Η Black Friday γίνεται… Black Month – Εκπτώσεις πριν από την επίσημη πρεμιέρα
Σε ρυθμούς Black Friday ξεκίνησε ήδη να κινείται η αγορά -νωρίτερα από κάθε άλλη φορά- καθώς ορισμένες ιστοσελίδες καταστημάτων ηλεκτρικών ειδών άρχισαν από χθες να κάνουν μεγάλες εκπτώσεις ενώ τις επόμενες μέρες αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλες εταιρείες.
Με αυτόν τον ρυθμό ουσιαστικά δημιουργείται μια μορφή «Black Month» που έρχεται άτυπα να αντικαταστήσει τις ενδιάμεσες εκπτώσεις που έχουν καταργηθεί. Ωστόσο σημειώνεται πως τυπικά ο θεσμός αυτός είναι προγραμματισμένος φέτος για την Παρασκευή στις 24 Νοεμβρίου.
Κορκίδης: Για την αλλαγή ευθύνεται η ακρίβεια
Για το θέμα του Black Friday μίλησε στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ και του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης τονίζοντας πως η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων θα ενδυναμώσει την Black Friday και την Cyber Monday.
«Έχουμε φτάσει να είναι ένα δεκαπενθήμερο πριν και ένα δεκαήμερο μετά, όμως δεν είναι κάτι το οποίο συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα. Το χρησιμοποιούν πολύ σαν προωθητική ενέργεια και στην Ευρώπη κατά τον ίδιο τρόπο δηλαδή μιλάνε για τιμές Black Friday αλλά δεν αναφέρονται ποτέ στη διάρκεια».
Όπως τόνισε ο ίδιος φέτος είναι μια αλλαγή γιατί πρώτα από όλα υπάρχει ακρίβεια. «Ψάχνουν όλοι να βρουν πως μπορούν να κερδίσουν στον οικογενειακό τους προϋπολογισμό. Η Black Friday τους δίνει αυτήν τη δυνατότητα. Το θέμα είναι ότι ξεκινήσαμε μια μέρα, έγινε 3 μετά μια εβδομάδα και τώρα πάμε στον μήνα. Ο Νοέμβριος είναι η τελευταία δεξαμενή που μπορεί να αντλήσει μια επιχείρηση με καταναλωτικά αγαθά για να κάνει κάποιες καλύτερες πωλήσεις και να εκποιήσει το stock εμπόρευμα της» συμπλήρωσε. Tην ίδια ώρα ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου είπε πως το ΕΕΑ στηρίζει πρωτοβουλίες για την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, όπως η Black Friday. « Εμείς είμαστε εναντίον των ενδιάμεσων εκπτώσεων διότι όταν έχεις τόσες πολλές εκπτώσεις αυτές δεν έχουν αποτέλεσμα, δεν βοηθάνε και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον κόσμο. Είναι καλύτερα να έχεις εκπτώσεις συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου παρά αποσπασματικά. Ο κόσμος νομίζει ότι τον κοροϊδεύεις».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) Γιάννης Χατζηθεοδοσίου σημειώνει πως το ΕΕΑ στηρίζει πρωτοβουλίες για την αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων, όπως η Black Friday.
«Εμείς είμαστε εναντίον των ενδιάμεσων εκπτώσεων, διότι όταν έχεις τόσες πολλές εκπτώσεις αυτές δεν έχουν αποτέλεσμα, δεν βοηθάνε και δεν υπάρχουν πουθενά αλλού στον κόσμο. Είναι καλύτερα να έχεις εκπτώσεις συγκεκριμένες περιόδους του χρόνου, πάρα αποσπασματικά. Ο κόσμος νομίζει ότι τον κοροϊδεύεις».
Black Friday: Τι πρέπει να προσέχετε στις αγορές σας
Ιδιαίτερα προσεκτικοί θα πρέπει να είναι οι καταναλωτές όταν πραγματοποιούν τις αγορές τους κατά την περίοδο του Black Friday προκειμένου να μην πέσουν θύματα επίδοξων απατεώνων αλλά και να μπορούν να εντοπίσουν τις ψεύτικες προσφορές. Αναλυτικά θα πρέπει:
1. Να διαβάσουν τους όρους χρήσης στα ηλεκτρονικά καταστήματα και να ρωτήσουν για τις εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα
Οι καταναλωτές θα πρέπει να διαβάσουν προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος πριν αγοράσουν κάποιο προϊόν / θα πρέπει να ρωτήσουν για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.
