Κώστας Καραμανλής: Δημοπρατήσαμε έργα 8 δισ. ευρώ – Θα ξεπεράσουμε το στόχο που θέσαμε
Ο Κώστας Καραμανλής μίλησε στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για αρκετά ζητήματα. Μεταξύ άλλων, στάθηκε στα έργα πράσινων μεταφορών.
Ο Υπουργός Υποδομών επισήμανε πως μέχρι στιγμής έχουν δημοπρατηθεί έργα υποδομών συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ, ενώ απο αυτά υλοποιούνται τα 3,5 δισ. ευρώ. Επιπλέον, το Υπουργείο έχει προγραμματίζει τη δημοπράτηση επιπλέον έργων αξίας 4 δισ. ευρώ. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως ο στόχος για τη δημοπράτηση έργων αξίας 13 δισ. ευρώ έως τα τέλη της τετραετίας της κυβέρνησης Μητσοτάκη θα ξεπεραστεί.
Ο Υπουργός τόνισε πως για να πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα δημοπρατήσεων, το οποίο είναι εφάμιλλο με αυτό του 2004, χρειάστηκε να καταρτιστεί ένα συγεκρκριμένο εθνικό στραητγικό πλάνο υποοδμών. Για να γίνει αυτό έπρεπε να εντοπιστούν τα πλεονέκτηματα της χώρας μας. Αυτό ήταν οι συνδυασμένες μεταφορές, οι οποίες μπορούν να προσελκύσουν έως και το 5% του εθνικού ΑΕΠ για τα επόμενα δέκα χρόνια.
Σιδηροδρομικά έργα και Ταμείο Ανάκαμψης
Ο Κώστας Καραμανλής υπογράμμισε πως με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης η χώρα μας έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα για τη χρηματοδότηση των έργνω που αφορούν τη διασύνδεση των εθνικών λιμένων με τα logistics centers και το σιδηρδρομικό δίκτυο.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διαθέσει σημαντικούς πόρους για έργα που σχετίζονται με τις πράσινες μεταφορές, ο οποίος είναι και βασικός στόχος της Ένωσης. Υπό το πλαίσιο αυτό και τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης το Υπουργείο προχώρησε στα τέλη του περασμένου έτους στη δημοπράτηση σιδηροδρομικών έργων αξίας 4,7 δισ. ευρώ της ΕΡΓΟΣΕ που συνδέουν τα λιμάνια της χώρας μας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Για τη δημοπράτησή και την υλοποίηση των έργων αυτών υιοθετήθηκε για πρώτη φορά η μέθοδος της μελετοκατασκευής και του ανταγωνιστικού διαλόγου. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα οι σχετικές συμβάσεις να υπογραφούν εντός 18 μηνών. Ο Υπουργός επισήμανε πως τα έργα αυτά δε θα υποφέρουν από τις παθογένειες του παρελθόντος που ήταν η αύξηση των αρχικών προϋπολογισμών και οι σημαντικές καθυστερήσεις ανάδειξης αναδόχων.
Τα έργα αυτά εκτός από την απαραίτητη διασύνδεση μεταξύ λιμένων και σιδηροδρόμων, θα αναδείξουν τη χώρα μας σε πρωταγωνιστή των εμπορευματικών μεταφορών στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη.
Ενδεικτικό είναι το έργο Θεσσαλονίκη-Τοξότες μέσω του οποίου η χώρα μας θα γίνει πύλη εξόδου για την Ανατολική Ευρώπη. Επιπλέον, ξεκινά και το έργο που αφορά στη διασύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με τη Μαύρη Θάλασσα.
Τα δύο αυτά έργα θα έχουν ως αποτέλεσμα την αύξηση του γεωστρατηγικού και γεωπολιτικού ρόλου της χώρας μας, καθώς θα δίνεται η δυνατότητα της παράκαμψης των Στενών του Βοσπόρου.
Έργα Μετρό-Αστικές Συγκοινωνίες
Όσον αφορά τα έργα Μετρό ο Κώστας Καραμανλής ανέφερε πως το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, όχι απλά ξεμπλόκαρε, αλλά έχει ήδη ξεκινήσει.
Ανακοίνωσε, μάλιστα, πως εντός εβδομάδων θα επισκεφθεί τα εργοτάξια του Μετρό στην Κατεχάκη, ενώ τόνισε πως τα έργα προχωρούν σε όλες τις στάσεις κάνοντας ειδική αναφορά στις οχλήσεις και το ζήτημα για το εργοτάξιο της Πλατείας Εξαρχείων.
Σχετικά με το Μετρό Θεσσαλονίκης ο Υπουργός τόνισε πως «θέλουμε και Μετρό και αρχαία», ενώ δήλωσε πως τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2023. Πρόκειται για ένα έργο, όπως πρόσθεσε, που έχει αποτελέσει σημαντικό πεδίο πολιτικών αντιπαραθέσων, αλλά πλέον μπαίνει στην τελική τροχιά ολοκλήρωσης ύστερα από μία περίοδο καθυστερήσεων.
Στόχος είναι οι Θεσσαλονικείς να έχουν μία πράσινη εναλλακτική όσον αφορά τις μετακινήσεις τους με φιλοπεριβαλλοντικό πρόσημο, ενώ αρκετοί σταθμοί μπορεί να αποτελέσουν σύγχρονα μουσεία.
Μέχρι τότε, ωστόσο, πρωταγωνιστικό ρόλο στις δημόσιες μεταφορές στη συμπρωτεύουσα θα διαδραματίζει ο ΟΑΣΘ, ο οποίος ενισχύεται σημαντικά. Ο Κώστας Καραμανλής στάθηκε στον ΟΑΣΘ, και περιέγραψε πως τον παρέλαβε όταν ανέλαβε τη θέση του Υπουργού Υποδομών. Τότε η κατάτασταση ήταν αποκαρδιωτική και ο Οργανισμός βρισκόταν στα όρια της κατάρρευσης. Πλέον ο στόλος του έχει διπλασιασθεί, ενώ τρέχει και ο διαγωνισμός για την προσθήκη νέων πράσινων λεωφορείων. Ο Υπουργός τόνισε πως πρόκειται για τον πρώτο διαγωνισμό για την απόκτηση πράσινων λεωφορείων ύστερα από αυτόν του 2009
Στην Αθήνα η κατάσταση ήταν κάπως καλύτερη, αλλά ο ΟΑΣΑ χρειαζόταν άμεσα λεωφορεία για να εκτελεί περισσότερα δρομολόγια. Υπό το πρίσμα αυτό, όπως τονίζει ο Κώστας Καραμανλής, το Υπουργείο ξεπέρασε ιδεοληψίες και αγκυλώσεις, και προχώρησε για πρώτη φορά στη λύση της εκμίσθωσης (leasing) λεωφορείων απο ιδιώτη, ο οποίος πραγματοποιεί το 20% των δρομολογίων. Ταυτόχρονα, τα λεωφορεία του ΟΑΣΑ αυξήθηκαν από 850 (2019) σε 1300 (2022), ενώ θα προστεθούν και νέα λεωφορεία μέσω του διαγωνισμού που τρέχει.