Κώστας Ζαχαριάδης: Εξαπατημένη αλλά όχι παραιτούμενη η κ. Μενδώνη
«Η υπόθεση Λιγνάδη έχει το ποινικό της σκέλος, για το οποίο αρμόδια είναι η δικαιοσύνη, έχει και το πολιτικό της σκέλος», επισημαίνει ο τομεάρχης Εσωτερικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ - Π.Σ. και βουλευτής, Κώστας Ζαχαριάδης, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής».
Κάνει λόγο για «αναπόδραστες ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού», λέγοντας πως η Λίνα Μενδώνη και ο Κυριάκος Μητσοτάκης, «αφού άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι των ανατριχιαστικών αποκαλύψεων όχι μόνο δεν έκαναν ότι έπρεπε για να επιταχυνθεί η διαδικασία, αλλά προσπάθησαν επικοινωνιακά να εξαφανίσουν το θέμα, να το χαμηλώσουν, να συκοφαντήσουν και να επιτεθούν σε όσους έθεταν ερωτήματα για να σπάσει το απόστημα».
Ο κ. Ζαχαριάδης επιρρίπτει ευθύνες στην κυβέρνηση για τη διαχείριση της πανδημίας. Χαρακτηρίζει ως «επιστροφή στο παρελθόν της δεξιάς καθυστέρησης» το νέο εκλογικό νόμο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, και μιλάει για τη στρατηγική του ΣΥΡΙΖΑ.
Λίνα Μενδώνη και Δημήτρης Λιγνάδης
Αναλυτικά η συνέντευξη
Ερ.: Η σύλληψη Λιγνάδη και οι δεκάδες καταγγελίες για παρενοχλήσεις στον χώρο του θεάτρου έχουν προκαλέσει πολιτική σύγκρουση. Είναι όμως ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης ένα τόσο ευαίσθητο θέμα;
Απ.: Έγινε ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης γιατί η κυβέρνηση δεν ανέλαβε τις ευθύνες της. Η υπόθεση Λιγνάδη έχει το ποινικό της σκέλος, για το οποίο αρμόδια είναι η δικαιοσύνη, έχει και το πολιτικό της σκέλος. Στο πολιτικό σκέλος είναι αναπόδραστες οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπ. Πολιτισμού, της κ. Μενδώνη δηλαδή, που τοποθέτησε τον άνθρωπο αυτό στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, και κατά συνέπεια φέρει την πολιτική ευθύνη για την επιλογή της. Δεν κατηγορούμε την κ. Μενδώνη ή τον κ. Μητσοτάκη ότι γνώριζαν… Αν είναι δυνατόν… Τους κατηγορούμε όμως ότι αφού άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι των ανατριχιαστικών αποκαλύψεων όχι μόνο δεν έκαναν ότι έπρεπε για να επιταχυνθεί η διαδικασία, αλλά προσπάθησαν επικοινωνιακά να εξαφανίσουν το θέμα, να το χαμηλώσουν, να συκοφαντήσουν και να επιτεθούν σε όσους έθεταν ερωτήματα για να σπάσει το απόστημα.
Ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει να καλύπτει την κ. Μενδώνη ακόμη και σήμερα, με το σύνολο της αντιπολίτευσης αλλά και της κοινωνίας και του καλλιτεχνικού κόσμου απέναντί του. Η κ. Μενδώνη δηλώνει «εξαπατημένη». Εξαπατημένη αλλά όχι παραιτημένη ή παραιτούμενη. Έχει ανοίξει συνολικά μια συζήτηση για τις παρενοχλήσεις σε εργασιακούς, κοινωνικούς αλλά και πολιτικούς χώρους. Πώς μπορούν να τεθούν δικλίδες ασφαλείας για τα θύματα;
Ενώ υπάρχει ένα κάποιο νομικό πλαίσιο για τιμωρία των θυτών και υπάρχουν οι θεσμοί για την καταπολέμηση της σεξουαλικής βίας, όπως ο Συνήγορος του Πολίτη, το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας, οι δημοτικές επιτροπές ισότητας, η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (που επί τωρινής κυβέρνησης μετονομάστηκε σε Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων συντηρητικοποιώντας και συμβολικά και ουσιαστικά την ατζέντα της Γραμματείας), η γραμμή υποστήριξης 15900, λειτουργούν μόνο ως αποδέκτες καταγγελιών και έρευνας σε θέματα έμφυλης ισότητας.
