Jason Arday: Αναλφάβητος στα 17 - Καθηγητής στο Cambridge στα 37 [vids]
Διαγνωσμένος με αυτισμό και καθυστέρηση στην ανάπτυξη από μικρός, ο Jason Arday δεν μπορούσε να μιλήσει μέχρι την ηλικία των 11 και δεν μπορούσε να διαβάσει ή να γράψει μέχρι τα 17 έτη. Σήμερα, σε ηλικία 37 ετών, θα γίνει ο νεότερος μαύρος που διορίστηκε ποτέ σε θέση καθηγητή στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Από μικρό παιδί ο Jason Arday, μολονότι δεν μπορούσε να μιλήσει, αμφισβητούσε με θέρμη τον κόσμο γύρω του. «Γιατί κάποιοι άνθρωποι είναι άστεγοι;» θυμάται να αναρωτιέται. «Γιατί υπάρχει πόλεμος;» Ο καθηγητής Jason Arday, κοινωνιολόγος, γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Clapham του νοτιοδυτικού Λονδίνου και δηλώνει ότι αυτό που διαμόρφωσε τις σκέψεις του ήταν η παρακολούθηση της απελευθέρωσης του Νέλσον Μαντέλα από τη φυλακή στην τηλεόραση και ο συμβολικός θρίαμβος της Νότιας Αφρικής στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ράγκμπι του 1995. https://www.youtube.com/watch?v=_lykjHjmIZ0 Θυμάται ότι συγκινήθηκε βαθιά από τον πόνο των άλλων και ότι ένιωσε έντονη την ανάγκη να δράσει. «Θυμάμαι να σκέφτομαι ότι αν δεν τα καταφέρω ως ποδοσφαιριστής ή επαγγελματίας παίκτης του σνούκερ, τότε θέλω να σώσω τον κόσμο» λέει χαρακτηριστικά. Με την υποστήριξη του μέντορα, καθηγητή και φίλου του στο κολέγιο, Sandro Sandri, ο καθηγητής Jason Arday άρχισε τελικά να διαβάζει και να γράφει στα τέλη της εφηβείας του. Στη συνέχεια, πήρε πτυχίο στη φυσική αγωγή και τις εκπαιδευτικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο του Surrey, προτού εκπαιδευτεί ως καθηγητής φυσικής αγωγής. Το γεγονός ότι μεγάλωσε σε μια σχετικά μειονεκτική περιοχή και στη συνέχεια εργάστηκε ως δάσκαλος σε σχολείο, όπως αναφέρει, του έδωσε «εκ των έσω» την ξεκάθαρη εικόνα των συστημικών ανισοτήτων που αντιμετώπιζαν οι νέοι που ανήκαν σε εθνικές μειονότητες στην εκπαίδευση.
Πώς αποφάσισε να γίνει καθηγητής κοινωνιολογίας
Σε ηλικία 22 ετών, ο καθηγητής Jason Arday ενδιαφέρθηκε για την ιδέα της πραγματοποίησης μεταπτυχιακών σπουδών και μίλησε γι’ αυτό με τον μέντορά του. «Ο Sandro μού είπε: ‘’Νομίζω ότι μπορείς να το κάνεις αυτό, νομίζω ότι μπορούμε να τα βάλουμε με τον κόσμο και να κερδίσουμε’’» εξηγεί. https://www.youtube.com/watch?v=g28uXeXz9l8 «Κοιτάζοντας πίσω, τότε ήταν που πίστεψα για πρώτη φορά πραγματικά στον εαυτό μου. Πολλοί ακαδημαϊκοί λένε ότι σκόνταψαν σε αυτό το επάγγελμα, αλλά από εκείνη τη στιγμή ήμουν αποφασισμένος και συγκεντρωμένος – ήξερα ότι αυτός θα ήταν ο στόχος μου». Το να γίνει ακαδημαϊκός, ωστόσο, ήταν πολύ δύσκολο, ιδίως επειδή είχε ελάχιστη πρακτική κατάρτιση ή καθοδήγηση σχετικά με το πώς να το κάνει. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, ο καθηγητής Jason Arday εργαζόταν ως λέκτορας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το βράδυ, οι ώρες του ήταν γεμάτες με τη σύνταξη ακαδημαϊκών εργασιών και τη μελέτη της κοινωνιολογίας. «Όταν άρχισα να γράφω ακαδημαϊκές εργασίες, δεν είχα ιδέα τι έκανα», λέει. «Δεν είχα μέντορα και κανείς δε μου έδειξε ποτέ πώς να γράφω. Ό,τι υπέβαλα απορρίφθηκε. Η διαδικασία της αξιολόγησης από ομότιμους ήταν τόσο σκληρή, που ήταν σχεδόν αστεία, αλλά την αντιμετώπισα ως εμπειρία μάθησης και, παραδόξως, άρχισα να την απολαμβάνω». Ο καθηγητής Jason Arday απέκτησε δύο μεταπτυχιακούς τίτλους και ένα διδακτορικό στις εκπαιδευτικές σπουδές. Ερωτηθείς πότε συνειδητοποίησε ότι είναι κοινωνιολόγος, λέει ότι αυτό συνέβη μάλλον το 2015. «Έπειτα από σκέψη, ήταν αυτό που ήθελα να κάνω». Οκτώ χρόνια μετά, είναι έτοιμος να γίνει καθηγητής κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης στο Κέιμπριτζ.A massive congratulations to London-born Jason Arday, who is about to become the youngest ever black professor at Cambridge University.
Tap to read more of his inspirational story: https://t.co/JJSB5Lcbh4@cambridge_uni pic.twitter.com/3m3wGDFJpu — BBC London (@BBCLondonNews) February 26, 2023