Η Κέιτι Πέρι που κάποτε «φίλησε ένα κορίτσι» δεν μένει πια εδώ
Γιατί το νέο της άλμπουμ της Κέιτι Πέρι είναι αποτυχία σύμφωνα με τις πιο ψύχραιμες αναλύσεις.
Ακόμα και αν δεν υπήρξες ποτέ φαν της Κέιτι Πέρι, ακόμα και αν η μουσική της δεν περνάει από τα κανάλια που σε πληροφορούν, σίγουρα θα έπεσες πάνω στις ειδήσεις για το νέο της άλμπουμ. Και αν είχες πρόθεση κιόλας να καλύψεις τα κενά σου πάνω σε ένα μεγάλο κεφάλαιο της ποπ κουλτούρας των zeroes, ακόμα και αν είχες την πρόθεση να ακούσεις μερικά τραγούδια για να σχηματίσεις άποψη, μάλλον δεν ήταν γραφτό.
Το άλμπουμ της Κέιτι Πέρι είναι μια αποτυχία. Το λέει το Rolling Stone που κάνει τη σχετική ανάλυση, το λέει το BBC, που προσπαθεί μάλιστα να το αιτιολογήσει, το λέει το Avopolis, το λέει και το site του Kiss 92.9.
Στο Metacritic, όπου μαζεύονται όλων των αποχρώσεων κριτικοί, η επίδοση του “143” είναι το λιγότερο εξευτελιστική: 34/100. Όχι 60, ούτε 54, αλλά 34. Guardian και Clash λένε εν πολλοίς ότι η εποχή την έχει ξεπεράσει (βαρύ), το Slant το χαρακτηρίζει «ξενέρωτο», το All Music «βαρετό» και το ΝΜΕ ούτε που έχει ασχοληθεί, που είναι και η σωστή προσέγγιση όταν κάτι δεν σου αρέσει.
Από καθαρή περιέργεια έψαξα γιατί. Σκέψου ότι πρόκειται για την καλλιτέχνιδα που ισοφάρισε το ρεκόρ του Μάικλ Τζάκσον με πέντε σινγκλ από το άλμπουμ “Teenage Dream” στο νο1 του Billboard 100, που έγινε η πιο καλοπληρωμένη μουσικός το 2018 σύμφωνα με το Forbes (83 εκατ. δολάρια), που κάποτε «φίλησε ένα κορίτσι και της άρεσε» και μας άρεσε.
Το BBC εν πολλοίς αποδίδει την αποτυχία του άλμπουμ στην απόφασή της να διακόψει τη συνεργασία της με τον Dr. Luke, τον ράπερ που κατηγορήθηκε ότι νάρκωσε και βίασε την Kesha –οι δύο τους ήρθαν σε συμβιβασμό τον Ιούνιο του 2023. Κάπου μεταξύ του “Prism” (2013) και του “Witness” (2017) φαίνεται πως χάθηκε η μουσική πυξίδα που προσέφερε ο Dr. Luke και έφερνε τις επιτυχίες, τη μία πίσω από την άλλη.
Όταν έληξε η υπόθεση με τους βιασμούς, ξανασυνεργάστηκε με τον Dr. Luke, αλλά η χημεία είχε χαθεί. Δηλαδή, πώς αλλιώς να εξηγήσεις ότι η Πέρι βγάζει ένα τραγούδι για τη γυναικεία χειραφέτηση με κάποιον που έχει κατηγορηθεί δημόσια ότι έχει βιάσει μια γυναίκα;
Ο δεύτερος λόγος που δίνει η ψύχραιμη ανάλυση του BBC είναι η ηλικία. Η Πέρι, στην ηλικία των 39, προσπαθεί να μιλήσει στη νέα γενιά που μάλλον δεν ενδιαφέρεται να ακούσει. Προσπαθεί να κάνει ξανά τη φρέσκια νεανική ποπ που την έκανε παγκόσμιο είδωλο και όχι να εξελιχθεί κάνοντας κάτι ταιριαστό με την ηλικία της αλλά και την εποχή. Για αυτό το εγχείρημά της είναι καταδικασμένο σε αποτυχία.
