«Kαλάθι του νοικοκυριού»: Το μέτρο θα διαρκέσει όσο διαρκεί η κρίση λέει ο Παπαθανάσης - Πρόστιμα στους παραβάτες
Ικανοποιημένος από το «καλάθι του νοικοκυριού» δηλώνει ο Νίκος Παπαθανάσης, τονίζοντας πως οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια θα εντατικοποιηθούν.
«Το μέτρο φαίνεται να λειτουργεί καλά προς το παρόν, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ρίχνει τις τιμές στα προϊόντα», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και υπογράμμισε πως οι έλεγχοι για την αισχροκέρδεια θα εντατικοποιηθούν.
«Δεν σταματάμε τους ελέγχους. Οι έλεγχοι δεν γίνονται μόνο στο καλάθι του νοικοκυριού μόνο, γίνονται σε όλα τα είδη πρώτης ανάγκης. Πρέπει να έχουμε προϊόντα που «πολεμούν» τον πληθωρισμό και να δίνουν μία πιο φτηνή λύση στα νοικοκυριά», δήλωσε.
Επιπλέον, συμπλήρωσε πως το υπουργείο έχει ορίσει το μέγεθος της ετικέτας που θα φέρουν τα προϊόντα που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού.
«Κάναμε μία διορθωτική κίνηση για να μπορούν οι καταναλωτές να βρίσκουν πιο εύκολα τα προϊόντα», δήλωσε.
«Το καλάθι θα διαρκέσει όσο διαρκεί αυτή η κρίση. Τα 51 είδη θα υπάρχουν πάντα στο καλάθι και θα είμαστε συνεχώς στους ελέγχους για να δούμε εάν υπάρχει κάπου παραβατική συμπεριφορά. Θέλω να σας πω ότι υπάρχει περίπου 6-8% παραβατική συμπεριφορά, υπάρχει αυτή η έννοια της αισχροκέρδειας. Η πλειοψηφία των επαγγελματιών όμως είναι έντιμοι».
Τέλος, ο Νίκος Παπαθανάσης δήλωσε πως θα επιβληθούν πρόστιμα σε όσους προχωρήσουν σε παραβάσεις.
Γεωργιάδης: «Το καλάθι έχει ξεπουλήσει»
Νέες επισκέψεις σε δυο γνωστές αλυσίδες σούπερ μάρκετ έκανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, σήμερα το πρωί στο πλαίσιο της έναρξης λειτουργίας του «καλαθιού του νοικοκυριού». Όπως υπογράμμισε μιλώντας σε δημοσιογράφους αυτά «τα σούπερ μάρκετ πρόσθεσαν στον e- καταναλωτή μια σειρά επιπλέον προϊόντων και με χαμηλότερες τιμές. Άρα, λοιπόν, στην κουβέντα αν ο ανταγωνισμός λειτουργεί και αν το καλάθι λειτουργεί, η ίδια η πραγματικότητα και η αγορά δείχνει το δρόμο, μέσα σε μόλις 48ωρες».
«Σε όλες τις αλυσίδες -και είμαι ευτυχής για αυτό- το «καλάθι του νοικοκυριού» πάει πάρα πολύ καλά, να το πω λίγο λαϊκά ''έχει ξεπουλήσει'', δεν προλαβαίνουν να γεμίζουν τα ράφια από τα προϊόντα του καλαθιού. Που πάει να πει ότι ο κόσμος - παρά την κριτική που θα ασκήσουν κριτική, θα πουν τον καπάμα τους- το αγοράζει» δήλωσε ο Άδωνις Γεωργιάδης τονίζοντας «το καλάθι, λοιπόν, πάει καλά, ο κόσμος το στηρίζει και το αγοράζει μαζικά και οι τιμές αρχίζουν να πέφτουν, γιατί αυτό είναι που ενδιαφέρει τον καταναλωτή».
