Καύσιμα: Καλπάζει η τιμή της αμόλυβδης – Πάνω από τα 2 ευρώ σε 31 νομούς
Απαγορευτικές είναι πλέον οι μετακινήσεις για τους έλληνες οδηγούς καθώς οι αυξήσεις στις τιμές της βενζίνης καλπάζουν. Η τελευταία καταγεγραμμένη από το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων, μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά (31 Αυγούστου) είναι στα 1,994 ευρώ ανά λίτρο και του ντίζελ κίνησης στο 1,768 ευρώ ανά λίτρο.
Ωστόσο αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σε 31 νομούς της χώρας, δηλαδή στους περισσότερους, η μέση τιμή υπερβαίνει τα 2 ευρώ το λίτρο. Μάλιστα, σε κάποιες περιοχές η τιμή αγγίζει ή και υπερβαίνει τα 2,4 ευρώ το λίτρο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή της αμόλυβδης στα πρατήρια υγρών καυσίμων έχει εκτοξευτεί σκαρφαλώνοντας ακόμα και στα 2,29 ευρώ μέσα στο κέντρο της Αθήνας, ενώ η τιμή στη Λέρο φτάνει τα 2,48 ευρώ το λίτρο και 2,34 στη Σαντορίνη.
Δείτε τις τιμές των καυσίμων στους νομούς της χώρας όπως τους κατέγραψε το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων στις 31/8
Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από μόλις δύο μήνες η η μέση τιμή της βενζίνης πανελλαδικά βρισκόταν στο 1,863 ευρώ/λίτρο, ενώ η τιμή της ενισχυμένης βενζίνης (100 οκτάνια) ήταν στα 2,050 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή για το Diesel κίνησης ήταν στο 1579, ενώ για το υγραέριο κίνησης η μέση τιμή ήταν στα 0,796 ευρώ ανά λίτρο (Τιμές αναφοράς της 1ης Ιουλίου 2023).
Πού θα πάνε όμως οι τιμές το επόμενο διάστημα;
Πρόκειται βεβαίως για μία αγορά που μεταβάλλεται ραγδαία ανάλογα με τις εξελίξεις και τις συνθήκες σε διεθνές επίπεδο, οπότε κάθε πρόβλεψη για την πορεία των τιμών ακόμη και για το αμέσως επόμενο διάστημα είναι παρακινδυνευμένη. Γεγονός πάντως παραμένει ότι από τον Ιούνιο έως σήμερα η τιμή της βενζίνης έχει ανέβει περί τα 20 λεπτά και του πετρελαίου κίνησης κατά 28 λεπτά λίτρο, επισήμανε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης.
Τόνισε μάλιστα ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση μεταξύ των κρατών – μελών της ΕΕ, σε ότι αφορά την ακρίβεια στα καύσιμα, με την Ολλανδία να βρίσκεται στην πρώτη θέση και την Δανία στην δεύτερη.
Ανέφερε, επίσης, ότι οι αυξήσεις οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες συνεπώς δεν μπορεί να υπάρξει κάποια παρέμβαση στο ζήτημα των τιμών, μπορούν όμως να μειωθούν οι σχετικοί φόροι στη χώρα μας, όπως έχει εξάλλου προτείνει η Ομοσπονδία, έτσι ώστε το καύσιμο να είναι προσιτό στον μέσο καταναλωτή.
Καλπάζουν οι διεθνείς τιμές
Tη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδο από τον Απρίλιο κατέγραψαν την παρασκευή οι τιμές του πετρελαίου μετά το σήμα από τη Ρωσία ότι θα συνεχίσει τον περιορισμό στις εξαγωγές τον Οκτώβριο και το νέο πακέτο μέτρων στήριξης της κινεζικής οικονομίας.
Εξάλλου, με τη Σαουδική Αραβία να μειώνει τις εξαγωγές κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως τον Αύγουστο και πιθανόν να επεκτείνει τις περικοπές στο τέταρτο τρίμηνο, «η αγορά δικαίως τιμολογεί σε μια προοπτική σφιχτότερων αποθεμάτων καθώς εργαζόμαστε προς το 2024», δήλωσε στο Marketwatch ο Troy Vincent, ανώτερος αναλυτής αγοράς στο DTN.
Στα συμβόλαια παράδοσης Οκτωβρίου, το αμερικάνικο αργό πετρέλαιο σκαρφάλωσε 1,92 δολάρια ή 2,3%, κλείνοντας στα 85,55 δολάρια το βαρέλι στο Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Νέας Υόρκης. Οι τιμές με βάση το συμβόλαιο του πρώτου μήνα έληξαν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο του 2022.
Το brent παράδοσης Νοεμβρίου πρόσθεσε 1,72 δολάρια ή 2%, στα 88,55 δολάρια το βαρέλι στην ICE Futures Europe, μετά την άνοδο 1,5% τον Αύγουστο.
Σε κάθε περίπτωση το γεγονός ότι η τιμή του Brent έχει εκτοξευθεί στα επίπεδα των 90 ευρώ το βαρέλι ειδικά σε αυτή την περίοδο όπου η λήξη της καλοκαιρινής περιόδου συνοδεύεται από πτώση ζήτησης και τιμής και σε συνδυασμό με τη μικρή υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου, δημιουργούν συνθήκες για νέες αυξήσεις.
Οι φόροι πιέζουν τις τιμές στην Ελλάδα
Στην ελληνική πραγματικότητα, η κυβέρνηση όσο και να επιχειρεί να συγκρατήσει το ράλι των αυξήσεων με μέτρα όπως το πλαφόν, από την άλλη η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης φαίνεται να επιβαρύνεται από τους υψηλούς φόρους.
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων οι φόροι και τα τέλη που επιβαρύνουν την τιμή της βενζίνης φτάνουν στο 56,37%. Τα διυλιστήρια καθορίζουν το 38,18% της τελικής τιμής και το μικτό περιθώριο κέρδους πρατηριούχων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών το 5,45%.
Στήριξη στους ευάλωτους
Το βέβαιο είναι ότι η αύξηση των τιμών στα καύσιμα σε συνδυασμό με τις γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις και την αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά το ενεργειακό τοπίο προκαλεί «πονοκέφαλο» στην κυβέρνηση εν όψει της χειμερινής περιόδου.
Με εκφρασμένη τη βούληση για στήριξη των νοικοκυριών, κυρίως των ευάλωτων όσο διαρκεί η κρίση, η κατεύθυνση των μέτρων θα ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.
Σε ό,τι αφορά το επίδομα θέρμανσης σχεδιάζεται αύξηση με αλλαγές στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια με στόχο να προστατευθούν οι ευάλωτοι και αυτοί που έχουν πραγματικά ανάγκη στην περίπτωση που δεν υποχωρήσουν οι τιμές του πετρελαίου. Πέρυσι το επίδομα χορηγήθηκε σε 1,3 εκατομμύρια νοικοκυριά με το συνολικό ύψος του να φτάνει τα 300 εκατ. ευρώ, έναντι 174 εκατ. ευρώ το 2021.