Hellenic Train: Οι μηχανοδηγοί έκαναν το καθήκον τους - Ο διάλογος που αποσόβησε την τραγωδία
Ανακοίνωση της εταιρείας για το γεγονός που έλαβε χώρα στο Σ.Σ. Αγίων Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210 και 1307.
Αναφορικά με το γεγονός που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίων Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και την αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο, η Hellenic Train επιθυμεί να δηλώσει ότι οι μηχανοδηγοί της, έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, δηλώνει σε ανακοίνωσή της η Hellenic Train.
Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων. Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος, καταλήγει η εταιρεία.
Ο διάλογος των μηχανοδηγών
Σύμφωνα με το Mega, ο διάλογος του σταθμάρχη με τον έναν μηχανοδηγό ήταν ο εξής:
-Μηχανοδηγός 1307: ΣΚΑ περιμένουνε κάτι;
-Σταθμάρχης ΣΚΑ: (δεν απαντά)
-Μηχανοδηγός 1307: ΣΚΑ! 1307
-Σταθμάρχης ΣΚΑ: μόνη γραμμή για Αθήνα (ελευθέρας)
-Μηχανοδηγός 1307: 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα.
Σε αυτό το σημείο λίγο πιο κάτω από τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων οι δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες θα έμπαιναν σε κοινή γραμμή και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης, ενώ κινούνται με 60 χλμ την ώρα. Ο μηχανοδηγός που έχει ξεκινήσει από τον σταθμό Λαρίσης αντιλαμβάνεται τι πάει να συμβεί και επικοινωνεί μέσω ασυρμάτου με τον συνάδελφο του.
-Μηχανοδηγός 1210: 1307! Που πας; Έχω φύγει ώρα από Αθήνα, έχω βγάλει αναγγελία!
Την ίδια ώρα, και ο σταθμάρχης των Αθηνών μόλις άκουσε την εντολή του σταθμάρχη του ΣΚΑ, μεσολάβησε άμεσα και επικοινώνησε μαζί του μέσω GSMR για να προλάβει το κακό.
-«Σου έχω στείλει το 1210. Γιατί μου διώχνεις το 1307;».
Οι δικλείδες ασφάλειες πρόλαβαν τα χειρότερα πριν τα τρένα μπουν σε μονή γραμμή σε ένα σημείο τυφλό.
«Θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για να μπουν σε λειτουργεία τα φωτοσήματα και να υπάρχει μια διαφορετική λειτουργία εκεί πιο ασφαλής. Είναι ένα μικρό κομμάτι μήκους δύο χιλιομέτρων αλλά είναι τεράστια η πυκνότητα των δρομολογίων εκεί», είπε ο Γιώργος Μανώλης, αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης.
Εισαγγελική παρέμβαση για την παρ' ολίγον τραγωδία
Εισαγγελική παρέμβαση διατάχθηκε για την παρ’ ολίγον τραγωδία στους Αγίους Αναργύρους με τους συρμούς του Προαστιακού που παραλίγο θα συγκρούονταν.
Στο πλαίσιο της έρευνας θα ζητηθούν πορίσματα του ΟΣΕ, θα ληφθούν όλες οι αναγκαίες καταθέσεις και επίσης θα ζητηθούν τα ηχητικά ντοκουμέντα για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεση.
Ο προϊστάμενος της εισαγγελίας πρωτοδικών Αθηνών Αντώνης Ελευθεριάνος έδωσε ήδη εντολή για τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης στο πλαίσιο της οποίας θα διερευνηθεί το αδίκημα των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς.
Πώς έγινε το περιστατικό
Υπενθυμίζεται ότι το σοβαρό περιστατικό παραλίγο μετωπικής σύγκρουσης δυο αμαξοστοιχιών του προαστιακού σιδηροδρόμου σημειώθηκε νωρίς το πρωί της Παρασκευής (13/9) κοντά στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων όταν τα δύο τρένα βρέθηκαν να κινούνται αντίθετα στην ίδια γραμμή.
Η μετωπική σύγκρουση των δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, αποφεύχθηκε χάρη στην έγκαιρη παρέμβαση του σταθμάρχη της Αθήνας και των μηχανοδηγών, που διόρθωσαν το λάθος του σταθμάρχη του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών, ο οποίος τέθηκε άμεσα με εντολή της διοίκησης του ΟΣΕ εκτός υπηρεσίας. Επιπλέον, η διοίκηση του ΟΣΕ έδωσε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών, συνέλεξε τα δεδομένα των ηχητικών καταγραφών - και ζήτησε την απολογία του σταθμάρχη του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) που ενεπλάκη στο περιστατικό καθώς και αναφορά του σταθμάρχη Αθηνών που αντελήφθη το συμβάν ενώ ενημέρωσε και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το περιστατικό.
Η ανακοίνωση του ΟΣΕ
Αναφορικά με περιστατικό που σημειώθηκε σήμερα 13 Σεπτεμβρίου 2024, στο τμήμα μονής γραμμής μεταξύ των σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων, ο ΟΣΕ τονίζει τα εξής:
Περί τις 09:13 η αμαξοστοιχία 1210, με προορισμό το Αεροδρόμιο, έλαβε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών. Ενόσω η αμαξοστοιχία 1210 είχε αρχίσει να κινείται προς τον ΣΣ Αγίων Αναργύρων, έλαβε εντολή από το ΣΚΑ να ξεκινήσει με κατεύθυνση προς ΣΣ Αθηνών η αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.
Ο σταθμάρχης των Αθηνών και ο μηχανοδηγός της 1210, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης που έδωσε το ΣΚΑ στην αμαξοστοιχία 1307, επικοινώνησε ο πρώτος μέσω GSM-R με το ΣΚΑ, όπου και δόθηκε άμεσα εντολή ακύρωσης της εντολής κίνησης της αμαξοστοιχίας 1307 προς ΣΣ Αθηνών, ενώ ταυτόχρονα και ο μηχανοδηγός της 1210 επικοινώνησε μέσω VHF με τον μηχανοδηγό της 1307 και τον ενημέρωσε ότι ήδη κινείται προς ΣΣ Αγίων Αναργύρων.
Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1307 αντελήφθη την κατάσταση και ακινητοποίησε τον συρμό, αμέσως, μόλις είχε εξέλθει του ΣΣ Αγίων Αναργύρων και σε απόσταση 500μ. προτού εισέλθει στην μονή γραμμή.
«Τονίζεται για άλλη μια φορά ότι, η πιστή τήρηση των διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας από όλους τους εμπλεκόμενους στην κυκλοφορία των τρένων, ο οποίος περιλαμβάνει πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας, αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα της ομαλής διεξαγωγής της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας» δηλώνει η διοίκηση του ΟΣΕ επισημαίνοντας πως έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης του προσωπικού, ώστε να αποτρέπονται μεμονωμένα λάθη. «Στόχος παραμένει η συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη των επιβατών» δηλώνει η διοίκηση του Οργανισμού.