Σε ερώτηση για το αν επεκταθεί ο υπουργός Ανάπτυξης απάντησε ότι «πρώτα θα δούμε σε δυο εβδομάδες πως πάει το καλάθι και μετά θα δούμε για επέκτασή του πως θα γίνει. Το μόνο που μένουμε να κάνουμε είναι να βρούμε λύση για κάποιες ειδικές κατηγορίες, όπως οι διαβητικοί, οι οποίοι έχουν θέσει το ερώτημα ότι δεν έχουν και αυτοί κάποια πρόσβαση σε κάποιοι φθηνότερο προϊόν, είναι πολύς κόσμος και θέλω να φροντίσουμε και αυτούς τους συμπολίτες μας»
«Άνθρακες» το καλάθι του νοικοκυριού - Τι λένε οι πολίτες σε δημοσκόπηση
Μουδιασμένοι και επιφυλακτικοί εμφανίζονται οι περισσότεροι καταναλωτές απέναντι στο καλάθι του νοικοκυριού που ξεκίνησε να εφαρμόζεται χθες σε 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Όπως επισημάνθηκε σε ρεπορτάζ αλλά και σε επισημάνσεις καταναλωτικών οργανώσεων τα πρώτα συμπεράσματα είναι απογοητευτικά καθώς:
- Τα περισσότερα προϊόντα που προσφέρονται στο καλάθι του νοικοκυριού είναι κυρίως ιδιωτικής ετικέτας και μάλιστα έως και 80%
- Οι τιμές σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις δεν είναι μειωμένες ή είναι απειροελάχιστα μικρότερες
- Υπάρχουν καταγγελίες ότι σε πολλά σούπερ μάρκετ δεν υπάρχει η ειδική σήμανση για την προσφορά του καλαθιού
- Υπάρχει μείωση στο περιεχόμενο των προϊόντων 11-30%.
- Κάποιες από τις 13 αλυσίδες εμπορίας που καταχώρησαν στην πλατφόρμα «e-katanalotis» προϊόντα, δεν έχουν αποστείλει πλήρη κατάλογο αυτών, δηλαδή, δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες όπως αυτές περιγράφονται στο νόμο.
- Σε κάποιες από τις αλυσίδες παρουσιάζεται το φαινόμενο να έχει καταχωρηθεί το ίδιο προϊόν από 2 έως έντεκα (11) φορές. Αποτέλεσμα είναι η πλασματική αύξηση του αριθμού των προϊόντων.
- Διαπιστώθηκε ότι κάποιες αλυσίδες έχουν καταχωρήσει προϊόντα σε άλλες κατηγορίες προϊόντων, με συνέπεια την παραπλάνηση του καταναλωτή
Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις:
Ρολό κουζίνας διατίθεται στην τιμή των 2,65€, ενώ το ίδιο προϊόν τον Απρίλιο 2022 κόστιζε 1,89 € (αύξηση 40%), είδη προσωπικής υγιεινής ανατιμήθηκαν κατά ποσοστό 23% το ίδιο χρονικό διάστημα ενώ και σε είδη διατροφής, όπως στα μακαρόνια, αυξήθηκε η τιμή από 0,74€ σε 1,26€. Παρατηρήθηκε, επίσης, διαφορά στις τιμές μεταξύ των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στον καφέ που η διαφορά φθάνει έως 1,58€.
Μάλιστα, λόγια η ακρίβεια που πλήττει την ελληνική κοινωνία αποκαλύπτεται με μία σύγκριση των τιμών σε σχέση με πέρυσι. Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία του πίνακα που παραθέτουμε καθώς και μία σειρά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν χθες στον Ριζοσπάστη και καταγράφουν τις αυξήσεις στις τιμές βασικών διατροφικών προϊόντων ως εξής: Αλεύρι κατά 40%. Πουλερικά κατά 25,7%. Τυριά 25,53%. Γάλα φρέσκο 23,13%. Ψωμί 22,23%. Ζυμαρικά 20,26%. Μοσχάρι 17,54%. Καφές 15,6%. Ελαιόλαδο 11%. Παιδικές τροφές 10,24%. Λαχανικά 8,7%.
Τρύπιο είναι το «καλάθι του νοικοκυριού» σύμφωνα με τους συμμετέχοντες σε δημοσκόπηση της MRB που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Open. Όπως προκύπτει από τη δημοσκόπηση που ήρθε χθες στη δημοσιότητα το 51,9% χαρακτηρίζει την ακρίβεια το πιο σημαντικό ζήτημα.
Μάλιστα, σε σχέση με το καλάθι του νοικοκυριού, μόλις το 33% των ερωτηθέντων το κρίνει ως ένα θετικό μέτρο ενώ το 61,1% το κρίνει αρνητικά.