Η κακοποιημένη σύζυγος και… η Tesla
Μια κακοποιημένη σύζυγος, ταλαιπωρήθηκε από την Tesla, την τεχνολογία της και την γραφειοκρατία των ΗΠΑ. Η εταιρία ισχυρίστηκε πως δεν πίστεψε πως έγινε κακόβουλη χρήση των εφαρμογών των αυτοκινήτων της και αρνήθηκε να δώσει στοιχεία που της ζητήθηκαν μέσω της αστυνομίας.
Που και πόσο βοηθά η υψηλή τεχνολογία στα αυτοκίνητα; Που είναι το όριο για τα προσωπικά δεδομένα και πότε αυτά ξεπερνιούνται; Ποιος το κρίνει αυτό; Ερωτήματα που ήδη απασχολούν τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τα δικαστήρια στις ΗΠΑ και αναμένονται να ταρακουνήσουν και την Ευρώπη καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν όλο και πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά στα μοντέλα τους. Ας δούμε τι έγινε στην Αμερική με το πιο απλό από αυτά: Την παρακολούθηση τοποθεσίας.
Ο David Ranford, αστυνομικός από το τμήμα του Σαν Φρανσίσκο, επικοινώνησε με την Tesla Inc. τον Μάιο του 2020 ζητώντας βοήθεια για μια υπόθεση: Ζητούσε από την αυτοκινητοβιομηχανία να του παράσχει δεδομένα για την απομακρυσμένη πρόσβαση ενός υποτιθέμενου stalker σε ένα όχημα. Μια γυναίκα είχε μπει στο σταθμό φανερά ταραγμένη, σύμφωνα με έκθεση της αστυνομίας. Τους είπε ότι ο (καταπιεστικός) σύζυγός της, παραβίασε τα περιοριστικά μέτρα, την καταδίωκε και την παρενοχλούσε χρησιμοποιώντας την τεχνολογία του TeslaModel X του 2016.
Το όχημα επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να έχουν απομακρυσμένη πρόσβαση στην τοποθεσία του και να ελέγχουν άλλες λειτουργίες μέσω μιας εφαρμογής smartphone. Η σύζυγος είπε στην αστυνομία ότι είχε ανακαλύψει ένα μεταλλικό ρόπαλο του μπέιζμπολ στο πίσω κάθισμα - το ίδιο ρόπαλο που είχε χρησιμοποιήσει προηγουμένως ο σύζυγος για να την απειλήσει, ανέφερε η αστυνομική έκθεση.
Εβδομάδες αργότερα, ο αστυνόμος Radford ζήτησε από την Tesla δεδομένα που θα μπορούσαν να βοηθήσουν την έρευνα. Ένας από τους διευθυντές υπηρεσιών της Tesla απάντησε ότι τα αρχεία απομακρυσμένης πρόσβασης ήταν διαθέσιμα μόνο εντός επτά ημερών από την καταγραφή τους. Έτσι η έρευνα του Radford σταμάτησε.
Η γυναίκα από το Σαν Φρανσίσκο μήνυσε τον σύζυγό της στο Ανώτατο Δικαστήριο της πολιτείας το 2020 για σεξουαλική επίθεση. Αργότερα κατηγόρησε και την Tesla για αμέλεια επειδή συνέχισε να παρέχει στον πρώην σύζυγο της πρόσβαση στο (συν ιδιόκτητο τους) αυτοκίνητο παρά τα ασφαλιστικά μέτρα εναντίον του.
Η μήνυση περιλάμβανε και χρηματική αποζημίωση από την Tesla. Η εταιρία από το Palo Alto είπε στη γυναίκα ότι δεν μπορούσε να αφαιρέσει την πρόσβαση του συζύγου της στην τεχνολογία του αυτοκινήτου, επειδή το όνομά του παρέμεινε στον τίτλο του οχήματος ως συνιδιοκτήτης, μαζί με το δικό της. Μάλιστα είπε ότι δεν είχε καμία απόδειξη ότι ο σύζυγός της χρησιμοποιούσε τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου για να την καταδιώκει.
Το φαίνεται να βρήκε μία εξωδικαστική λύση το 2023 με αδιευκρίνιστους όρους. Η υπόθεση διαζυγίου τους εκκρεμεί και τα περιοριστικά μέτρα κατά του συζύγου παραμένουν σε ισχύ.
Αυτό που αποκαλύφθηκε στην υπόθεση του Σαν Φρανσίσκο, είναι πως η Tesla δεν έχει συγκεκριμένη πολιτική, ούτε έχει προβλέψει την κακόβουλη χρήση της τεχνολογίας των αυτοκινήτων της.
