Κορονοϊός ΑΕΙ: Επιστροφή στη δια ζώσης εκπαίδευση - Η απόφαση της Συνόδου των Πρυτάνεων
«Τα πανεπιστήμια της χώρας επισπεύδουν την επιστροφή στη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία μέσα στο πλαίσιο που πρόκειται να οριστεί από την πολιτεία», επισημαίνει, σε ανακοίνωσή της, η Έκτακτη Σύνοδος Πρυτάνεων, που πραγματοποιήθηκε χθες μέσω τηλεδιάσκεψης. Όπως προσθέτει, «η Σύνοδος έχει ήδη εκφράσει ομόφωνα την ανάγκη της επιστροφής από τον περασμένο Ιούλιο».
Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ο υφυπουργός Παιδείας, αρμόδιος για θέματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Άγγελος Συρίγος και ο γγ Ανώτατης Εκπαίδευσης, Αποστόλης Δημητρόπουλος, προσεκλήθησαν στη Σύνοδο και συμμετείχαν σε μέρος της συζήτησης.
Το κύριο θέμα της συζήτησης ήταν η μετάβαση της λειτουργίας των πανεπιστημίων σε διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία υπό συνθήκες πανδημίας κατά το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022, το οποίο ξεκινά στις αρχές Οκτωβρίου.
«Ετέθησαν υπόψη της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου, ενόψει έκδοσης υπουργικών αποφάσεων, τα σοβαρά προβλήματα που συνδέονται με την ασφαλή μετάβαση στη διά ζώσης εκπαίδευση και διατυπώθηκαν οι προτεραιότητες για χρηματοδότηση και οι ανάγκες για λήψη συγκεκριμένων μέτρων που θα στηρίξουν τη μετάβαση», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.
Η κ. Κεραμέως διαβεβαίωσε, σύμφωνα με την ανακοίνωση, ότι «θα προχωρήσει ταχύτητα η έκδοση της ΚΥΑ που θα διέπει τη διά ζώσης εκπαιδευτική λειτουργία». Επιπλέον, ενημέρωσε τη Σύνοδο για τη διάθεση 400 νέων θέσεων ΔΕΠ στα πανεπιστήμια.
Η ανακοίνωση της Συνόδου αναφέρεται στο υψηλό ποσοστό εμβολιασμού της πανεπιστημιακής κοινότητας, σημειώνοντας πως ο εμβολιασμός «είναι το σημαντικότερο στήριγμα της διά ζώσης εκπαίδευση υπό τις παρούσες συνθήκες». Χαιρετίζει, δε, ιδιαίτερα το φοιτητικό Σώμα για την ανταπόκρισή του και απευθύνει έκκληση σε όσους δεν έχουν εμβολιαστεί «να ακολουθήσουν τη μεγάλη πλειονότητα της κοινότητας».
«Η Σύνοδος εκφράζει την αισιοδοξία της για την ασφαλή μετάβαση στη διά ζώσης εκπαιδευτική λειτουργία και καλεί τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας σε συστράτευση», καταλήγει η ανακοίνωση.
ΠΟΣΔΕΠ: Αίτημα για μικτό σύστημα διδασκαλίας όπου απαιτείται
Την ίδια ώρα η Εκτελεστική Γραμματεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) θεωρεί ότι, μετά από σχεδόν τρία εξάμηνα με τηλεδιδασκαλία και κλειστά τα πανεπιστήμια, «θα πρέπει να επανέλθουμε σε εκπαιδευτική διαδικασία με φυσική παρουσία των φοιτητών και των καθηγητών στα αμφιθέατρα, εξασφαλίζοντας την ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Η επιστροφή όμως στη "δια ζώσης εκπαίδευση" και το άνοιγμα των πανεπιστημίων θα πρέπει να γίνει με όρους ασφάλειας για όλους» επισημαίνει και εξηγεί πως απαιτείται η εφαρμογή όλων των υγειονομικών μέτρων και πρωτοκόλλων που οι επιτροπές των ειδικών προτείνουν. Να εφαρμοστούν όλα τα μέτρα προστασίας (μάσκες, χρήση αντισηπτικών, τήρηση αποστάσεων), να διαμορφωθούν κατάλληλα οι χώροι εκπαίδευσης, να εξασφαλιστεί ο καθαρισμός και ο εξαερισμός τους, με τη συντήρηση ή προμήθεια κατάλληλου εξοπλισμού όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο, και παράλληλα να βελτιωθούν οι συνθήκες στα μέσα μαζικής μεταφοράς για ασφαλέστερη μετακίνηση.
Κατά την Ομοσπονδία, ο προγραμματισμός και η εφαρμογή των δράσεων αυτών πρέπει να επισπευσθούν και τα πανεπιστήμια να ενισχυθούν οικονομικά με την απαιτούμενη έκτακτη χρηματοδότηση.
