Ηλεκτρικά πατίνια: Η νέα μόδα που έχει μετατραπεί σε «παγίδα θανάτου» - Ειδικοί μιλούν στο flash.gr
Τα προβλήματα, οι κίνδυνοι και οι κανόνες οι οποίοι δεν τηρούνται από ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών.
Αναγνωρίζονται ως νέα κατηγορία ηλεκτροκίνητων οχημάτων και ονομάζονται Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο). Διέπονται από ειδικούς κανόνες οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές καθώς και τις κυρώσεις σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Τα ηλεκτρικά πατίνια, μαζί με μια άλλη σειρά ηλεκτροκίνητων «οχημάτων», όπως τα τροχοπέδιλα (e-rollers) και οι τροχοσανίδες (e-skateboards), είναι η εύκολη επιλογή κυρίως ανήλικων χρηστών-οδηγών, που όμως δεν συμμορφώνονται και κυρίως θέτουν τη ζωή τους σε κίνδυνο, αφού κυκλοφορούν ακόμη και σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, χωρίς τον απαραίτητο εξοπλισμό, μας λέει ο κύριος Δημήτρης Παπαγεωργίου, Αστυνομικός Υποδιευθυντής, Τμηματάρχης στο τμήμα συντονισμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.
«Εάν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι έως 6 χιλιόμετρα την ώρα, θεωρούνται πεζοί για τον ΚΟΚ. Επιτρέπεται η χρήση τους για παιδιά άνω των 12 ετών και πρέπει να κινούνται στο πεζοδρόμιο, ενώ αν είναι από 6 έως 25 χιλιόμετρα την ώρα, η χρήση τους επιτρέπεται άνω των 15 ετών, θεωρούνται ποδήλατα και πρέπει να κινούνται στο οδόστρωμα. Γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να τηρούν τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Δεν σημαίνει ότι παίρνω ένα πατίνι και κινούμαι όπου και όπως να ‘ναι. Πρέπει για παράδειγμα να κινούμαι σε ποδηλατοδρόμους και να μην κινούμαι σε δρόμους που έχουν ως όριο κυκλοφορίας πάνω από 50 χιλιόμετρα. Είναι υποχρεωτική η χρήση του κράνους και πρέπει να φορούν γιλέκα.
»Όμως τι τηρείται από αυτά; Είναι όλα θέμα οδικής κουλτούρας. Οφείλουμε να μάθουμε τον ΚΟΚ. Στο θέμα της οδικής ασφάλειας δεν έχουμε παιδεία. Για παράδειγμα, εμείς εδώ και πολλά χρόνια συμμετέχουμε στην εκπαίδευση μικρών μαθητών. Πολύ συχνά μας καλούν και ανταποκρινόμαστε άμεσα σε όλα τα σχολεία, που μας στέλνουν σχετικά αιτήματα. Το θέλουμε αυτό, θέλουμε να μας βλέπουν τα παιδιά, να μαθαίνουν να κινούνται στο δρόμο, αλλά όταν πάμε στα σχολεία και μας λένε…"Ο μπαμπάς μου δεν φοράει ζώνη, ο μπαμπάς μου οδηγεί και κρατάει το κινητό", τότε αντιλαμβάνεστε το πρόβλημα».
Ως το πιο επικίνδυνο μεταφορικό μέσο, που χειρίζονται ανήλικοι οδηγοί με γονική συναίνεση, χαρακτηρίζει τα ηλεκτρικά πατίνια ο Κωνσταντίνος Ιαβέρης Μαρκουίζος, εκπαιδευτής οδικής συμπεριφοράς και εντεταλμένος σύμβουλος οδικής ασφάλειας στην Περιφέρεια Αττικής και εξηγεί τους λόγους, στο Flash.gr.
