΕ για νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Το κόμμα του, το φιλελεύθερο FDP, είναι ένθερμος υποστηρικτής του να μην αποκλείεται οποιαδήποτε τεχνολογία. Αντίθετα, πολλοί περιβαλλοντολόγοι τονίζουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά με μπαταρία είναι πιο ενεργειακά αποδοτικά και θα πρέπει να προτιμώνται έναντι άλλων τεχνολογιών, όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα ή το υδρογόνο, όπου είναι δυνατόν.
«Μερικοί άνθρωποι που είναι φανατικοί για την προστασία του κλίματος θέλουν να ηλεκτρίσουν τα πάντα και παραπλανούν τους υπόλοιπους ανθρώπους σχετικά με το τι πραγματικά πρέπει να γίνει. Θέλουν ένα μεγάλο μερίδιο των μεταφορών –τόσο οι επιβατικές όσο και οι εμπορευματικές– να σταματήσει εντελώς. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι αυτό θα προκαλέσει συρρίκνωση της οικονομίας» είπε ο Wissing.
Η ΕΕ πρόκειται να εισαγάγει ένα σύστημα «διαχείρισης εκπομπών ρύπων» για τις οδικές μεταφορές και τα κτίρια από το 2027, το οποίο ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση των τιμών της βενζίνης και του ντίζελ κατά περίπου 50 έως 80 cents/lt.
Ο Wissing αρνήθηκε «να συμμετάσχει σε τέτοιες εικασίες επειδή αναστατώνει τους ανθρώπους», προσθέτοντας ότι «κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα εξελιχθούν οι τιμές της ενέργειας». Κλείνοντας ο Γερμανός υπουργός Volker Wissing είπε: «Αν δεν γνωρίζετε κάτι, είναι καλύτερα να σταματήσετε τις παρεμβατικές ρυθμίσεις και να αφήσετε την αγορά να ακολουθήσει την πορεία της».