Βεντέτα Κρήτη: Εκδίκηση από τη Μινωική εποχή στα Ανώγεια - Η μανιάτικη, ο σασμός και οι μεσίτες [vids & pics]


Η ετυμολογία της λέξης Βεντέτα
Η βεντέτα είναι λέξη λατινογενής. Προέρχεται από την ιταλική λέξη vendetta που είναι εξέλιξη της λατινικής vindicta (εκδίκηση) από το ρήμα vindico που σημαίνει διεκδικώ , τιμωρώ, εκδικούμαιΗ βεντέτα στην νεώτερη και σύγχρονη Κρήτη
Όπως και κάθε άλλη, η κρητική βεντέτα στηρίζεται στον άγραφο «νόμο του αίματος». Στην Κρήτη, συναντάται από τα πολύ παλιά χρόνια και εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να επιβιώνει ως μία από τις πιο χαρακτηριστικές εκδηλώσεις της κρητικής ιδιαιτερότητας. Στην ουσία της η βεντέτα είναι μια τάση επικράτησης της αυτοδικίας έναντι του νόμου. Ένας κοινωνικός κώδικας, ο οποίος στοιχειοθετείται από τις έννοιες της τιμής και της προστασίας. Μοχλοί για να ξεκινήσει αυτός ο ιδιωτικός πόλεμος μεταξύ δύο οικογενειών στην Κρήτη είναι η προστασία της υπόληψης, της ατομικής και κατά συνέπεια της οικογενειακής τιμής, κατόπιν κάποιας οποιουδήποτε είδους προσβολής. https://www.youtube.com/watch?v=8O2sBG1_7f0 Αν και παλαιότερα βεντέτες στην Κρήτη ξεκινούσαν ακόμα και λόγω κτηματικών διαφορών (ζωοκλοπές, καταπατήσεις κ.α.), σήμερα αφορμή συνιστά συνήθως ένας φόνος. Η πρώτη δολοφονία βέβαια μπορεί από πίσω της να κρύβει πολύ ασήμαντα κίνητρα, όπως η μία εξύβριση. Το αποτέλεσμά της όμως, εθιμικά θα είναι η έναρξη μίας βεντέτας που ποτίζει με μίσος τις γενιές των εμπλεκόμενων οικογενειών και οδηγεί σε ατέλειωτο κύκλο αντεκδίκησης με θύματα ανθρώπους, των οποίων το σφάλμα δεν είναι παρά το επώνυμό τους.Οι μεγαλύτερες σύγχρονες βεντέτες
Μία από τις μεγαλύτερες βεντέτες του νησιού ξεκίνησε το 1941, όταν η Κρήτη βρισκόταν ήδη υπό Γερμανική κατοχή, μεταξύ δύο πολυμελών οικογενειών, των Σαρτζετάκηδων και των Πενταράκηδων. Αφορμή υπήρξε μια γυναίκα, όμως με το πέρασμα των χρόνων και το τέλος του Παγκόσμιου πολέμου η αφορμή ξεχάστηκε και έμεινε το μίσος των δύο οικογενειών με αποτέλεσμα μέσα σε 15 χρόνια οι δύο οικογένειες να μετρούν 140 νεκρούς άντρες.

