Ήξερες πως ο David Lynch σκηνοθέτησε διαφημίσεις αυτοκινήτων
Ο David Lynch σκηνοθέτησε μερικές από τις πιο σουρεαλιστικές διαφημίσεις αυτοκινήτου που είδες ποτέ.
Ο Lynch ήταν γνωστός κυρίως για τις ταινίες και τις τηλεοπτικές σειρές που σκηνοθέτησε, όπως φαίνεται όμως βρήκε χρόνο και για κάποιες εμπορικές δουλειές. Στις 16 Ιανουαρίου ο David Lynch πέθανε σε ηλικία 78 ετών μετά από μακροχρόνια ασθένεια.
Για πολλούς, συμπεριλαμβανομένου και εμένα, ήταν ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες και δημιουργικά μυαλά που έχουν περάσει από το Hollywood. Θα μπορούσα να περιγράφω για ώρες σκηνές από τα έργα του όπως τα: «Lost Highway», «Twin Peaks», «Mulholland Drive», «Eraserhead» ή το «Blue Velvet», αλλά αυτά τα γνωρίζεις και θέλεις να μάθεις κάτι άλλο.
Ξέρω ότι είναι παράξενο να πιστέψεις ότι ένας τόσο διακεκριμένος σκηνοθέτης σαν τον Lynch θα ασχολούταν με την διαφήμιση αυτοκινήτου αλλά σκέψου την αμοιβή που του έδωσαν. Ανεξάρτητα από το γιατί ανέλαβε αυτά τα project, ο Lynch τα έκανε δικά του, δημιουργώντας διαφημιστικά σποτ που ήταν τόσο ιδιαίτερα και παράξενα όσο οι ταινίες μεγάλου μήκους του. Το ποιος ήταν βγαίνει πραγματικά σε κάθε μία από τις 29 διαφημίσεις που σκηνοθέτησε μεταξύ 1988 και 2014.
Honda Passport Commercial 1997
Βρήκαμε αυτή την διαφήμιση από το κανάλι «TwinPeaksArchive1». Το 1997, ο Lynch σκηνοθέτησε την πρώτη του διαφήμιση αυτοκινήτου με τίτλο «Mountain Man», με πρωταγωνιστή το Honda Passport. Αν το αναγνώρισες, ναι, είναι το Isuzu Rodeo/Opel Frontera.
Το σποτ του μισού λεπτού είναι ένα σουρεαλιστικό ταξίδι, όπου ένας εργαζόμενος γραφείου με κοστούμι αλλάζει από τη στιγμή που κοιτάζει το Passport. Το να βλέπεις τα ρούχα του να μεταμορφώνονται από ένα κοστούμι σε εξοπλισμό για outdoor δραστηριότητες, ενώ παράλληλα μεγαλώνουν τα μαλλιά του και τα γένια με τα γραφικά του 1997 έχει μία απλότητα. Όμως ολόκληρη η φιλοσοφία του μοντέλου εκφράζεται και γίνεται αντιληπτή με τον ηθοποιό να λέει μια και μόνο λέξη.
Λίγα χρόνια αργότερα, το 2002, ο Lynch σκηνοθέτησε δύο ακόμη διαφημίσεις αυτοκινήτων: Η μία ήταν για το Nissan Micra και η άλλη για τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Citroen.
2002 Do you speak Micra
Η πρώτη (από το κανάλι moreads) δείχνει ένα μπλε Micra να κινείται μέσα σε μια σουρεαλιστική πόλη με μπλε χείλη να πετούν πάνω της και να λένε λέξεις φτιαγμένες να εκφράζουν δύο ιδιότητες (όπως simpology από τις λέξεις simple και technology).
Ξέρω ότι ακούγεται περίεργο - γιατί είναι - αλλά είναι επίσης πολύ ωραίο. Παρουσιάζει το Micra όπως το κομψό αυτοκίνητο πόλης, που πάντα η Nissan ήθελε να είναι στις αρχές της δεκαετίας του 2000.
2002 Citroën Xsara HDi - Le ranch
Η τελευταία από τις δύο διαφημίσεις αυτοκινήτων που «γυρίστηκε» το 2002 ήταν μακράν η πιο αφελής. Το πλάνο ανοίγει με ένα ασημί Citroën Xsara Coupe στη μέση μιας περιφραγμένης περιοχής. Βλέπουμε την Claudia Schiffer ως ξανθιά καουμπόισσα να περπατά μέχρι τον φράχτη, κοιτάζοντας το Xsara καθώς ένας γητευτής αλόγων βάζει το καπέλο του και μπαίνει μέσα. Το αυτοκίνητο συμπεριφέρεται σαν άγριο άλογο το οποίο τελικά εξημερώνεται.
Η διαφήμιση ονομάζεται «Bucking Bronco ή Le ranch» και ο ήρωάς μας εξημερώνει το Xsara (είναι και diesel), έτσι ώστε η ξανθιά Θεά Claudia Schiffer να μπει σε αυτό και να φύγει. Ναι ο σκηνοθέτης παίζει υπερβολικά με τα στερεότυπα των φύλων, αλλά ας το αφήσουμε να περάσει απαρατήρητο.
Πραγματικά η απώλεια του Lynch πονάει τους φίλους του κινηματογράφου. Άγγιξε και άλλαξε τη βιομηχανία του θεάματος με αμέτρητους τρόπους. Σίγουρα, οι διαφημίσεις του αυτοκινήτου που σκηνοθέτησε δεν είχαν το ίδιο πολιτιστικό αντίκτυπο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αφιέρωσε χρόνο και προσπάθεια για να τις δημιουργήσει δείχνοντας την περίεργη ματιά του κόσμου όπως τον έβλεπε. Νομίζω πως όλοι μπορούμε να επωφεληθούμε λίγο από αυτό - βλέποντας τον κόσμο όπως τον έβλεπε ο Lynch.