«Καμπανάκι» για το παιχνίδι Roblox: Ερευνητές προειδοποιούν για «βαθιά ανησυχητικούς» κινδύνους
Η πλατφόρμα παιχνιδιών κατηγορείται για «προβληματική αποσύνδεση μεταξύ της εμφάνισης που είναι φιλική προς τα παιδιά και της πραγματικότητας».

Μια «βαθιά ανησυχητική» έρευνα έρχεται να αποκαλύψει πόσο εύκολο είναι για τα παιδιά να εκτίθενται σε ακατάλληλο περιεχόμενο και να επικοινωνούν ανεξέλεγκτα με ενήλικες μέσα στην πλατφόρμα παιχνιδιών Roblox. Την ώρα που οι γονείς εκφράζουν έντονες ανησυχίες για περιστατικά εθισμού, έκθεσης σε τραυματικές εικόνες αλλά και επαφής με αγνώστους, η δημοφιλής πλατφόρμα –η οποία καθημερινά μετρά πάνω από 85 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων το 40% είναι κάτω των 13 ετών– αναγνωρίζει τους κινδύνους αλλά δηλώνει ότι χρειάζεται συνεργασία με κυβερνήσεις και άλλους φορείς για να αντιμετωπιστούν.
Η Roblox παρουσιάζει τον εαυτό της ως «το απόλυτο εικονικό σύμπαν», με εκατομμύρια διαδραστικά παιχνίδια και περιβάλλοντα, πολλά εκ των οποίων δημιουργούνται από τους ίδιους τους χρήστες. Παρότι η εταιρεία εκφράζει «συμπόνια» προς τους γονείς που τα παιδιά τους υπέστησαν βλάβη, επιμένει ότι «δεκάδες εκατομμύρια χρήστες απολαμβάνουν καθημερινά μια θετική και ασφαλή εμπειρία».
Προβληματικές εμπειρίες και ανεπαρκείς έλεγχοι ασφαλείας
Η έρευνα από την ομάδα Revealing Reality, που κοινοποιήθηκε στον Guardian, αποκάλυψε μια επικίνδυνη αναντιστοιχία μεταξύ της «φιλικής προς τα παιδιά» εικόνας της πλατφόρμας και της πραγματικής εμπειρίας που έχουν οι νεαροί χρήστες. Οι ειδικοί δημιούργησαν εικονικούς λογαριασμούς για παιδιά ηλικίας 5 έως 13 ετών και παρακολούθησαν το πώς αλληλεπιδρούν εντός του Roblox. Διαπίστωσαν ότι ακόμη και παιδιά πέντε ετών μπορούσαν να συνομιλούν με ενήλικες, να έχουν πρόσβαση σε περιεχόμενο με σεξουαλικά υπονοούμενα και να έρχονται σε επαφή με άτομα που ζητούσαν προσωπικά τους στοιχεία.
Παρά την εφαρμογή νέων εργαλείων γονικού ελέγχου, η έκθεση καταλήγει ότι τα υπάρχοντα μέτρα είναι ελλιπή. Αναφέρονται περιπτώσεις avatar παιδιών που εκτέθηκαν σε περιβάλλοντα με ακατάλληλη συμπεριφορά, καθώς και συνομιλίες με σεξουαλικό περιεχόμενο μέσω φωνητικής λειτουργίας. Χαρακτηριστικά, ένα avatar ενηλίκου κατάφερε να ζητήσει το Snapchat ενός avatar που υποτίθεται ότι ανήκε σε παιδί πέντε ετών, παρακάμπτοντας τα φίλτρα ασφαλείας.
Ο επικεφαλής της έρευνας, Damon De Ionno, τόνισε πως «τα νέα εργαλεία δεν αρκούν», ενώ η ακτιβίστρια Beeban Kidron επεσήμανε πως πρόκειται για μια «συστηματική αποτυχία προστασίας των παιδιών». Η Roblox απαντά πως η ασφάλεια βρίσκεται «στον πυρήνα» της φιλοσοφίας της και ότι το 2024 προχώρησε σε πάνω από 40 νέες βελτιώσεις ασφάλειας, υπογραμμίζοντας την ανάγκη συνεργασίας σε επίπεδο κλάδου και κυβέρνησης.