Θα πρέπει να εισηγηθεί μια δυναμική μεταρρύθμιση με θετικά μέτρα ισότητας. Οι κρατικοί φορείς οφείλουν να αναλάβουν δυναμικό ρόλο στην προστασία και υποστήριξη των καταγγελουσών και των καταγγελόντων και να εξειδικευτούν σε ζητήματα αντιμετώπισης καταγγελιών σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης λαμβάνοντας υπόψιν τα στοιχεία για τη σεξουαλική κακοποίηση που παρέχει ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.
Το ζήτημα είναι μείζον και αφορά μια σειρά ενεργειών που πρέπει να γίνουν. Από την κύρωση της Συμφωνίας της Κωνσταντινούπολης και τη συνολική ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου. Επίσης, οι μονάδες ψυχολογικής υποστήριξης πρέπει να ενισχυθούν, να ξεκινήσει μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης και υποστήριξης των θυμάτων, να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο ασφάλειας για τα θύματα, ώστε να μπορούν να καταγγέλουν χωρίς φόβο τέτοια περιστατικά. Επίσης, κι αυτό είναι κρίσιμο, να δοθεί και να κερδηθεί μια κοινωνική μάχη απέναντι στα ζητήματα κακοποίησης. Αυτός είναι και ο δυσκολότερος αγώνας για να σπάσουν κατεστημένες νοοτροπίες και στερεότυπα.
Η διαχείριση της πανδημίας
Ερ.: Η πορεία της πανδημίας φαίνεται να δοκιμάζει αυτή τη φορά την Αττική, με τις κλίνες ΜΕΘ να αρχίζουν να γεμίζουν. Τι εκτιμήσεις κάνετε για την έκβαση του τρίτου κύματος στη χώρα μας;
Απ.: Υπάρχουν πια συγκεκριμένα πράγματα που μετά το πρώτο κύμα θα έπρεπε να έχουν γίνει και δεν έγιναν. Τεστ για όλους δωρεάν, ενίσχυση του ΕΣΥ, αποσυμπίεση για ΜΜΜ και σχολεία. Η κυβέρνηση οδήγησε τη χώρα γυμνή και στο 2ο και στο 3ο κύμα. Ανθρώπινες ζωές και οικονομική καταστροφή το αποτέλεσμα. Τα σημάδια είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά. Η κυβέρνηση κινήθηκε χωρίς σχέδιο, με προχειρότητα, μόνο με σχεδιασμό στην επικοινωνία. Μας λένε ότι οι ΜΕΘ του δημόσιου τομέα έχουν φτάσει στα όριά τους, τι περιμένει η κυβέρνηση να επιτάξει τις κλίνες του ιδιωτικού τομέα που στην Αθήνα είναι πολλές; Πριν λίγες μέρες έκαναν δηλώσεις οι υπουργοί για άνοιγμα της αγοράς και των σχολείων, αλλά τώρα μιλούν για αυστηρότερα μέτρα. Είναι προφανές ότι έχουν χάσει πλήρως τον έλεγχο, δυστυχώς.
Ο νέος εκλογικός νόμος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Ερ.: Στα του τομέα σας τώρα, ο υπουργός Εσωτερικών ετοιμάζεται να φέρει νέο εκλογικό νόμο για την τοπική αυτοδιοίκηση. Πώς τοποθετείστε σε σχέση με τις αλλαγές που φέρνει, όπως η κατάργηση της απλής αναλογικής;
Απ.: Επιστροφή στο παρελθόν της δεξιάς καθυστέρησης. Η μεταρρύθμιση της ΝΔ για την «ομαλή λειτουργία των ΟΤΑ» είναι η επιστροφή στο εκλογικό σύστημα του 2006. Με πρόφαση την κυβερνησιμότητα και την αποτελεσματικότητα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ολοκληρώνει τη μεθοδευμένη και ιεραρχημένη της επίθεση στο θεσμικό πλαίσιο της Αυτοδιοίκησης. Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, το ποσοστό που θα χρειάζεται ένας υποψήφιος δήμαρχος ή περιφερειάρχης για να εκλεγεί -και να κερδίσει ενισχυμένη πλειοψηφία στο αντίστοιχο συμβούλιο – θα είναι 43%. Η ΝΔ φοβάται τη συσπείρωση των προοδευτικών δυνάμεων στο δεύτερο γύρο και απεχθάνεται τις συνεργασίες.