Όπως τονίζει, «το απαραίτητο και πρωταρχικό μέσο για την ομαλή επαναλειτουργία των Α.Ε.Ι. αποτελούν οι εμβολιασμοί, διότι είναι το κύριο όπλο μας κατά της πανδημίας και για την ασφαλή λειτουργία των Ιδρυμάτων».
Η Ε.Γ. της ΠΟΣΔΕΠ προτρέπει και κάνει έκκληση σε όλα τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας να εμβολιαστούν μέχρι τέλους Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, υπογραμμίζει πως «επειδή ο εμβολιασμός πρέπει να στηρίζεται στην πειθώ και όχι τον εξαναγκασμό», για τους φοιτητές που δεν επιθυμούν να εμβολιαστούν, είτε να διενεργούν τακτικά rapid ή μοριακό τεστ, ώστε να μπορούν να προσέρχονται στους χώρους των Ιδρυμάτων και να παρακολουθούν τα μαθήματα, προτείνεται να παρέχεται η δυνατότητα αναστολής φοίτησης πέραν των κειμένων διατάξεων λόγω Covid-19 για ένα εξάμηνο.
Η ΠΟΣΔΕΠ σημειώνει πως η εξαγγελία του υπουργείου για τη λειτουργία εμβολιαστικών κέντρων σε όλα τα campus των πανεπιστημίων έχει καθυστερήσει και πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα. Παράλληλα, θα πρέπει να ενισχυθούν ή να εγκατασταθούν σε κατάλληλους χώρους κλιμάκια του ΕΟΔΔΥ, πιθανώς σε συνεργασία και με τις Ιατρικές Σχολές στα πανεπιστήμια που διαθέτουν, για τη διενέργεια συχνών δειγματοληπτικών τεστ (screening) σε ασυμπτωματικά άτομα, rapid ή μοριακών τεστ όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο, καθώς και ιχνηλάτησης των κρουσμάτων για τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Η Ε.Γ. της ΠΟΣΔΕΠ διαπιστώνει την «απαράδεκτη καθυστέρηση» στη λήψη μέτρων και στη βελτίωση των υποδομών για τη διασφάλιση της καταλληλότητας των χώρων εκπαίδευσης και επισημαίνει τις σοβαρές ευθύνες τις πολιτείας και των διοικήσεων των πανεπιστημίων για τις ελλείψεις, καθώς «ήταν αναμενόμενο ότι η επιστροφή στη διδασκαλία με φυσική παρουσία θα επιδιωχθεί ενόσω η πανδημία συνεχίζεται».
Η ΠΟΣΔΕΠ θεωρεί «ακατανόητη και ανεδαφική» τη θέση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για «διά ζώσης εκπαίδευση των φοιτητών (σε ποσοστό 100%) και στη μέγιστη πληρότητα των αιθουσών», όταν σε πολλές περιπτώσεις η πληρότητα ξεπερνά το 100% (με ορθίους στις αίθουσες), πολλές αίθουσες δεν έχουν εξαερισμό ή υπάρχει αδυναμία τακτικού καθαρισμού, και όταν σε άλλους χώρους συγκέντρωσης ατόμων ορίζεται πληρότητα 50-80% (όπως στα θεάματα).
Η Ε.Γ., τονίζοντας ότι τάσσεται ευθέως υπέρ της δια ζώσης εκπαίδευσης, ζητά να δίνεται ρητά η ευχέρεια εξ αποστάσεως ή μικτού τρόπου διδασκαλίας για την αντιμετώπιση τέτοιων δυσμενών συνθηκών που παραβιάζουν τους κανόνες υγιεινής και υπερβαίνουν τα όρια του λελογισμένου επιδημιολογικού ρίσκου. Επίσης ζητά να λαμβάνεται πρόνοια για εξαιρέσεις σε περιπτώσεις ατόμων ευάλωτων, με επιβαρυμένη υγεία.
Η ΠΟΣΔΕΠ, τέλος, πέραν των μέτρων εκείνων που αφορούν άμεσα τη λειτουργία των πανεπιστημίων, ζητά επίσης την εφαρμογή με συνέπεια ευρύτερων μέτρων και πολιτικών περιορισμού της μετάδοσης του ιού και αντιμετώπισης των επιπτώσεών του, τα οποία συμβάλλουν στη δημόσια υγεία. Παράλληλα, ζητά ενίσχυση του προσωπικού των Ιατρικών Σχολών οι οποίες έχουν συνεισφέρει σημαντικά στην αντιμετώπιση της πανδημίας και ευρύτερα ενίσχυση του δημόσιου συστήματος υγείας.