Μανιάτικη βεντέτα
Ελάχιστες αναφορές που υπάρχουν στα δημοτικά τραγούδια ΚΑΙ σε συνδυασμό με ορισμένες ημιτελείς έρευνες υποστηρίζουν ότι η μανιάτικη βεντέτα διαφέρει από την κρητική, γιατί έχει κώδικες τιμής πιο ισχυρούς και τελετουργικό περίπλοκο, αφού για παράδειγμα τα αρσενικά παιδιά μιας «ατιμασμένης» οικογένειας ανατρέφονταν με μοναδικό σκοπό μεγαλώνοντας να πάρουν το αίμα του συγγενούς τους θύματος πίσω. Σκοπός της μανιάτικης βεντέτας ήταν η επικράτηση μεταξύ των πατριών (οικογενειών). Επρόκειτο για το λεγόμενο «γδικιωμό» ή δικιωμό- που αφορούσε αρχικά το σόι ή την οικογένεια και όχι το άτομο. Ήταν η τιμωρία μιας πράξης που είχε γίνει σε βάρος της οικογένειας. Την τιμωρία στη Μάνη αποφάσιζε ψύχραιμα ένα οικογενειακό συμβούλιο, ενώ δεν ήταν απαραίτητο να τιμωρηθεί προσωπικά ο ένοχος της πράξης. Η βεντέτα μπορούσε να στραφεί και εναντίον άλλου μέλους της αντίπαλης οικογένειας.
Η βεντέτα Μανιατών και Κρητικών στον Πειραιά το 1906
Τον Φεβρουάριο του 1906 ξεσπούν αιματηρά επεισόδια στον Πειραιά ανάμεσα σε Μανιάτες και Κρητικούς. Τα επεισόδια που διαρκούν μέρες και αφήνουν πίσω τους νεκρούς και τραυματίες και από τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές, σπέρνουν τον τρόμο στην πόλη και κλείνουν τους Πειραιώτες στα σπίτια τους. Οι συγκρούσεις Μανιατών και Κρητικών ξεκινούν όταν Λάκωνες αχθοφόροι απαιτούν από Κρητικούς που μόλις έχουν αποβιβαστεί στο λιμάνι από την Κρήτη, να τους μεταφέρουν, έναντι αμοιβής, τις αποσκευές τους.
Η αντιμετώπιση της βεντέτας από το ελληνικό ποινικό δίκαιο
Στο δίκαιο, όμως, αυτοδικία συνιστά και η πραγμάτωση μίας αξίωσης χωρίς την απαραίτητη νομική διαδικασία. Για παράδειγμα, αν σας οφείλω αποζημίωση από κάποια αδικοπραξία, αυτοδικία θεωρείται το να αφαιρέσετε από μόνοι σας κάποιο στοιχείο της περιουσίας μου, αντί να ακολουθήσετε τη νομική οδό.
Στον Ποινικό Κώδικα, το άρθρο 331 προβλέπει ότι: «Όποιος ασκεί αυθαίρετα αξίωση σχετική με δικαίωμα που ή το έχει πραγματικά ή από πεποίθηση το οικειοποιείται, τιμωρείται με παροχή κοινωφελούς εργασίας ή χρηματική ποινή. Για την ποινική δίωξη απαιτείται έγκληση». Η διάταξη προστατεύει το έννομο αγαθό της ελευθερίας του ατόμου, το οποίο δεν υποχρεούται να ανεχθεί την πράξη του άλλου εις βάρος του λόγω του ότι κάποιος έχει ή θεωρεί ότι έχει κάποια αξίωση εναντίον του. Στόχος της είναι η προστασία του δημοσίου συμφέροντος, που θέλει όλους μας κοινωνούς της δικαιοσύνης και βλέπει μάλλον με καχυποψία αυτούς που επιχειρούν να πάρουν το νόμο και το δίκαιο στα χέρια τους, αλλά και η διαφύλαξη της ειρηνευμένης κοινωνικής συμβίωσης, που θα μπορούσε να διασαλευτεί από την αυτοδύναμη ικανοποίηση των νομικών αξιώσεων.

Στην αυτοδικία σύμφωνα με τη νομικό Αριάδνη Παναγιώτα Φατσή, αναφέρεται και ο Αστικός Κώδικας, στο άρθρο 282, το οποίο έχει ως εξής: «Η ικανοποίηση της αξίωσης από το δικαιούχο αυτοδύναμα και χωρίς τη βοήθεια της αρχής (αυτοδικία) επιτρέπεται μόνο όταν η βοήθεια της αρχής δεν μπορεί να φτάσει έγκαιρα και υπάρχει κίνδυνος από την αναβολή να ματαιωθεί ή να δυσκολευτεί σημαντικά η πραγμάτωση της αξίωσης». Στην έννοια της αξίωσης υπάγεται κάθε απαίτηση που θεμελιώνεται σε αστικά δικαιώματα -δηλαδή αφορά την άσκηση κάποιου δικαιώματος. Αξίωση δεν μπορεί να θεωρηθεί κάποιος ηθικός λόγος ή η επίκληση κάποιου δικαιώματος δημοσίου δικαίου. Δεν ενδιαφέρει αν πρόκειται για εμπράγματη ή ενοχική αξίωση, αλλά είναι απαραίτητο να αναφέρεται σε κάποιο δικαίωμα που μπορεί να ασκηθεί με αγωγή.

Στην περίπτωση που η αυτοδικία αφορά σε σωματικές βλάβες, είναι ενίοτε δύσκολο να διαπιστωθεί αν πρόκειται για κατάσταση στην οποία το άδικο αίρεται λόγω άμυνας. Η δυσανάλογη χρήση βίας σε περιπτώσεις άμυνας συχνά τιμωρείται ελαφρά από το ποινικό δίκαιο. Η αντιμετώπιση αυτή υπάρχει ενίοτε και όταν δεν έχουμε άμυνα, όπως σε περιπτώσεις θανάτωσης προσώπου, αν είχε προηγηθεί μια εξαιρετικά μεγάλη προσβολή, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη μητέρα που σκότωσε τον βιαστή του τέκνου της και της αναγνωρίστηκαν πολλά ελαφρυντικά.

Φυσικά, εδώ δεν μπορεί να γίνει λόγος για κατάσταση άμυνας, αλλά ο κατηγορούμενος μπορεί να διεκδικήσει την αναγνώριση στο πρόσωπό του ελαφρυντικών περιστάσεων. Η αυτοδικία εδώ λαμβάνει μια μορφή εκδίκησης και δεν πρόκειται για την περίπτωση της αυτοδύναμης πραγμάτωσης μιας αξίωσης του αστικού δικαίου, αλλά τιμωρείται με βάση το αντίστοιχο άρθρο του Ποινικού Κώδικα για το έγκλημα που έχει διαπραχθεί (στην περίπτωση της εκ προθέσεως θανάτωσης, το 299 Ποινικού Κώδικα για την ανθρωποκτονία εκ προθέσεως).