Κυβερνησιμότητα και δημοκρατία όμως δεν γίνεται να λειτουργήσουν αντιπαραθετικά. Η αλήθεια όμως είναι πως τη ΝΔ δεν την αφορά τίποτα από όλα αυτά. Η ΝΔ συνεχίζει να βλέπει την αυτοδιοίκηση όχι ως αυτόνομο πεδίο άσκησης πολιτικής δίπλα στις ανάγκες του πολίτη, αλλά ως άλλο ένα πεδίο μεταφοράς των παθογενειών της κεντρικής διοίκησης και της κομματικής αντιπαράθεσης σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό σε κάθε γειτονιά. Οι πολιτικές συνθέσεις και οι πολιτικές συναινέσεις, είτε μέσα στα πλειοψηφικά σχήματα, είτε μεταξύ όμορων πολιτικών χώρων, είναι μονόδρομος για να υπάρχει κυβερνησιμότητα. Με το δεύτερο όμως επιτυγχάνεται και δημοκρατική αντιπροσωπευτικότητα. Δεν υπάρχει λειτουργικό μοντέλο για την αυτοδιοίκηση «αποφασίζουμε και διατάζουμε», δεν λειτουργούν πουθενά στο κόσμο έτσι οι ΟΤΑ.
Θέλω να πιστεύω ότι οι προοδευτικές δυνάμεις που το 2006 είχαν αντιταχθεί και στην κεντρική πολιτική σκηνή και στην τοπική αυτοδιοίκηση στην αντιμεταρρύθμιση τότε του 42% και είχαν δώσει μάχες δεν έχουν ξεχάσει ούτε όσα έλεγαν τότε, ούτε έχουν μετατοπιστεί ιδεολογικοπολιτικά.
Η πορεία του ΣΥΡΙΖΑ
Ερ.: Πριν κλείσουμε, πώς βλέπετε την πορεία και την στρατηγική του κόμματος σας τον τελευταίο χρόνο; Πού εντοπίζετε αδυναμίες;
Απ.: Έχει έρθει η ώρα για την συγκρότηση μιας μεγάλης προοδευτικής παράταξης με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, γιατί αυτό είναι το μεγάλο αίτημα της κοινωνίας, των προοδευτικών πολιτών, ως πολιτική πρόταση και απάντηση σε αυτά που ζούμε σήμερα στην Ελλάδα.
Ο ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία έχει την μεγάλη ευθύνη να πάρει πρωτοβουλίες για τον συντονισμό των δυνάμεων της προοδευτικής αντιπολίτευσης και αυτό θα κάνουμε, θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε την διεύρυνση των κοινωνικών και πολιτικών συμμαχιών με στόχο μια μεγάλη πλειοψηφία, πολιτική και κοινωνική.
Ανάταξη της κοινωνίας μετά την πανδημία, οικονομική ανασυγκρότηση της χώρας, αποκατάσταση της διεθνούς παρουσίας της Ελλάδας, οι μεγάλες προκλήσεις της εποχής μας. Θέλουμε μία χώρα σύγχρονη, προοδευτική, κοινωνικά δίκαιη, ανθεκτική που θα μπορεί με αξιοπρέπεια να αντιμετωπίζει τις μεγάλες κρίσεις που ξέρουμε ότι θα έρθουν.
π--------------
Η σύλληψη Λιγνάδη και οι δεκάδες καταγγελίες για παρενοχλήσεις στον χώρο του θεάτρου έχουν προκαλέσει πολιτική σύγκρουση. Είναι όμως ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης ένα τόσο ευαίσθητο θέμα;
Έγινε ζήτημα πολιτικής αντιπαράθεσης γιατί η κυβέρνηση δεν ανέλαβε τις ευθύνες της. Η υπόθεση Λιγνάδη έχει το ποινικό της σκέλος, για το οποίο αρμόδια είναι η δικαιοσύνη, έχει και το πολιτικό της σκέλος. Στο πολιτικό σκέλος είναι αναπόδραστες οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπ. Πολιτισμού, της κ. Μενδώνη δηλαδή, που τοποθέτησε τον άνθρωπο αυτό στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, και κατά συνέπεια φέρει την πολιτική ευθύνη για την επιλογή της. Δεν κατηγορούμε την κ. Μενδώνη ή τον κ. Μητσοτάκη ότι γνώριζαν… Αν είναι δυνατόν… Τους κατηγορούμε όμως ότι αφού άρχισε να ξετυλίγεται το κουβάρι των ανατριχιαστικών αποκαλύψεων όχι μόνο δεν έκαναν ότι έπρεπε για να επιταχυνθεί η διαδικασία, αλλά προσπάθησαν επικοινωνιακά να εξαφανίσουν το θέμα, να το χαμηλώσουν, να συκοφαντήσουν και να επιτεθούν σε όσους έθεταν ερωτήματα για να σπάσει το απόστημα.
