Η επιτυχία των Kyriakonomics δεν είναι απεριόριστης διάρκειας
Η οικονομία φαίνεται να ακολουθεί δεδομένη πορεία καθώς αυτονομείται από την πολιτική φιλολογία αλλά και την γκρίνια των μονίμως ανησυχούντων. Αποδεικνύεται ότι η εξέλιξη δεν επιβεβαιώνει μαύρες εκτιμήσεις για εκτροχιασμό της οικονομίας, ούτε καν την εκτίναξη του πληθωρισμού σε νέα ύψη.
Αντίθετα, από τον συμπληρωματικό κρατικό προϋπολογισμό που κατέθεσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης και καλύπτει ζημιές από τις φυσικές καταστροφές, επιδόματα και αυξήσεις μισθών, προκύπτει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει στα πλαίσιο των στόχων που έχουν τεθεί.
Με «μαγικό» τρόπο τα φορολογικά έσοδα αυξάνονται σημαντικά επιτρέποντας την διανομή πόρων που ενισχύουν περαιτέρω την ανάπτυξη κι αυτή τα νέα έσοδα που προκύπτουν. Ο μηχανισμός αυτός που κάποιοι ονομάζουν Kyriakonomics, Οικονομική του Κυριάκου (Μητσοτάκη), επιτρέπει την διανομή μεγάλων κρατικών δαπανών σε όσους έχουν πληγεί ενώ το πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει στα όρια των στόχων, ενδεχομένως και λίγο ψηλότερα, δίνοντας ισχυρό σήμα στις αγορές.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος συμπληρωματικός προϋπολογισμός, δεν συνιστά την μοναδική επέκταση δαπανών εφέτος. Προηγήθηκε η αναθεώρηση των κρατικών δαπανών και η αύξησή τους κατά 700 εκατ. ευρώ προκειμένου να ικανοποιηθούν προεκλογικές υποσχέσεις (market pass κ.α.) αλλά και η δεύτερη αναθεώρηση κατά 600 εκατ. ευρώ για να καλυφθούν οι πρώτες ανάγκες από τις πλημμύρες στην Θεσσαλία.
Ο συμπληρωματικός προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση πιστώσεων κατά 2,5 δισ. ευρώ και του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων 400 εκατ. ευρώ. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, οικονομικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις για καύσιμα και ηλεκτρική ενέργεια, επιχορηγήσεις για αντικατάσταση ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών, καθώς και τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και επιχειρήσεων, καθώς και την κάλυψη των σχετιζόμενων με την ενεργειακή κρίση εξαιρετικά επειγουσών και εκτάκτων αναγκών κρατικών φορέων.
Για όσους δεν μπορούν να εξηγήσουν την πραγματικότητα να πούμε ότι μετά από 14 χρόνια 660.000 δημόσιοι υπάλληλοι θα λάβουν αυξήσεις έως και 10,5% στους βασικούς μισθούς και τα επιδόματα θέσης ευθύνης ενώ εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες με παιδιά θα λάβουν πρόσθετες αυξήσεις λόγω της αύξησης των οικογενειακών επιδομάτων. Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών η μέση ετήσια αύξηση ανά υπάλληλο ανέρχεται σε 2.084 ευρώ μικτά ή 1.476 ευρώ καθαρά.
Βέβαια στην οικονομία, η επιτυχία του χθες και του σήμερα, δεν σημαίνει ότι «δουλεύει» και αύριο. Τα Kyriakonomics, θα συνεχίσουν να παράγουν πλεονάσματα και στην ερχόμενη χρόνια; Η αλήθεια είναι ότι η ανάπτυξη εφέτος θα είναι πάνω από τις προβλέψεις ενώ σημαντική είναι η πτώση της ανεργίας κοντά σε 11% με βάση την Έρευνα Εργατικού Δυναμικού. Προφανώς δεν υπάρχει σημαντικότερος δείκτης για την πορεία της οικονομίας από τη μείωση της ανεργίας.
Ωστόσο το μεγάλο στοίχημα είναι αν η κυβέρνηση θα καταφέρει να περιορίσει την φοροδιαφυγή, αξιοποιώντας και τις τεχνολογικές δυνατότητες που διαθέτει. Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής πάντα είναι το «εύκολο» επιχείρημα με το οποίο δικαιολογείται η αύξηση κρατικών δαπανών. Εύκολο αλλά συχνά ανέφικτο γιατί δεν υιοθετείται για πολιτικούς λόγους. Η περιστολή της φοροδιαφυγής επειδή πχ αυξάνεται η χρησιμοποίηση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών στις συναλλαγές, αφαιρεί το πολιτικό κόστος, γίνεται αναπόφευκτη.
Πάντως πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, οι κίνδυνοι που απειλούν την ελληνική οικονομία είναι κυρίως εξωτερικοί. Η ύφεση είναι μια πραγματική απειλή για πολλές μεγάλες οικονομίες.
Ωστόσο επειδή τα υψηλά επιτόκια θεωρούνται απαραίτητα για τον περιορισμό του πληθωρισμού, η διέξοδος για την αποφυγή της ύφεσης είναι πλέον οι υψηλές επιδοτήσεις και η δημοσιονομική επέκταση που είναι εφικτή μόνον για τις λιγότερο χρεωμένες χώρες ή για χώρα που έχει «παρκάρει» το δημόσιο χρέος στους ευρωπαϊκούς οργανισμούς… Αν η ύφεση όμως, επεκταθεί διεθνώς κανείς δεν θα παραμένει ανεπηρέαστος.