Η Κέιτι Πέρι σήμερα γράφει τραγούδια προσπαθώντας να πιάσει ένα κοινό από τα 15 έως τα 40, λέγοντας ότι σήμερα θα έκανε και μια διόρθωση στο “I Kissed a Girl”. Η κριτική αυτή είναι μάλλον δίκαιη. Η Πέρι δεν είναι πλέον η έφηβη με τη φρέσκια ματιά, αλλά η μέγκα σταρ που ίσως έχει σταματήσει να βλέπει γύρω της πηγαίνοντας από πάρτι σε πάρτι και από event σε event. Πληρώνει το τίμημα της επιτυχίας.
Με αυτή την άποψη συμφωνεί και το Slate. Θεωρεί ότι η Κέιτι Πέρι μας έβγαλε από την εποχή της ύφεσης και μόλις ήρθε ο Τραμπ στην εξουσία, η συνταγή πλέον δεν λειτουργούσε. Το “Witness” ήταν ένα φιάσκο ολκής, και το “2020” θεώρησε καλό να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ με τίτλο “Smile” εν μέσω πανδημίας, που πέρασε και δεν ακούμπησε.
Το Slate φτάνει μέχρι το σημείο να πει ότι δεν πιστεύει πως η Κέιτι Πέρι μπορεί να κάνει το comeback σαν τραγουδοποιός, γιατί δεν μπορεί να επανεφεύρει τον εαυτό της, όπως κάνει η Τέιλορ Σουίφτ και η Lady Gaga. Τη θεωρεί επιρρεπή στις επικοινωνιακές γκάφες, θεωρεί πως μπορεί να αράξει στα εκατομμύρια της και να μεγαλώσει το υπέροχο παιδί της με τον Ορλάντο Μπλουμ.
Και το Rolling Stone συμφωνεί ότι το “143” είναι μια απόπειρα να αναβιώσει τα ένδοξα χρόνια της και όχι ένα άλμπουμ που μιλάει για την εποχή σε κάποιο συγκεκριμένο κοινό. Καθώς μάλιστα το ραδιόφωνο, που τόσο πολύ την έπαιξε στα πρώτα της χρόνια, υποχωρεί δίνοντας τη θέση του στα ψηφιακά μέσα, η Πέρι έχει αποτύχει να χρησιμοποιήσει επίκαιρους τρόπους προβολής.
Σε μια παλιά συνέντευξη για το Esquire το 2008, προφητικά είχε πει ότι οι εποχές που μπορούσες να γίνεις κάτι σαν την Γκουέν Στέφανι ή τη Μαντόνα έχουν περάσει. Τη σκυτάλη έχουν πάρει η Ντότζα Κατ, που συνεργάστηκε επίσης με τον Dr. Luke και είχε επιτυχία. Κάποτε είχε τους περισσότερους followers στο πρώην-Twitter, ξεπερνώντας τον Τζάστιν Μπίμπερ. Τι γίνεται, όμως, με το TikTok; Η κινούμενη άμμος της μουσικής βιομηχανίας μπορεί να καταπιεί τον οποιονδήποτε στον χρόνο που χρειάζεται να βγει μια social media πλατφόρμα.
Η αλήθεια είναι ότι ανατρέχοντας σε αυτές τις παλιές συνεντεύξεις για να δω τις διαστάσεις του φαινομένου Κέιτι Πέρι, έπεσα πάνω σε κάτι που ονομάζεται «εμφάνιση Κέιτι Πέρι». Σέξι φωτογράφιση για το Esquire πριν, προκλητικά ολόγυμνη πάνω στα σύννεφα στο “California Gurls”; έμφαση στα προσόντα της στην εμφάνισή της στο “Saturday Night Live”… καταλαβαίνεις. Και η απόφασή της να αφήσει την indie κοινότητα για να γίνει mainstream, αλλά κυρίως ο τρόπος που το έκανε, παίζοντας δηλαδή με τη σεξουαλικότητά της, είναι αυτό που έχει γυρίσει μπούμερανγκ.
Οπότε μάλλον πρέπει να επανεφεύρει τον εαυτό της.
Οπότε ναι, η Κέιτι Πέρι δεν μένει πια εδώ.