Κινητά εκτός σχολείων: «Ανταρσία» από μαθητές, «δεν θα τα παραδίδουμε!»
«Δεν υπάρχει καμία περίπτωση να δίνουμε τα κινητά μας, πριν την έναρξη των μαθημάτων!» Απλή, λακωνική και ξεκάθαρη η δήλωση πολλών μαθητών, μετά την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων μέσα στα σχολεία, με αυστηροποίηση των ποινών
Ο 15χρονος Χρήστος, μαθητής Γ’ γυμνασίου, μάς λέει πως τα 19 από τα 25 παιδιά του τμήματός του, σε συζητήσεις που είχαν με καθηγητές του σχολείου τους για το εν λόγω μέτρο, ξεκαθάρισαν πως δεν είναι διατεθειμένα να συμμορφωθούν…
«Το συζητήσαμε μεταξύ μας, αλλά γενικά δεν συμφωνούμε με αυτό το μέτρο, γιατί φοβόμαστε ότι θα τα χάσουμε. Δεν υπάρχουν φωριαμοί, προσωπικά ντουλαπάκια. Που θα τα αφήνουμε; Ακόμα και οι καθηγητές μας, λένε πως δεν γίνεται να μαζεύουν 250-300 κινητά! Αν τα αφήνουμε όλα μαζί σ΄ ένα καλαθάκι, στην τάξη μας, είναι σχεδόν σίγουρο ότι κάποιο θα κλαπεί. Έχετε ιδέα τι γίνεται από κλεψιές σε κάποια σχολεία;»
O συνομήλικος του, Γιάννης, παραδέχεται ότι το κινητό χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, ωστόσο δηλώνει και εκείνος, πως δεν προτίθεται να παραδίδει το τηλέφωνό του, πριν την έναρξη του μαθήματος. Αν αναγκαστεί μας λέει, θα το αφήνει σπίτι του.
-Εσύ το κινητό το χρησιμοποιείς στο σχολείο;
Το χρησιμοποιώ όταν έχουμε κενό ή κάνουν συνέλευση οι καθηγητές. Υπάρχουν παιδιά που πάνε και παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια στις τουαλέτες ή το ανοίγουν κρυφά στο διάλειμμα. Κάποιες φορές, οι καθηγητές μας κάνουν τα στραβά μάτια. Μπορεί να κάνουν μια παρατήρηση αλλά δεν επιβάλλεται κάποια ποινή, τουλάχιστον τις περισσότερες φορές. Έχει τύχει ωστόσο, να βάλουν μια δύο απουσίες ή σπάνια ολοήμερη, γιατί έκαναν χρήση του κινητού μέσα στην τάξη, κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
-Εσύ τι θα κάνεις;
Εγώ έχω πει ότι θα το κρατάω επάνω μου, κλειστό. Αλλιώς θα το αφήνω σπίτι μου, που δεν το θέλω αυτό...»
Με λίγα λόγια, η προσπάθεια εφαρμογής του μέτρου, φαίνεται ότι θα αποτελέσει εξίσωση για δυνατούς λύτες, υποστηρίζει ο Νεκτάριος Κορδάς, μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης…
«Θα έχουμε παρατράγουδα στα σχολεία. Το να υπάρχουν περιορισμοί και το να υπάρχουν και ποινές, είναι ένα βήμα, αλλά δεν σημαίνει ότι αυτό θα εξαλείψει τα προβλήματα. Πάλι θα υπάρχει πρόβλημα. Σας ενημερώνω ότι απαγορεύεται και το γνωρίζετε, ο σωματικός έλεγχος μαθητή ή μαθήτριας από εκπαιδευτικό. Όταν έχει κρυμμένο το κινητό, δεν επιτρέπεται κανείς να ψάξει να το βρει.
-Πιστεύετε συνεπώς, ότι το μέτρο δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί στην πράξη;
Όχι. Μα και τώρα που σας μιλάω, προβλέπεται η απαγόρευση χρήσης κινητών. Τώρα θα μου πείτε, υπάρχει η απειλή της ποινής, υπάρχει η απειλή της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος εάν θα κάποιος καταγράφει μαθητές, καταγράφει μαθήματα, διαπομπεύει ανθρώπους. Εγώ είμαι της άποψης, ότι οι ποινές όσο σκληρές και να είναι, δεν θα εξαλείψουν το πρόβλημα της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού. Το πρόβλημα αυτό είναι πάρα πολύ βαθύτερο για να θεωρούμε ότι θα αντιμετωπιστεί με ποινές.»
ΟΛΜΕ: «Οι μαθητές καταγράφουν με το κινητό έκνομες ενέργειες. Δεν αρκεί η απαγόρευση...»
Αυτό το πρόβλημα περιγράφει στο Flash.gr ο κύριος Κορδάς, που λόγω της ιδιότητάς του ως μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, επισκέπτεται σχολικές κοινότητες σε όλη την Ελλάδα. Γι' αυτό και αντιλαμβάνεται την ανάγκη εφαρμογής του μέτρου, ως αρχή όμως, μιας σειράς άλλων παρεμβάσεων. Όπως μάς λέει χαρακτηριστικά, υπάρχει μεγάλη έξαρση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, με τα περιστατικά να καταγράφονται ανερυθρίαστα, με τα κινητά τηλέφωνα των μαθητών…
«Είδατε το περιστατικό στο γυμνάσιο, στην Κυψέλη, με το μαχαίρι και το σφυρί. Δυστυχώς σε κάποια από αυτά τα περιστατικά βίας, παρατηρούμε το εξής ακραίο σκηνικό. Πολλοί μαθητές με τα κινητά τους, καταγράφουν τον ξυλοδαρμό ενός παιδιού, χωρίς να παρεμβαίνουν για να χωρίσουν τους εμπλεκόμενους. Το έχουμε δει και αυτό.
