Η αποχώρηση από το Χ δεν είναι και τόσο εύκολη απόφαση για τις εταιρείες
Από τη μέρα που αγόρασε ο Μασκ το Χ, εταιρείες άρχισαν να αποχωρούν από την πλατφόρμα, σε μια διαδικασία που ονομάστηκε «η μεγάλη έΧοδος».
Στις 21 Μαρτίου του 2006 αναρτήθηκε το πρώτο «τουίτ» από τον ιδρυτή του Twitter, Τζεκ Ντόρσεϊ: δημιουργώ το twttr μου, έγραφε κάνοντας μία πρώτη εισαγωγή στη νέα πλατφόρμα.
Το νέο κοινωνικό μέσο ήταν τελείως διαφορετικό από τα άλλα δίκτυα, όπως το MySpace ή το Facebook και γρήγορα υποστηρίχθηκε από πολλούς διάσημους που μπήκαν εκεί για να αλληλεπιδράσουν με οποιονδήποτε χρήστη χωρίς να χρειάζεται κάποιο αίτημα σύνδεσης. Φυσικά, οι εταιρείες έσπευσαν να συνδεθούν, ελπίζοντας να προσεγγίσουν περισσότερους πελάτες.
Στις 4 Ιουνίου του 2010, ο Έλον Μασκ, ιδιοκτήτης της Space X, έγινε μέλος για πρώτη φορά. Ενώ δώδεκα χρόνια μετά πλήρωσε 44 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει την πλατφόρμα, να αλλάξει τον αλγόριθμο, τα επαναφέρει λογαριασμούς χρηστών που είχαν αποκλειστεί και να αλλάξει την πολιτική της εταιρείας σε κρίσιμους τομείς, όπως φυσικά το θέμα της «ελευθερίας του λόγου». Και φυσικά να αλλάξει το όνομα της πλατφόρμας σε Χ. Επίσης, απέλυσε χιλιάδες εργαζομένους – περίπου το 80% του εργατικού δυναμικού της εταιρείας.
«the great X-odus»
Από τη μέρα που αγόρασε ο Μασκ το Χ, εταιρείες άρχισαν να αποχωρούν από την πλατφόρμα σε μία διαδικασία που ονομάστηκε «the great X-odus», δηλαδή «η μεγάλη έΧοδος». Μία από τις βασικές ανησυχίες των εταιρειών ήταν ότι το περιεχόμενό τους να βρισκόταν κοντά σε αμφιλεγόμενες αναρτήσεις χρηστών.
Για παράδειγμα, από τον Ιούνιο του 2022 και το Φεβρουάριο του 2023, τα αντισημιτικά σχόλια στο Χ διπλασιάστηκαν. Πιο πρόσφατα, στη Μεγάλη Βρετανία, οι αναρτήσεις του Μασκ για την εγχώρια πολιτική έχουν ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων. Ειδικά, όσον αφορά το θέμα των συμμοριών που βίαζαν έχει δημιουργήσει μεγάλες πιέσεις στην κυβέρνηση.
Ωστόσο, σύμφωνα με δημοσκοπήσεις, μόνο το 16% των Βρετανών πιστεύουν ότι οι αναρτήσεις του Μασκ έχουν στόχο το να δοθεί δικαιοσύνη στα θύματα. Το 44% πιστεύουν ότι γίνονται για να τραβήξει την προσοχή, ενώ λιγότερο από το 35% του πληθυσμού δηλώνει ότι τον συμπαθεί.
Πάντως, η αλλαγή της πολιτικής του Χ σε θέματα ελευθερίας του λόγου έκαναν πολλές εταιρείες – μεταξύ τους και κολοσσούς, όπως η Apple, η IBM και η Disney – να σταματήσουν τις διαφημίσεις στην πλατφόρμα.
Άλλες εταιρείες, μεταξύ τους κολοσσοί όπως η Unilever και η Mars μηνύθηκαν από τον Έλον Μασκ που τις κατηγόρησε ότι παρανόμως συμφώνησαν να μποϊκοτάρουν την πλατφόρμα.
Τι λένε οι ειδικοί
Ειδικοί υποστηρίζουν ότι το Χ έχει χάσει σε μεγάλο βαθμό την απήχηση που είχε στο παρελθόν, ενώ «έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που οι πελάτες έρχονταν και μας έλεγαν ότι θέλουν να είναι στο Twitter, επειδή είναι διασκεδαστικό».
Με εξαίρεση την πολιτική και ίσως το ποδόσφαιρο, πλέον είναι δύσκολο να βρει κοινό για να διαφημιστείς στο Twitter, όπως υποστηρίζουν.
Την ίδια ώρα, η εκλογική νίκη του Τραμπ έκανε και άλλους οργανισμούς να εγκαταλείψουν το Χ, ενώ πολλοί άλλοι το σκέφτονται λόγω της επιρροής που ασκεί πλέον ο Έλον Μασκ στο Λευκό Οίκο.
Ακόμα και ποδοσφαιρικές ομάδες έχουν φύγει από το Χ, χιλιάδες ιδιώτες, ενώ η πιο πρόσφατη ηχηρή αποχώρηση είναι η BMW στη Βρετανία.
Παρότι πολλοί φεύγουν από το Χ για τους παραπάνω λόγους, αλλά και εξ αιτίας της αυξημένης τοξικότητάς του, ειδικοί εκτιμούν ότι για άλλους είναι δύσκολο να αποχωρήσουν από το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο.
Για οργανισμούς που επιθυμούν να διαδοθεί γρήγορα το μήνυμά τους, το Χ συνεχίζει να έχει κάποια αξία που οι ανταγωνιστικές πλατφόρμες δε διαθέτουν.