Η επιστροφή του Σαλμάν Ρουσντί: «Γαλήνη τη μια στιγμή και οργή την άλλη»...
Ο διάσημος συγγραφέας μίλησε για το νέο συγγραφικό έργο του, μετά την επίθεση που δέχθηκε με μαχαίρι το 2022.
Ο διάσημος συγγραφέας, Σαλμάν Ρουσντί, επιστρέφει στα λογοτεχνικά δρώμενα, αφού κατάφερε να επιβιώσει από μία επίθεση με μαχαίρι το 2022 στην οποία έχασε το μάτι του.
Όπως αποκάλυψε στο Lviv BookForum το νέο του πόνημα είναι προϊόν φαντασίας. Uα απαρτίζεται από τρεις νουβέλες, η κάθε μία γύρω στις 70 σελίδες και θα συνδέεται με ένας από τους τρεις κόσμους του, την Ινδία, την Αγγλία και την Αμερική. Ο ίδιος ανέφερε ότι όλες με κάποιο τρόπο περιλαμβάνουν την ιδέα ενός τέλους.
Ο 77χρονος Ρουσντί συμμετείχε στο φεστιβάλ μέσω βιντεοκλήσης για να συζητήσει το πιο πρόσφατο βιβλίο του το «Μαχαίρι». Πρόκειται για ένα βιβλίο που αποτυπώνει την ανάρρωσή του από την επίθεση τον Αύγουστο του 2022.
Η στιγμή της επίθεσης στον Ρουσντί
Σε συζήτηση που είχε με έναν από τους πιο γνωστούς συγγραφείς Ολεξάντρ Μικέντ ο Ρουσντί είπε στο κοινό στο Λβίβ: «Προφανώς όταν φτάνεις σε αυτή την ηλικία σκέφτεσαι πόσος χρόνο μένει. Προφανώς δεν υπάρχουν άλλα 22 βιβλία που θα γραφτούν. Αν είμαι τυχερός θα υπάρξουν ένα ή δύο».
«Σκεφτόμουν αυτό που Τεοντόρ Αντόρνο ονόμασε «ύστερο στυλ», και το διάσημο δοκίμιο του κριτικού και φιλοσόφου Έντουαρντ Σαίντ με τίτλο Το μετέπειτα Στυλ, όπου αναφέρεται για το τι συμβαίνει στους καλλιτέχνες κοντά στο τέλος της καλλιτεχνικής τους καριέρας.
«Ουσιαστικά αυτό που λέει είναι ότι υπάρχουν δύο τρόποι να προχωρήσει κανείς. Ο ένας είναι η γαλήνη, όπου είσαι συμφιλιωμένος με τον κόσμο και συμφιλιωμένος με την ίδια σου τη ζωή και γράφεις μέσα από αυτή την αίσθηση γαλήνης, και ο άλλος είναι η οργή. Η άποψή μου είναι ότι μπορεί να είναι και τα δύο. Μπορεί να είναι γαλήνη τη μια στιγμή και οργή την άλλη. Δεν χρειάζεται να είναι αυτές οι καταστάσεις μόνιμες».
Οι νουβέλες θα είναι το πρώτο μυθιστορηματικό έργο του Ρουσντί μετά την επίθεση. Το προηγούμενο μυθιστόρημά του η Πόλη της Νίκης είχε ολοκληρωθεί πριν, αλλά εκδόθηκε το 2023.
Ο συγγραφέας εξέφρασε επίσης την αλληλεγγύη του προς την Ουκρανία και «την τρομερή κατάσταση στην οποία βρίσκεστε». Παρομοίασε επίσης τα δικά του εργαλεία για την ανάκαμψη από μια τραυματική επίθεση με εκείνα της Ουκρανίας.
«Είτε μιλάμε για μια προσωπική ιστορία είτε για μια πολιτική ιστορία, ο έλεγχος της αφήγησης είναι εκεί που βρίσκεται η δύναμη», είπε.
«Αυτό που προσπαθούν να κάνουν οι Ρώσοι είναι να πουν μια εκδοχή της ιστορίας και να την επιβάλουν στην ιστορία. Και είναι πολύ σημαντικό να μην επιτρέψουμε να συμβεί αυτό. Αυτή είναι η μεγάλη κλίμακα αυτού που όλοι σας περνάτε στη μικρότερη κλίμακα αυτού που μου συνέβη», υπογράμμισε.
Ο ίδιος αποκάλυψε ακόμη ότι από απροθυμία να αφήσει τον επιτιθέμενο να καθορίσει την ιστορία του, έγραψε το Μαχαίρι. «Λοιπόν, είμαι παραμυθάς. Θέλω να ανακτήσω τον έλεγχο της ιστορίας, ώστε να την αφηγηθώ με τον δικό μου τρόπο και να γίνει εκείνος μέρος της ιστορίας μου, αντί να γίνω εγώ μέρος της δικής του ιστορίας» ήταν η σκέψη του.
Απέναντι στη βία του επιτιθέμενου στο βιβλίο βρίσκεται η αγάπη της ποιήτριας, μυθιστοριογράφου και καλλιτέχνιδας Ρέιτσελ Ελάιζα Γκρίφιθς, πέμπτης συζύγου του Ρουσντί. «Άρχισα να το βλέπω ως ένα είδος διαμάχης, αν θέλετε, μεταξύ αγάπης και θανάτου, μεταξύ φανατισμού και ομορφιάς», είπε.
Η Γκρίφιθς, η οποία είναι επίσης βιντεογράφος, τραβούσε σχεδόν καθημερινά πλάνα του συζύγου της καθώς ανάρρωνε, τα οποία σχεδίαζε να αποτελέσουν τη βάση ενός ντοκιμαντέρ, πρόσθεσε.
«Ξέρετε, η ανθρώπινη ζωή δεν είναι μόνο βόμβες και φασισμός και διαφθορά και θάνατος, είναι επίσης αγάπη και ομορφιά. Και νομίζω ότι ίσως στη μέση ενός πολέμου, είναι σημαντικό να το θυμόμαστε αυτό».