Ο κ. Μητσοτάκης συνεχίζει να καλύπτει την κ. Μενδώνη ακόμη και σήμερα, με το σύνολο της αντιπολίτευσης αλλά και της κοινωνίας και του καλλιτεχνικού κόσμου απέναντί του. Η κ. Μενδώνη δηλώνει «εξαπατημένη». Εξαπατημένη αλλά όχι παραιτημένη ή παραιτούμενη.
Έχει ανοίξει συνολικά μια συζήτηση για τις παρενοχλήσεις σε εργασιακούς, κοινωνικούς αλλά και πολιτικούς χώρους. Πώς μπορούν να τεθούν δικλίδες ασφαλείας για τα θύματα;
Ενώ υπάρχει ένα κάποιο νομικό πλαίσιο για τιμωρία των θυτών και υπάρχουν οι θεσμοί για την καταπολέμηση της σεξουαλικής βίας, όπως ο Συνήγορος του Πολίτη, το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας, οι δημοτικές επιτροπές ισότητας, η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων (που επί τωρινής κυβέρνησης μετονομάστηκε σε Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων συντηρητικοποιώντας και συμβολικά και ουσιαστικά την ατζέντα της Γραμματείας), η γραμμή υποστήριξης 15900, λειτουργούν μόνο ως αποδέκτες καταγγελιών και έρευνας σε θέματα έμφυλης ισότητας.
Θα πρέπει να εισηγηθεί μια δυναμική μεταρρύθμιση με θετικά μέτρα ισότητας. Οι κρατικοί φορείς οφείλουν να αναλάβουν δυναμικό ρόλο στην προστασία και υποστήριξη των καταγγελουσών και των καταγγελόντων και να εξειδικευτούν σε ζητήματα αντιμετώπισης καταγγελιών σεξουαλικής κακοποίησης και παρενόχλησης λαμβάνοντας υπόψιν τα στοιχεία για τη σεξουαλική κακοποίηση που παρέχει ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.
Το ζήτημα είναι μείζον και αφορά μια σειρά ενεργειών που πρέπει να γίνουν. Από την κύρωση της Συμφωνίας της Κωνσταντινούπολης και τη συνολική ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου. Επίσης, οι μονάδες ψυχολογικής υποστήριξης πρέπει να ενισχυθούν, να ξεκινήσει μια μεγάλη καμπάνια ενημέρωσης και υποστήριξης των θυμάτων, να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο ασφάλειας για τα θύματα, ώστε να μπορούν να καταγγέλουν χωρίς φόβο τέτοια περιστατικά. Επίσης, κι αυτό είναι κρίσιμο, να δοθεί και να κερδηθεί μια κοινωνική μάχη απέναντι στα ζητήματα κακοποίησης. Αυτός είναι και ο δυσκολότερος αγώνας για να σπάσουν κατεστημένες νοοτροπίες και στερεότυπα.
Η πορεία της πανδημίας φαίνεται να δοκιμάζει αυτή τη φορά την Αττική, με τις κλίνες ΜΕΘ να αρχίζουν να γεμίζουν. Τι εκτιμήσεις κάνετε για την έκβαση του τρίτου κύματος στη χώρα μας;
Υπάρχουν πια συγκεκριμένα πράγματα που μετά το πρώτο κύμα θα έπρεπε να έχουν γίνει και δεν έγιναν. Τεστ για όλους δωρεάν, ενίσχυση του ΕΣΥ, αποσυμπίεση για ΜΜΜ και σχολεία. Η κυβέρνηση οδήγησε τη χώρα γυμνή και στο 2ο και στο 3ο κύμα. Ανθρώπινες ζωές και οικονομική καταστροφή το αποτέλεσμα. Τα σημάδια είναι ιδιαίτερα ανησυχητικά. Η κυβέρνηση κινήθηκε χωρίς σχέδιο, με προχειρότητα, μόνο με σχεδιασμό στην επικοινωνία. Μας λένε ότι οι ΜΕΘ του δημόσιου τομέα έχουν φτάσει στα όριά τους, τι περιμένει η κυβέρνηση να επιτάξει τις κλίνες του ιδιωτικού τομέα που στην Αθήνα είναι πολλές; Πριν λίγες μέρες έκαναν δηλώσεις οι υπουργοί για άνοιγμα της αγοράς και των σχολείων, αλλά τώρα μιλούν για αυστηρότερα μέτρα. Είναι προφανές ότι έχουν χάσει πλήρως τον έλεγχο, δυστυχώς.