Κακιά Σκάλα: Πρόστιμο 2 εκατομμύρια ευρώ για την πτώση βράχων
Πρόστιμα συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ επέβαλαν τα υπουργεία Υποδομών-Μεταφορών και Οικονομικών στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» για το πολύωρο κυκλοφοριακό έμφραγμα που προκλήθηκε την 1η Δεκεμβρίου 2022 από βράχους που έπεσαν στο οδόστρωμα, στο ύψος της Κακιάς Σκάλας.
Το περιστατικό της βραχόπτωσης είχε προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση καθώς ο αυτοκινητόδρομος Αθηνών-Κορίνθου έκλεισε εντελώς από τις 7 το πρωί στο ρεύμα προς Αθήνα ανάμεσα στο 48ο και το 49ο χιλιόμετρο και τα οχήματα εκτρέπονταν στην παλιά Εθνική. Η κυκλοφορία άργησε να αποκατασταθεί, καθώς αργά το απόγευμα άνοιξε μόνο μία λωρίδα και οι υπόλοιπες απελευθερώθηκαν τις επόμενες μέρες διότι έπρεπε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχουν άλλοι βράχοι σε κίνδυνο αποκόλλησης. Υπενθυμίζεται ότι στην Κακιά Σκάλα έχουν κατασκευαστεί φράκτες που υποτίθεται ότι εμποδίζουν την πτώση βράχων, οι οποίοι πρέπει να συντηρούνται, να καθαρίζονται και να επιθεωρούνται τακτικά. Μάλιστα, δύο χρόνια πριν από το συμβάν, το υπουργείο Υποδομών είχε εγκρίνει κονδύλι 365.145 ευρώ για να εκτελέσει η «Ολυμπία Οδός» τέτοιας μορφής επείγουσες εργασίες.
Μετά τη βραχόπτωση, συστάθηκε Επιτροπή Διερεύνησης του συμβάντος η οποία κατέληξε σε πόρισμα στις 16 Ιανουαρίου 2023, αφού ο υπουργός Κ. Καραμανλής έδωσε παράταση 20 ημερών για τη σύνταξή του. Στο σκεπτικό της απόφασης για τα πρόστιμα αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι:
● Διεκόπη η κυκλοφορία των οχημάτων στον βασικό οδικό άξονα της χώρας που ενώνει Πάτρα, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ευζώνους (ΠΑΘΕ).
● Οι βραχοπτώσεις στην Κακιά Σκάλα αποτελούν σύνηθες και επαναλαμβανόμενο φαινόμενο το οποίο, «στην έκταση που επισυνέβη την 1η Δεκεμβρίου του 2022, δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να εκληφθεί ως απρόβλεπτο γεγονός, δεδομένου ότι τέτοιες βραχοπτώσεις είναι μέρος της φυσικής εξέλιξης στα πρανή της περιοχής».
● Η κακοκαιρία εκείνων των ημερών («Αριελ») «δεν είχε χαρακτηριστικά ιδιαίτερης σφοδρότητας στην περιοχή εμφάνισης των βραχοπτώσεων».
● Η βραχόπτωση θα είχε αποφευχθεί αν η «Ολυμπία Οδός» «είχε συμμορφωθεί με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τη Σύμβαση Παραχώρησης ενισχύοντας τους φράκτες για την ανάσχεσή τους ή/και τοποθετώντας νέους και επιτελούσε σχολαστικούς και προβλεπόμενους ελέγχους για την κατάσταση της ευστάθειας αυτών».
Από τα όσα αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις, προκύπτει ευθέως ότι η «Ολυμπία Οδός» προσπάθησε να αντικρούσει την επιβολή προστίμων, μεταθέτοντας την ευθύνη στο Δημόσιο, με το σκεπτικό ότι το πρόβλημα αφορά απρόβλεπτα γεωλογικά φαινόμενα της ευρύτερης περιοχής διέλευσης του έργου.
Πάντως, η κοινοπραξία (η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief και οι ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) θα υποβάλει ενστάσεις κατά των προστίμων, οπότε η τελική καταβολή τους θα εξαρτηθεί από τα διοικητικά δικαστήρια που θα εξετάσουν τους ισχυρισμούς της.