«Υπάρχουν γονείς που παίρνουν σε ανήλικα παιδιά ηλεκτροκίνητα πατίνια. Κάποιοι τα παίρνουν για παιχνίδι, ενώ επί της ουσίας είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο, επικίνδυνο και σοβαρό μέσο μετακίνησης. Άρα οι ίδιοι φροντίζουν να υπογράψουν για να τα πάρουν τα παιδιά τους. Να σημειώσουμε δε, ότι ένα 15χρονο δεν έχει χρήματα για ν’ αγοράσει ένα πατίνι που μπορεί να κοστίζει 500 ευρώ. Άρα το θέμα ξεκινά από τους γονείς. Εδώ μιλάμε για το πιο επικίνδυνο μέσο. Γιατί; Γιατί έχει δύο ρόδες, χρειάζεται ισορροπία, κανείς δεν τους βλέπει, κανείς δεν τους υπολογίζει, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών, όπου -πλην ελαχίστων εξαιρέσεων- πηγαίνουν απρόσεκτα, γρήγορα, με το κινητό στο χέρι , άρα πολύ εύκολα μπορεί να τραυματίσουν ακόμη και θανάσιμα αυτά τα παιδιά».
Η άσφαλτος «βάφεται» με αίμα
Η επικινδυνότητα της κυκλοφορίας αυτών των οχημάτων, παραμένει είτε είσαι κάτω, είτε πάνω από 18 ετών. Καθημερινά οδηγοί χωρίς κράνη, σε ταχείας κυκλοφορίας δρόμους, με συνεπιβάτη, ακόμη και με πατίνια «πειραγμένα» για να επηρεάζεται η τελική τους ταχύτητα, κάνουν ελιγμούς ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, ενώ διοργανώνονται ακόμα και κόντρες, κατά κύριο λόγο από μαθητές.
Το αποτέλεσμα; Πανδαιμόνιο και αυτό το αποδεικνύουν δυστυχώς τα περιστατικά που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια. Νεκροί στην άσφαλτο όταν συγκρούονται με οχήματα, τραυματίες στα νοσοκομεία, πεζοί που παρασύρονται, ανήλικοι και ενήλικες πρωταγωνιστές σοκαριστικών τροχαίων. Τόσο σοβαρών, που η άσφαλτος βάφεται με αίμα…
- 26/9/19: Διασωληνωμένος στο Νοσοκομείο της Χίου νοσηλεύεται πολυτραυματίας και με βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, 23χρονος φοιτητής, που οδηγώντας ηλεκτρικό πατίνι συγκρούσθηκε μετωπικά με ΙΧ.
- 1/7/19: Τροχαίο με ηλεκτρικό πατίνι το οποίο οδηγούσε ένας 13χρονος σημειώθηκε στη Θεσσαλονίκη. Όλα συνέβησαν όταν οδηγός οχήματος παρέσυρε κάτω από άγνωστες συνθήκες τον 13χρονο. Ο ανήλικος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο.
- 18/6/19: Σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης μεταφέρθηκε ελαφρά τραυματισμένη μία 72χρονη, η οποία, κάτω από συνθήκες που ερευνώνται, παρασύρθηκε από ηλεκτρικό πατίνι που οδηγούσε 40χρονος.
- 25/9/2020 : Ηλεκτρικό πατίνι που οδηγούσε 11χρονος παρασύρθηκε από διερχόμενο όχημα στη Χερσόνησο Κρήτης, με αποτέλεσμα το παιδί να τραυματιστεί σοβαρά και τελικά να χάσει τη ζωή του.
- 2023: Πάρος: Ένας 26χρονος έχασε τη ζωή του όταν τον παρέσυρε αυτοκίνητο. Η σύγκρουση ήταν τόσο σφοδρή που ήταν σαν να τράκαραν δύο αυτοκίνητα.
- 2023: Μύκονος: Νεκρός ένας 42χρονος που παρασύρθηκε από αυτοκίνητο που οδηγούσε 22χρονος.
- 14/6/23: Σοκαριστικό ατύχημα στην Καλαμάτα. Δύο έφηβοι ηλικίας περίπου 15 ετών -ένα αγόρι κι ένα κορίτσι- που βρίσκονταν πάνω σε ηλεκτρικό πατίνι παραβίασαν stop, σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες και συγκρούστηκαν με αυτοκίνητο.
