Καραμανλής στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας: Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας, συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία
Καραμανλής στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας: Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας, συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία, είπε ο παραιτηθείς υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχιλλέα Καραμανλής, μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας που συνεδριάζει σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση – σηματοδότηση των σιδηροδρόμων.
«Η τραγωδία των Τεμπών συγκλόνισε την χώρα μας. Πρωτίστως οφείλουμε να εκφράσουμε την βαθιά μας οδύνη και τα συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων», τόνισε.
«Έχουμε απέναντί μας τις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί και για τον λόγο αυτό έχουμε ιερές υποχρεώσεις. Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε απέξω μικροκομματικές σκοπιμότητες. Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ. Για όσα αναφέρω θα υπάρξει τεκμηρίωση. Οι περιστάσεις δεν μας επιτρέπουν να μιλάμε χωρίς τεκμηρίωση και να κάνουμε επιλεκτικές επιλογές εγγράφων.
Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής να τίθενται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Παραιτήθηκα και το έκανα εκεί από τον τόπο της τραγωδίας. Θα μείνει όμως γράμμα κενό αν δεν γίνει διερεύνηση.
Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό το χρέος θέλω να συμβάλλω σε αυτό», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Ο κ. Καραμανλής, αναφερόμενος στη σύμβαση 717, είπε ότι πέρασαν 3 χρόνια προκειμένου να φτάσουμε στην σύνταξη της πρώτης συμπληρωματικής σύμβασης τον Δεκέμβριο του 2017. «Εισήχθη προς έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2018 και ούτε και τότε ξεκίνησε. Το ότι είχε βαλτώσει δεν μπορεί να το αμφισβητήσει κανείς. Υπήρξαν καταγγελίες από τον κ. Νίκο Νικολόπουλο και προέκυψε πληθώρα ζητημάτων. Λίγους μήνες αργότερα ανέλαβε η δική μας κυβέρνηση. Τι είχε παραδοθεί; Κατ’ όνομα το 33% του έργου. Ωστόσο η πιστοποίηση, δηλαδή η λειτουργικότητα ήταν στο 18%. Στις 21/12/2016 έγινε η τελευταία παράδοση συστήματος σηματοδότησης. Παραδόθηκε ποσοστό 32% αλλά οι μισοί από αυτούς τους σταθμούς δεν μπορούσαν να τεθούν σε λειτουργία. Υπήρχαν αστοχίες στο παραδοτέο. Επιπλέον μεταξύ 2017 και 2019 το παραδοτέο έργο ήταν μηδενικό. Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε ούτε ένα κέντρο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε. Ο ΣΥΡΙΖΑ μιλά για 68% και σήμερα το ανέβασε στο 77% προφανώς εννοούν την κάλυψη χρηματοδοτικών αναγκών. Άλλωστε η κάλυψη ενός συστήματος σηματοδότησης πιστοποιείται από την έκδοση πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής μεταξύ ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ».
Για τις συμβάσεις μίλησε για τον κατακερματισμό ή το λεγόμενο σπάσιμο των εργολαβιών. «Αυτό συνέβη και με την 717. Και δημιουργείται μια Βαβέλ.
Αναμορφώσαμε το ισχύον πλαίσιο και φτιάξαμε μια ενιαία διαδικασία. Μια σύμβαση, ένας εργολάβος για το έργο. Πρώτο μας μέλημα ήταν να επανεκκινήσουμε αυτό το έργο».
«Τηλεδιοίκηση στη Λάρισα υπήρχε και χρησιμοποιήθηκε έως τις 22:12 της 28ης Φεβρουαρίου»
Περιγράφοντας τι έγινε το 2019 είπε ότι έγιναν όλα τα βήματα εν μέσω δυσκολιών όχι μόνο γιατί ήταν πολύπλοκα τα ζητήματα αλλά επειδή υπήρχαν και οι πρωτογενείς συνθήκες της πανδημίας. Το 2012 υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση με την οποία επανεκκίνησε το έργο.
Όπως είπε, μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν με το σύστημα της τηλεδιοίκησης ήταν και ο σταθμός της Λάρισας. Παραδόθηκε το Νοέμβριο του 2022 όχι από αυτά που λέμε εμείς εδώ αλλά από το μόνο έγγραφο που το αποδεικνύει. Το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής. Επίσης, όπως προκύπτει από έγγραφο του ΟΣΕ οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν αυτόματα την διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης. Η χειροκίνητη πρέπει να λειτουργεί μόνο όταν δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση. Οσο επιτρέπουμε να κυκλοφορούν ανυπόστατες φήμες οφείλουμε να απαντήσουμε στις ανακρίβειες και στα ψεύδη. Έχω ξεχωρίσει 5.
Αναφέρουν ότι στον σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε τηλεδιοίκησης. Ο σταθμός διέθετε τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12 της 28ης Φεβρουαρίου. Ήταν σε λειτουργία μια ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα.
Εξηγώντας για ποιον λόγο λειτουργούσε αυτό καταγράφηκε στο μαύρο κουτί του συστήματος. Επαναχρησιμοποιήθηκε την επομένη και φάνηκε ότι λειτουργούσε σωστά. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να το πράξει ηλεκτρονικά και δυστυχώς δεν το έκανε το έπραξε χειροκίνητα. Και επειδή λειτουργούσε το σύστημα θα μπορούσε να το δει.
Δεύτερον, λέγεται ότι αν είχε ολοκληρωθεί το ETCS θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα. Ούτε αυτό ισχύει. Στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης το παρέκαμψε και το έκανε χειροκίνητα. Από την στιγμή που παρέκαμψε την τηλεδιοίκηση όποιο σύστημα και αν υπήρχε δεν θα λειτουργούσε γιατί θα το απενεργοποιούσε η εντολή του σταθμάρχη.