2. Να προσέξουν την παρορμητική αγοραστική συμπεριφορά προτού προβούν σε συναλλαγή
Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές. Οι καταναλωτές θα πρέπει να θυμούνται πως παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει εκ νέου τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά.
3. Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις
Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις προκειμένου να μην χάσουν χρήματα. Αν οι καταναλωτές διαπιστώσουν ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, τότε είναι προτιμότερο να μην αγοράσουν κάποιο προϊόν μέχρι να διασταυρώσουν την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.
4. Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις παραπλανητικές προσφορές
Ακόμη και αν οι καταναλωτές ψωνίζουν από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύονται, είναι σημαντικό να ελέγξουν όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στη συναλλαγή τους: την τιμή, την εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, τη διαθεσιμότητα ή τον χρόνο παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική τους επιλογή.
Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που ζητούν από τον καταναλωτή να εισάγει τα στοιχεία των τραπεζικών του λογαριασμών ή και των κωδικών του για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι καταναλωτές θα πρέπει να επικοινωνήσουν τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά τους και να επιβεβαιώσουν τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουν προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
5. Να δείξουν μεγάλη προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών
Εάν οι καταναλωτές σκοπεύουν να χρησιμοποιήσουν την πιστωτική ή την χρεωστική κάρτα θα πρέπει να ελέγξουν με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή τους. Επίσης, δεν θα πρέπει να προχωρήσουν σε συναλλαγή αν τους ζητείται να εγκαταστήσουν λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.
6. Δεν θα πρέπει να παρασύρονται από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές
Οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγξουν στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων τις τιμές των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν. Επίσης θα πρέπει να τις συγκεντρώσουν αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχουν ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είναι σε θέση να εξακριβώσουν ότι πετύχαν μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.
7. Κουπόνια προσφορών και giftcards
Όταν οι καταναλωτές διαθέτουν κουπόνια προσφορών ή giftcards, τότε θα πρέπει να επιβεβαιώνουν αν τα προϊόντα που επιθυμούν διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που τους ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.
8. Να ελέγξουν την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές
Εάν οι καταναλωτές σκοπεύουν να προχωρήσουν σε ηλεκτρονικές αγορές, τότε είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουν τις προσωπικές τους συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Ο καταναλωτής κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής του θα πρέπει να βεβαιωθεί ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορεί ο καταναλωτής να το αναγνωρίσει αν παρατηρήσει το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με «https://».
9. Να συμφωνήσουν στην ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος
Εάν η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, τότε οι πολίτες θα πρέπει να θυμηθούν ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Ωστόσο θα πρέπει να αποφεύγεται η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή.
Τα πρόστιμα
Αντιμέτωπες με βαριές καμπάνες θα βρεθούν οι επιχειρήσεις που θα κάνουν πλασματικές εκπτώσεις ενόψει του Black Friday, όπως είχε προειδοποιήσει πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.
«Θα ήθελα να τονίσω πάρα πολύ στις επιχειρήσεις πως αυτή η Βlack Friday θα είναι πολύ διαφορετική από ό,τι ήταν η προηγούμενη. Θέλω να επιστήσω την προσοχή, διότι στην πραγματικότητα εάν κάποιος επιλέξει να μεταχειριστεί τακτικές που χρησιμοποιούσε πέρυσι για να προσελκύσει το κοινό με πλασματικές εκπτώσεις, τότε δυστυχώς θα βρεθεί αντιμέτωπος με πάρα πολύ υψηλά πρόστιμα που αρχίζουν από τις 20 χιλιάδες ευρώ και μπορούν να φτάσουν σε μερικά εκατομμύρια ευρώ για μεγάλες αλυσίδες επιχειρήσεων» είχε πει.
Πότε πέφτει η Cyber Monday
Η Cyber Monday πέφτει φέτος τη Δευτέρα, 27 Νοεμβρίου 2023 και την ημέρα αυτή οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν φθηνές αγορές μόνο μέσω διαδικτύου.