Καθολικοί στην Ελλάδα: Από την πρώτη άλωση στο σκάνδαλο με το μαύρο χρήμα
Ποια είναι η ιστορία της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα, που ήρθε στην επικαιρότητα λόγω του σκανδάλου με το ταμείο της Αρχιεπισκοπής.
Η καθολική Εκκλησία υπάρχει εδώ και αιώνες στην Ελλάδα, αλλά η παρουσία της περνούσε «κάτω από τα ραντάρ», τουλάχιστον μέχρι την Πέμπτη 24/10) όταν αποκαλύφθηκε η πολύκροτη υπόθεση με τον εντοπισμό ποσού άνω των 3 εκατ. ευρώ να έχουν φύγει από το ταμείο της Καθολικής Εκκλησίας και να έχουν πάει σε λογαριασμούς επιχειρηματιών νυχτερινών κέντρων.
Στην υπόθεση αυτή φέρεται να εμπλέκονται υψηλόβαθμα στελέχη και μέλη του ανώτερου κλήρου της εν Ελλάδι καθολικής Εκκλησίας. Στο στόχαστρο της Αρχής ξεπλύματος μαύρου χρήματος βρίσκονται συγκεκριμένα πρόσωπα, ανώτεροι κληρικοί και λαϊκοί, καθώς και οι λογαριασμοί της Καθολικής Αρχιεπισκοπής Σύρου, στο πλαίσιο της έρευνας για το πολύκροτο σκάνδαλο
Οι «ράμπο» της Αρχής για το μαύρο χρήμα θα ξεσκονίσουν τις κινήσεις των λογαριασμών, τις πληρωμές, τα εμβάσματα και τις εντολές που δόθηκαν για έξοδα και δαπάνες, προκειμένου να διαπιστώσουν σε ποιο βαθμό και με ποιον τρόπο λαϊκά στελέχη και κληρικοί που είχαν πρόσβαση στους λογαριασμούς της καθολικής Εκκλησίας «έβαζαν χέρι» στο ταμείο και ξεπλήρωναν με χρήματα από αυτό χρέη επιχειρηματία στην Πάτρα ή χρηματοδοτούσαν νυχτερινά κέντρα.
Από την πρώτη άλωση στην απελευθέρωση
Ποια είναι όμως η ιστορία των καθολικών στην Ελλάδα; Η ιστορία της καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα, μια χώρα που επηρεάζεται βαθιά από την ορθόδοξη παράδοση, πάει πίσω στον 13ο αιώνα και την περίοδο μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους δυτικούς σταυροφόρους. Τότε που η επικράτεια της ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, διαμοιράστηκε ανάμεσα στους φράγκους και τους νορμανδούς φεουδάρχες, άρχισαν να ιδρύονται οι πρώτες καθολικές επισκοπές, κυρίως στα νησιά των Κυκλάδων, όπου η λατινική επιρροή διατηρείται μέχρι σήμερα, μέσω της καθολικής Εκκλησίας.
Η Σύρος, η Τήνος, η Σαντορίνη, αλλά και νησιά όπως η Λέσβος και η Χίος, αλλά και τα Ιόνια νησιά έχουν βαριά ιστορία με συμπαγείς καθολικούς πληθυσμούς.
Οι καθολικοί, όπως και οι ορθόδοξοι μετά την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους απόλαυσαν μεγαλύτερη θρησκευτική ελευθερία. Οι τοπικές ενορίες ανυψώθηκαν σε Επισκοπές ή Αρχιεπισκοπές και η καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα οργανώθηκε, όπως όλες οι καθολικές επισκοπές έξω από το Βατικανό.
Βέβαια, ο πληθυσμός των εν Ελλάδι καθολικών παρέμενε μέχρι το 1990 σχετικά μικρός, συγκριτικά με την συντριπτική πλειοψηφία των ορθόδοξων, μόλις 50.000 ψυχές.
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα της Καθολικής Εκκλησίας στην Ελλάδα, από το 1990, λόγω της εισόδου της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της κατάρρευσης του κομουνισμού, και λόγω των ταραχών στη Μέση Ανατολή, το 2010 οι καθολικοί είχαν φθάσει περίπου τις 300.000. Τώρα εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης και της ενεργείας έχουν ολιγοστέψει και είναι γύρω στις 250.000. Πρόκειται για θρησκευτική και όχι εθνική μειονότητα. Τα ονόματα και τα επίθετα, τα έθιμα και οι παραδόσεις, ιδίως στα νησιά, είναι κοινά μεταξύ καθολικών και ορθοδόξων. Η συμβολή των ελλήνων καθολικών στη νεοελληνική λογοτεχνία και στην εκπαίδευση κατά τους τελευταίους αιώνες είναι σημαντική.
Ποιοι είναι οι καθολικοί στην Ελλάδα σήμερα
Η παρουσία των αλλοδαπών καθολικών, που είναι πια μόνιμοι κάτοικοι της Ελλάδος συνοψίζεται στις εξής εθνικές ομάδες:
-Οι πολωνοί, που προ ετών είχαν φθάσει τις 250.000, σήμερα είναι περίπου 40.000.
-Οι φιλιππινέζοι, (κυρίως φιλιππινέζες) περίπου 45.000 (από τους οποίους 15.000 στην περιοχή των Αθηνών). -Οι ιρακινοί, περίπου 14.000, κυρίως στην περιοχή των Αθηνών.
-Οι αλβανοί (αριθμός ακαθόριστος) σκορπισμένοι σε όλη τη χώρα ξεπερνούν τις 50.000.
-Οι ουκρανοί καθολικοί, καθώς και άλλοι από διάφορες χώρες τόσο της Ανατολικής Ευρώπης όσο και της εγγύς Ανατολής, αλλά και της Αφρικής.
Έτσι ο αριθμός των καθολικών πιστών σήμερα στην Ελλάδα υπερβαίνει τις 250.000. Οι περισσότεροι καθολικοί βρίσκονται στην «μεγάλη Αθήνα», μια πόλη σχεδόν τεσσάρων εκατομμυρίων κατοίκων.
Οι καθολικοί ναοί στην Ελλάδα
Σημαντική είναι η παρουσία της καθολικής Εκκλησίας στις Κυκλάδες, κυρίως στα νησιά Σύρο (8.000) και Τήνο (3.000). Καθολικοί επίσης υπάρχουν στην Κέρκυρα (2.500) στη Θεσσαλονίκη (2.000), στην Πάτρα, στην Καβάλα, στο Βόλο και σε άλλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδος, καθώς και σε αρκετά νησιά (Νάξος, Θήρα, Κρήτη, Ρόδος, Κως, Σάμος, Χίος, Κεφαλληνία, Ζάκυνθος κλπ.). Ένας καθολικός ναός στο Ναύπλιο και ένας άλλος στα Άσπρα Σπίτια Βοιωτίας (κοντά στο Αλουμίνιο της Ελλάδος) εξυπηρετούν πολύ τους καθολικούς τουρίστες που επισκέπτονται αντίστοιχα τις Μυκήνες και την Επίδαυρο (στην Πελοπόννησο) και τους Δελφούς (στη Βοιωτία). Η πλειονότητα των ελλήνων καθολικών ακολουθεί το ρωμαϊκό τυπικό στη θεία λατρεία. Οι καθολικοί του βυζαντινού τυπικού είναι γύρω στις 2.500, ενώ οι αρμένιοι καθολικοί μερικές εκατοντάδες.