Για μένα ως εκπαιδευτικό, είναι απίστευτο να βλέπεις να ξυλοκοπείται ένα παιδί και εσύ ως μαθητής να κάθεσαι απλώς να το τραβάς στο κινητό. Είναι απίστευτο και δείχνει μεγάλη παρακμή. Επίσης πολλές φορές το κινητό, χρησιμοποιείτε για να γίνεται καταγραφή και διαπόμπευση μαθητών και εκπαιδευτικών την ώρα του μαθήματος και ισχύει αυτό που σας λέω. Είναι αδιανόητο και είναι και ποινικά κολάσιμο. Υπάρχουν ας πούμε, πάρα πολύ σοβαρά προβλήματα στη διάρκεια εκδρομών.
Το τελευταίο διάστημα σε πάρα πολλές εκδρομές, έχουν παρατηρηθεί έκνομες ενέργειες, πάρα πολύ σοβαρές. Ενέργειες που αφορούν σε ότι μπορείτε να φανταστείτε. Για εμάς το να καταγράφονται ακρότητες που συμβαίνουν σε εκδρομές, είναι έκνομη ενέργεια. Από εκεί και πέρα, καταγγελίες επώνυμες και επίσημες, εμείς δεν έχουμε. Αλλά δεν ζούμε σε άλλο πλανήτη.
Ζούμε εδώ, μαθαίνουμε, μιλάμε με συναδέλφους, με γονείς. Υπάρχει πολύ μεγάλη αγωνία για όλα αυτά τα ζητήματα. Επομένως πρέπει να υπάρχει ένας περιορισμός στη χρήση του κινητού, αλλά δεν αρκεί μόνο αυτό.»
Εξάρτηση από το κινητό: Τι είναι ο «φόβος απώλειας στιγμών»
Ένα πολύ βασικό ερώτημα που πρέπει να απασχολεί γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς, είναι γιατί τα παιδιά μας, αδυνατούν να αφήσουν έστω και λίγες ώρες, ακόμα και κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τα κινητά τους τηλέφωνα;
Την απάντηση, δίνει μέσω του Flash.gr η Σταυρούλα Γεωργακοπούλου, Ψυχολόγος με Ειδίκευση στη Γνωσιακή Συμπεριφορική θεραπεία…
«Η χρήση των smartphones δημιουργεί την αίσθηση της απόδρασης από μια βαρετή ή δύσκολη περίοδο σε έναν κόσμο με περισσότερα ερεθίσματα που πολλές φορές ανακουφίζουν ή διεγείρουν μια αρνητική ψυχολογία. Όταν ένα παιδί έχει συνηθίσει να έχει συνεχόμενη πρόσβαση στο διαδίκτυο, χωρίς κανένα αποτελεσματικό όριο από τους γονείς ή από τα περιβάλλοντα στα οποία απασχολείται, είναι εξαιρετικά δύσκολο -ξαφνικά- να μην υπάρχει αυτή η πρόσβαση, καθώς υπάρχει απότομη στέρηση της άμεσης ανακούφισης ή επίδρασης που έχει το διαδίκτυο στο παιδί.
-Τι τους προσφέρει η σχέση αυτή με το κινητό τους; Πώς λειτουργεί στη ψυχολογία τους;
Η χρήση των smartphones είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας για έναν έφηβο και ακολουθούν οι μικρότερες ηλικίες με τη χρήση των tablet. Το smartphone προσφέρει μια ποικιλία δραστηριοτήτων που αποτρέπει την αίσθηση ανίας. Η εξάρτηση αυτή προσφέρει στο παιδί άμεση αλλαγή στη διάθεση του, ανάλογα με τον τρόπο που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο.»
Το πρόβλημα είναι βαθύτερο και ως τέτοιο πρέπει να το προσεγγίσουμε. Γιατί ουσιαστικά το κινητό, είναι ο τρόπος των παιδιών μας σήμερα, σημειώνει η κυρία Γεωργακοπούλου, να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους. Ακόμα και τη μοναξιά τους, σε μια καθημερινότητα με πολύ κόσμο και βαβούρα, που δύσκολα πατάει το pause…
«Έχοντας πρόσβαση στο κινητό, νιώθει ότι καταπολεμάει τη μοναξιά του και αποφεύγει σκέψεις που μπορεί να τον προβληματίζουν, γι αυτό και θέλει να ασχολείται συνεχώς με κάτι που εκείνο επιλέγει να δει. Mε λίγα λόγια, στο σήμερα η συνεχόμενη χρήση του κινητού με ίντερνετ από τα παιδιά, λειτουργεί σαν ένα μέσο διαχείρισης των συναισθημάτων τους. Η εξάρτηση από το κινητό αυξάνει τον φόβο απώλειας στιγμών (FOMO- Fear Of Missing Out). Ο φόβος της απώλειας στιγμών έχει χαρακτηριστεί ως ανησυχία για την απώλεια καλών γεγονότων και διαδικτυακών συναναστροφών, με τον περίγυρο ενός ατόμου. Θεωρείται επίσης ως κίνητρο, για να παραμένει κάποιος ενημερωμένος για το τι κάνουν οι άλλοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.»
Υπενθυμίζουμε ότι οι ποινές που προβλέπονται, εάν κάποιος μαθητής βρεθεί με κινητό, θα είναι από ωριαία αποβολή, ακόμα και ημερήσια, αλλά σε περίπτωση που έχει επαναληφθεί κάτι τέτοιο. Ενώ η αυστηρότερη των ποινών, είναι η οριστική αποβολή από το σχολείο.