Η Opel γιορτάζει τα 60 χρόνια του “Opel Design Studio”
Το Design Studio ξεκίνησε το 1964. Οι Γερμανοί γιορτάζουν φέτος “125 χρόνια στην κατασκευή αυτοκινήτων” και “60 χρόνια Design Centre”.
Το 2024 είναι μία επετειακή χρονιά για την Opel, αφού η Γερμανική εταιρεία γιορτάζει 125 χρόνια στην κατασκευή αυτοκινήτων. Από το 1899, η μάρκα με έμβλημα τον Κεραυνό έχει καταστήσει την κινητικότητα προσιτή σε εκατομμύρια ανθρώπους, ενώ την ίδια στιγμή, συνεχίζει να εμπνέει το κοινό με τα καινοτόμα μοντέλα της.
Σήμερα, το έμβλημα της Opel εκφράζει τη συναρπαστική πλευρά της μάρκας, καθώς και τον δρόμο της προς τον εξηλεκτρισμό. Το design είναι αυτό που ευθύνεται κατά κύριο λόγο για το πώς ένα αυτοκίνητο μπορεί να συναρπάσει από την πρώτη ματιά. Το 1964, ξεκινά τη λειτουργία του στο Rüsselsheim το Opel Design Studio, το πρώτο κέντρο σχεδιασμού αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Από τότε, είναι υπεύθυνο για τη συνεχώς εξελισσόμενη σχεδιαστική φιλοσοφία των μοντέλων παραγωγής της Opel. Οι σχεδιαστές έχουν επίσης δημιουργήσει πρωτοποριακά πρωτότυπα οχήματα, που δίνουν μια γεύση από το μέλλον της μάρκας, από το θρυλικό Opel Experimental GT του 1965 μέχρι το πρόσφατο Opel Experimental, που έκανε εντυπωσιακή παγκόσμια πρεμιέρα πέρυσι.
"Τα μοντέλα παραγωγής μας ενθουσιάζουν τους πελάτες μας, χάρη στην τολμηρή και λιτή σχεδίασή τους. Ξεκινώντας από το Experimental GT, η Opel αποκάλυψε εμβληματικά concept μοντέλα που έδειξαν το αυτοκινητικό μας μέλλον, με το Opel Design Center να αποτελεί το “σπίτι” αυτής της δημιουργικότητας. Οι σχεδιαστές μας ζωντανεύουν τα αυτοκινητικά όνειρα και τα κάνουν πραγματικότητα για ένα ευρύ κοινό, εδώ και έξι δεκαετίες", δήλωσε ο Mark Adams, Vice President Design της Opel/Vauxhall.
Design Centre: Τρία τμήματα σχεδιασμού κάτω από μία στέγη
Το 1964 το Rüsselsheim απηύθυνε μια ξεχωριστή πρόσκληση. Για πρώτη φορά, το κοινό είχε τη δυνατότητα να επισκεφθεί το νέο Design Studio της Opel στο κτίριο N10. Αμέσως μετά τα εγκαίνια, οι εγκαταστάσεις έκλεισαν και πάλι για το κοινό. Από τον Ιούνιο του 1964, οι φόρμες, τα χρώματα και οι λειτουργίες των αυτοκινήτων της μάρκας αποφασίστηκαν και αναπτύχθηκαν εδώ.
Τα επίσημα εγκαίνια του κτιρίου αποτέλεσαν ορόσημο στην ιστορία της Ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Επρόκειτο για το μεγαλύτερο στούντιο σχεδιασμού που ανήκε σε αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη. Μέχρι τότε, οι περισσότερες Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ανέθεταν συχνά σε εξωτερικούς ειδικούς την ανάπτυξη νέων πρωτότυπων αυτοκινήτων.
Η Βόρεια Ιταλία και ειδικότερα η περιοχή γύρω από την πρωτεύουσα της περιφέρειας Piedmont, το Τορίνο, θεωρούνταν η Μέκκα του design αυτοκινήτων. Ο Pietro Frua, ο Guiseppe “Nuccio” Bertone και ο Pininfarina είχαν στήσει τις επιχειρήσεις τους μεταξύ των Άλπεων και των Απέννινα. Ήταν υπεύθυνοι για το σχεδιασμό πολλών από τα νέα μοντέλα και τις ιδέες των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Στο Rüsselsheim, τρία νέα τμήματα στεγάστηκαν στο κτίριο με την ονομασία N10. Το τμήμα Interior Design καθόριζε τις μορφές και τα υλικά στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και σχεδίαζε τα καθίσματα, τους πίνακες οργάνων και τις επενδύσεις. Το δεύτερο τμήμα ασχολήθηκε με το αμάξωμα. Εργάστηκε πάνω στην όψη, τη σιλουέτα και τις αναλογίες του αυτοκινήτου, δίνοντας σε κάθε μοντέλο τον δικό του χαρακτήρα. Tο τρίτο τμήμα του κτιρίου N10 ήταν επιφορτισμένο αποκλειστικά με πρωτοποριακές εργασίες.