Όταν η γυναίκα από το Σαν Φρανσίσκο και ο σύζυγός της αγόρασαν το Tesla Model X τον Ιανουάριο του 2016, ορίστηκε εκείνος ως πρώτος οδηγός και διαχειριστής του λογισμικού του αυτοκινήτου και την κατέταξε ως πρόσθετη οδηγό. Αυτό σήμαινε ότι δεν μπορούσε να αφαιρέσει την πρόσβασή του σε λειτουργίες του οχήματος χωρίς τον κωδικό πρόσβασής του. Αφού χώρισαν τον Αύγουστο του 2018, ένας δικαστής οικογενειακού δικαίου διαπίστωσε ότι η γυναίκα είχε υποστεί επανειλημμένη σωματική κακοποίηση κατά τη διάρκεια του γάμου, κάτι που αναγνώρισε ο σύζυγος.
Μετά την απόφαση του δικαστηρίου η γυναίκα, ισχυρίστηκε πως έβρισκε το αυτοκίνητο παραβιασμένο με τις πόρτες ανοιχτές και τη δυνατότητα φόρτισης του απενεργοποιημένη. Όταν ζήτησε βοήθεια από τους υπαλλήλους του κέντρου σέρβις, εκείνοι προσπάθησαν να αποσυνδέσουν το αυτοκίνητο από το Διαδίκτυο, αλλά αυτές οι προσπάθειες απέτυχαν.
Δύο επιστολές, μια από τις οποίες χρονολογείται το 2018, προς το νομικό τμήμα της Tesla από το δικαστήριο του Σαν Φρανσίσκο ζήτησαν από την εταιρεία να διατηρήσει τα αρχεία καταγραφής δεδομένων και να αφαιρέσει την πρόσβαση του συζύγου. Η Tesla είπε στο δικαστήριο ότι δεν μπορούσε να βρει αυτές τις επιστολές στα αρχεία της. Τελικά, είπαν ότι η γυναίκα έπρεπε να αφαιρέσει τον σύζυγό της από τον τίτλο του οχήματος προκειμένου η εταιρεία να απενεργοποιήσει τον λογαριασμό του.
Φτάνοντας στα τέλη του 2020, η γυναίκα από το Σαν Φρανσίσκο (μετά από πολλά δικαστήρια) βρήκε τελικά τρόπο να πουλήσει την από κοινού ιδιοκτησία του Tesla.
Τι γίνεται τελικά με την τεχνολογία;
Περιπτώσεις καταδίωξης, μέσω τεχνολογιών, που έχουν τα αυτοκίνητα εμφανίζονται καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν ολοένα και πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά, όπως εντοπισμό τοποθεσίας και τηλεχειριστήριο λειτουργιών όπως το κλείδωμα των θυρών, τη μείωση ταχύτητας, ή ακόμη και την ακινητοποίησή τους, σύμφωνα με δηλώσεις δικηγόρων διαζυγίων, ιδιωτικών ερευνητών, που ασχολούνται με θέματα ενδοοικογενειακής βίας.
Η υπόθεση του Σαν Φρανσίσκο μας δίνει μια πρώτη εικόνα για τα περίπλοκα ζητήματα που δημιουργούν αυτές οι τεχνολογίες για τις εταιρείες αυτοκινήτων και τις αρχές επιβολής του νόμου.
Δείτε για παράδειγμα την Alliance for Automotive Innovation, μια ομάδα εστιασμένη στην τεχνολογία για αυτοκινητοβιομηχανίες και τα δικαιώματα των πολιτών. Η εταιρία ανέφερε το 2021 τη συζυγική βία ως λόγο για τον οποίο οι ρυθμιστικές αρχές της Καλιφόρνια δεν πρέπει να απαιτούν από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να κοινοποιούν την τοποθεσία ή άλλα προσωπικά δεδομένα στις περισσότερες περιπτώσεις σύμφωνα με μια νέα κρατική νομοθεσία περί απορρήτου. Ο νόμος προσπάθησε να δώσει στους καταναλωτές σε γενικές γραμμές το δικαίωμα πρόσβασης στα προσωπικά τους δεδομένα που παρακολουθούνται από εταιρείες. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λάβει μέτρα για να αποτρέψουν την κακή χρήση των λογισμικών και των τεχνολογιών τους.
Η εκπρόσωπος της General Motors, Kelly Cusinato, δήλωσε ότι το κινητό σύστημα OnStar της GM επιτρέπει σε όλους τους οδηγούς να κρύψουν την τοποθεσία τους, ακόμα κι αν δεν είναι ο ιδιοκτήτης ή ο κύριος χρήστης του οχήματος. Η Rivian , η οποία κατασκευάζει ηλεκτρικά φορτηγά και SUV, εργάζεται σε μια παρόμοια λειτουργία, δήλωσε ο Wassym Bensaid, ανώτερος αντιπρόεδρος ανάπτυξης λογισμικού.
Η Alliance for Automotive Innovation υποστήριξε ότι ορισμένοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ενδέχεται να ζητήσουν ακατάλληλα προσωπικά δεδομένα άλλων οδηγών του ίδιου οχήματος. Τα μέλη του ομίλου περιλαμβάνουν πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά όχι την Tesla.