- 20/4/24: Στο νοσοκομείο οδηγήθηκε ένα 6χρονο αγόρι που παρασύρθηκε από ηλεκτρικό πατίνι στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
- 26/9/24: Στο νοσοκομείο νοσηλεύεται 15χρονος που παρασύρθηκε από τραμ στη Νέα Σμύρνη, όταν με το ηλεκτρικό του πατίνι μπήκε με ταχύτητα στις γραμμές από τη διέλευση χωρίς να κοιτάξει, όπως αναφέρουν αυτόπτες μάρτυρες.
Κι αυτές είναι μερικές μόνον από τις περιπτώσεις που έχουν κληθεί να αντιμετωπίσουν οι άνδρες της τροχαίας, ανά την επικράτεια. Για την ακρίβεια ελάχιστες, αφού για την μικροκινητικότητα δεν τηρούνται ξεχωριστά στοιχεία ανά μέσο και ανά χώρα. Εξαιτίας μάλιστα του γεγονότος ότι δεν φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας, όταν συμβεί κάποιο ατύχημα και εάν δεν πρόκειται για σοβαρό τραυματισμό που χρειάζεται νοσηλεία, δεν καταγράφεται καν.
Ο οργανισμός Micro Mobility for Europe, ωστόσο, κάνει μια προσπάθεια να συλλέξει στοιχεία σε συνεργασία με διάφορους φορείς, όπως είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες. Σύμφωνα με αυτά, το 2021 σημειώθηκαν 7 θάνατοι σχετιζόμενοι με ενοικιαζόμενα πατίνια στη Γερμανία, διπλάσιο ποσοστό απ’ ό,τι με ιδιόκτητα , ενώ στη Γαλλία καταγράφονται περίπου 4 θάνατοι και 284 τραυματισμοί από ηλεκτρικά πατίνια κατ’ έτος.
Τι προβλέπουν οι κανόνες του Υπουργείου Υποδομών που συνήθως δεν τηρούνται
Ποιοι είναι όμως οι κανόνες που διέπουν τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο), σύμφωνα με το
Υπουργείο Υποδομών και οι οποίοι δεν τηρούνται από ένα μεγάλο ποσοστό οδηγών;
- Τα Ε.Π.Η.Ο., με μέγιστη ταχύτητα από 6 έως και 25 χλμ./ώρα, υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε
ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Σε οδούς με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα απαγορεύεται να κυκλοφορούν. - Απαγορεύεται να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά ή κινητά τηλέφωνο. Συσκευές ήχου ή κινητά τηλέφωνα επιτρέπονται μόνο εάν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.
- Απαγορεύεται να μεταφέρουν επιπλέον επιβάτες στα οχήματά τους. Η χρήση είναι αυστηρά προσωπική.
- Απαγορεύεται να κινούνται παράλληλα ανά δύο ή περισσότεροι.
- Οι οδηγοί όλων των Ε.Π.Η.Ο. είναι υποχρεωμένοι να κρατούν με τα δυο τους χέρια το τιμόνι (εφ’ όσον
υπάρχει), εκτός από όταν δίνουν σήμα πριν την αλλαγή κατεύθυνσης. - Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη
των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα. - Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα
βαδίζοντας. - Στις κατοικημένες περιοχές οι Δήμοι μπορούν να καθορίζουν ειδικούς χώρους για τη στάθμευση των Ε.Π.Η.Ο.
- Σε κάθε περίπτωση οι οδηγοί των Ε.Π.Η.Ο υποχρεούνται να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο
ταυτοποίησης προσώπου. - Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική.
- Υποχρεωτικό είναι και ο αντανακλαστικός ρουχισμός τη νύχτα (γιλέκο, περιβραχιόνιο) ενώ
- τα Ε.Π.Η.Ο πρέπει να είναι εφοδιασμένα μ’ ένα κουδούνι , ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά κι ένα ερυθρό αντανακλαστικό φως πίσω.