Το πρώτο concept αυτοκίνητο από Ευρωπαίο κατασκευαστή: το Opel Experimental GT
Το 1965, μόλις ένα χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του N10 και υπό την καθοδήγηση του Erhard Schnell, το Advanced Studio παρουσίασε το πρώτο έργο του στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA): το Opel Experimental GT, το πρώτο εντελώς νέο concept car που αναπτύχθηκε από Ευρωπαίο κατασκευαστή. Για πρώτη φορά ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων στην Ευρώπη είχε αναπτύξει ένα όχημα που είχε ως μοναδικό σκοπό να επιδείξει τις δυνατότητες νέων, δημιουργικών μορφών. Σε κανένα στάδιο της ανάπτυξής του δεν σχεδιάστηκε ως όχημα παραγωγής.
Τα πράγματα όμως εξελίχθηκαν διαφορετικά. Η ανταπόκριση των μέσων ενημέρωσης και του κοινού απέναντι στο πρωτότυπο όχημα με το χαρακτηριστικό “σχήμα μπουκαλιού” ήταν συγκλονιστική. Έτσι, γρήγορα αποφασίστηκε να μπει το Opel GT στη γραμμή παραγωγής. Μόλις τρία χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στην IAA, το πρωτότυπο GT μετατράπηκε σε αυτοκίνητο παραγωγής σε χρόνο ρεκόρ.
Το καινοτόμο Opel Experimental
Ο κατάλογος των εμβληματικών αυτοκινήτων που δημιούργησε το Opel Advanced Design Studio σε αυτά τα 60 χρόνια δύσκολα μπορεί να ξεπεραστεί στην ποικιλομορφία του. Το Opel Experimental GT ακολουθήθηκε το 1969 από το Opel CD, ένα βελτιωμένο κουπέ με κινητήρα V8, το GT2 με συρόμενες πόρτες το 1975 και το αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο Tech1, του οποίου ο συντελεστής οπισθέλκουσας 0,235 έκανε αίσθηση στις αρχές της δεκαετίας του 1980.
Το Opel Monza Concept, που παρουσιάστηκε το 2013, έδωσε μια πρώτη γεύση της “bold & pure” σχεδιαστικής γλώσσας της Opel. Το 2018, το GT X Experimental ήταν το πρώτο concept που λάνσαρε το μελλοντικό Opel Vizor, το οποίο λίγο αργότερα είδαμε για πρώτη φορά σε μοντέλο παραγωγής με το Opel Mokka. Μέχρι σήμερα το Vizor αποτελεί το κεντρικό στοιχείο της σχεδίασης του εμπρός τμήματος όλων των μοντέλων της Opel. Επιπλέον, για πρώτη φορά παρουσιάστηκε και το Pure Panel, το οποίο περιλαμβάνει οθόνες αφής και περιορίζει όλα τα υπόλοιπα χειριστήρια στα απολύτως απαραίτητα - σήμερα το συναντάμε σε κάθε νέο μοντέλο Opel.
Η πιο πρόσφατη επιτυχία του Advanced Design Studio είναι το Opel Experimental. Το πρωτότυπο αυτοκίνητο, που παρουσιάστηκε πέρυσι, δίνει μια γεύση από το μέλλον της μάρκας. Με εντυπωσιακές αναλογίες, έξυπνες αεροδυναμικές λύσεις, εξαιρετικά αποδοτική χρήση του χώρου, καθώς και την τελευταία τεχνολογία φωτισμού και ηλεκτροχρωμικών υλικών, το αμιγώς ηλεκτρικό Experimental εκφράζει το αυτοκινητικό μέλλον της Opel και τη δέσμευσή της για βιωσιμότητα. Ταυτόχρονα, 60 χρόνια μετά το άνοιγμα του καινοτόμου Design Centre, οι σχεδιαστές της Opel συνεχίζουν να εργάζονται πάνω σε συναρπαστικές ιδέες και σε σχέδια αυτοκινήτων για τις επόμενες δεκαετίες.