Η κόντρα Κοτταρίδη - Αρβελέρ για Μέγα Αλέξανδρο: «Εμείς δουλεύουμε με στοιχεία»
Το ερώτημα που προβληματίζει πολύ κόσμο σχετικά με το που είναι τελικά ο τάφος του Μέγαλου Αλεξάνδρου άνοιξε μια νέα κόντρα στους κόλπους των ιστορικών και των αρχαιολόγων. Την αντίθεσή της στα επιχειρήματα της Ελένης Γλύκατζη-Αρβελέρ σχετικά με την προσωπικότητα που είναι θαμμένη στη Βεργίνα εξέφρασε η αρχαιολόγος και προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Αγγελική Κοτταρίδη.
Η αρχαιολόγος και μαθήτρια του καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικου εξήγησε σε παρέμβασή της στη δημόσια τηλεόραση ότι «Εμείς δουλεύουμε με στοιχεία, όχι με θεωρητικές προσεγγίσεις . Στην επιστήμη έχουμε δύο κατηγορίες. Δεδομένα και στοιχεία. Στην αρχαιολογική επιστήμη αυτά είναι υπαρκτά, ενώ υπάρχουν και οι ερμηνείες των στοιχείων. Στο ενδιάμεσο υπάρχουν και οι υποθέσεις που μπορεί να αποδειχθούν ή να απορριφθούν».
Μάλιστα η κ. Κοτταρίδη κράτησε σαφείς αποστάσεις από την κ. Αρβελέρ επισημαίνοντας ότι: «Δεν θα μπω στη συζήτηση με την κυρία Αρβελέρ, ο καθένας έχει το βάρος της γνώμης του, αλλά εμείς δεν μιλάμε με θεωρίες, αλλά με δεδομένα. Έχουμε έναν τάφο με έναν νεκρό άνδρα στον θάλαμο και μια γυναίκα στον προθάλαμο. Τα οστά είναι εκεί, τα ξέρουμε από το 1977, έχουν μελετηθεί πάρα πολλές φορές από ανθρωπολόγους. Αυτό που μπορείς με ευκολία να προσδιορίσεις από τη μελέτη των οστών, είναι η ηλικία και το φύλο του νεκρού. Ο συγκεκριμένος νεκρός διάγει την πέμπτη δεκαετία της ζωής του και είναι γύρω στα 45, κάπου μεταξύ 43-47».
«Αποκλείεται από τους ανθρωπολόγους να είναι μεταξύ 30-33. Μιλάμε για 15 χρόνια διαφορά, αυτό είναι μετρήσιμο στοιχείο. Αποκλείεται λοιπόν να είναι ο Αλέξανδρος, που πέθανε πριν κλείσει τα 33 χρόνια του» υπογράμμισε
Μάλιστα κατέρριψε τους ισχυρισμούς της κ. Αρβελέρ ξεκαθαρίζοντας ότι «Πολύ θα χαιρόμασταν να τον είχαμε, να βρίσκαμε τα οστά του, έχουμε όμως τη μνήμη του ζωντανή, καθώς και τις δύο παλαιότερες απεικονίσεις του σωζόμενες, τις μόνες που είμαστε βέβαιοι ότι τις έχει δει ο ίδιος. Το πολύ μικρό, μήκους 2,5 εκατοστών κεφαλάκι από τη ζωοφόρο κυνηγιού και την εικόνα του από την τοιχογραφία. Τον τάφο του Φιλίππου Β’ είχε φτιάξει ο ίδιος ο Αλέξανδρος, έθαψε τον πατέρα του. Η κηδεία του ηγεμόνα είναι πολιτικό γεγονός, καθώς από την κηδεία εδραιώνεται η επόμενη κατάσταση».
Σε ερώτηση για το πώς αποδεικνύεται ότι στον τάφο βρίσκεται ο Φίλιππος Β’, η κυρία Κοτταρίδη εξήγησε: «Αποδεικνύεται ότι είναι ο Φίλιππος μέσα από μια σειρά συνδυαστικής ερμηνείας γεγονότων. Είναι σίγουρα βασιλιάς και όταν το έλεγε αυτό ο Ανδρόνικος, δεν είχε τόσα στοιχεία όσα έχουμε σήμερα. Απ’ όταν πέθανε ο δάσκαλος, σκάψαμε άλλους 2.000 τάφους στις Αίγες. Έχουμε πάρα πολλά στοιχεία που αποδεικνύουν την αρχική υπόθεση, ότι δηλαδή ο νεκρός κάηκε εκεί δίπλα, έχουμε τα κατάλοιπα της πυράς., έχουμε το χρυσό στεφάνι που άρχισε να λιώνει και βρέθηκαν μερικά βελανίδια στην πυρά».
Τα επιχειρήματα της Αρβελέρ
Υπενθυμίζεται ότι, σε πρόσφατες δηλώσεις της στα Τετράδια Πολιτισμού, η κυρία Αρβελέρ παρέθεσε τα επιχειρήματα στα οποία βασίζεται η θεωρία της καταρρίπτοντας τις έρευνες του Μανώλη Ανδρόνικου. Μάλιστα ανέφερε ότι είναι απολύτως σίγουρη ότι όλα τα στοιχεία συνηγορούν στο ένα και μοναδικό γεγονός ότι ο Μέγας Αλέξανδρος είναι θαμμένος στη Βεργίνα, στον τάφο που μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ως εκείνο του πατέρα του, Φίλιππου Β. Έτσι, παρέθεσε 6 επιχειρήματα για να υπερασπιστεί τον ισχυρισμό της:
- Το ελαφαντοστέινο ομοίωμα του Αλέξανδρου
- Την παράσταση στη ζωφόρο που δείχνει μια δράση η οποία για να αποτυπωθεί έπρεπε προηγουμένως να έχει συμβεί
- Την αρχική επιθυμία του Μακεδόνα να ταφεί στον τόπο του
- Το χρονικό κενό από την ταφή στο σημείο που ξέρουμε, μέχρι να κατασκευαστεί το μαυσωλείο
- Το ύψος του νεκρού που, όπως λέει, πως δε μοιάζει με του πατέρα, αλλά περισσότερο με του ίδιου του Αλέξανδρου
- Τον χουντίτη, ένα ορυκτό της Αιγύπτου που βρέθηκε στον τάφο