Γιατί οι περσίδες των παραθύρων στα αεροπλάνα πρέπει να μένουν ανοιχτές;
Σας έχει ζητήσει ποτέ αεροσυνοδός να ανοίξετε το κλείστρο στο παράθυρο την ώρα της προσγείωσης; Αυτός είναι ο λόγος.
Η συντριπτική πλειονότητα όσων διαβάζουν αυτές τις γραμμές πρέπει να έχουν κάνει έστω ένα ταξίδι με αεροπλάνο. Πολλοί από εσάς, λοιπόν, θα έχετε προσέξει πως οι αεροσυνοδοί ζητούν κατά τη διάρκεια της απογείωσης ή της προσγείωσης να ανοίξετε τις περσίδες (ή κλείστρα, στο πιο επίσημο) στα παράθυρα. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό;
Ας αρχίσουμε, επισημαίνοντας πως το άνοιγμα των κλείστρων στα παράθυρα (και όχι το άνοιγμα των παραθύρων όπως είδαμε σε τίτλους κάποιων ΜΜΕ και τρομάξαμε λίγο) αποτελεί κοινή πρακτική αλλά όχι νόμος που πρέπει να τηρείται σε όλες τις πτήσεις.
Μάλιστα, όπως σημειώνεται σε άρθρο του simpleflying.com, η συγκεκριμένη κίνηση δεν συνηθίζεται ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, αν και πολλές αεροπορικές έχουν αρχίσει να το περνούν στη «γραμμή» τους, με το προσωπικό καμπίνας να «ενθαρρύνει» τους επιβάτες να το πράττουν (ιδιαίτερα σε εκείνους που κάθονται κοντά στις εξόδους έκτακτης ανάγκης).
Τελικά, όμως, γιατί όλη αυτή η φασαρία; Ο κύριος λόγος είναι αρκετά... προφανής αλλά και ολίγον τι, μακάβριος. Βλέπετε, ο συγκεκριμένος κανόνας έχει καθιερωθεί έτσι ώστε το πλήρωμα καμπίνας να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τι συμβαίνει εκτός αεροπλάνου σε περίπτωση εκκένωσης αλλά (και εδώ είναι το μακάβριο) και οι έξω από το αεροπλάνο (π.χ. διασώστες) να μπορούν να δουν εντός της καμπίνας σε περίπτωση σύγκρουσης...
Μια κοινή παρανόηση
Αυτός, όμως, δεν είναι ο μοναδικός λόγος. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το να κρατούν ανοιχτά τα κλείστρα των παραθύρων βοηθά τους επιβάτες να προσαρμόσουν την όρασή τους στις εξωτερικές συνθήκες, εάν χρειαστεί να εκκενώσουν το αεροσκάφος. Αυτό είναι αλήθεια, αλλά δεν είναι ο πρωταρχικός λόγος για τον οποίο πρέπει να ανοίγουν οι περσίδες. Σύμφωνα με τους ειδικούς, σε περίπτωση εκκένωσης είναι πιο σημαντικό να προσαρμόζεται αρχικά ο φωτισμός μέσα στην καμπίνα, έτσι ώστε η πλησιέστερη έξοδος να μπορεί να εντοπιστεί γρήγορα.
Κάθε αεροσκάφος είναι εξοπλισμένο με φωτισμό έκτακτης ανάγκης ανεξάρτητα από τις συνθήκες που επικρατούν την ημέρα ή τη νύχτα. Αυτός ο φωτισμός περιλαμβάνει λευκά φώτα στην οροφή και σήμανση στο δάπεδο της καμπίνας. Ενεργοποιείται είτε αυτόματα είτε από τους πιλότους σε περίπτωση εκκένωσης. Ανεξάρτητα από την κατάσταση που βρίσκεται το παράθυρο, η όραση των επιβατών πρέπει να προσαρμόζεται στα φώτα έκτακτης ανάγκης που έχει ορίσει το αεροσκάφος ή επιλέγουν οι πιλότοι.
Έτσι, πάντα σύμφωνα με τους ειδικούς, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης κατά την απογείωση ή την προσγείωση, τα μάτια των επιβατών θα είναι ήδη συνηθισμένα στο φως της ημέρας ή της νύχτας έξω.
Η εκκένωση και το πρωτόκολλο έκτακτης ανάγκης
Ο πιο κρίσιμος λόγος για τον οποίο το πλήρωμα καμπίνας απαιτεί να είναι ανοιχτά τα σκίαστρα παραθύρων κατά τη διάρκεια της απογείωσης και της προσγείωσης εξακολουθεί να έχει να κάνει με την εκκένωση. Δηλαδή, τα ανοιχτά κλείστρα στα παράθυρα επιτρέπουν στους αεροσυνοδούς να βλέπουν τις συνθήκες έξω από το αεροσκάφος.
Παράλληλα, το πρωτόκολλο της εκκένωσης ενεργοποιείται σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως για παράδειγμα σε μία φωτιά. Σε αυτή την περίπτωση, οι αεροσυνοδοί πρέπει να έχουν οπτική επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον για να προσδιορίσουν εάν οι φλόγες βρίσκονται κοντά σε μια έξοδο κινδύνου πριν την ανοίξουν.
Ένας άλλος λόγος που το προσωπικό καμπίνας πρέπει να μπορεί να βλέπει έξω από το αεροπλάνο είναι για να μπορούν να καθορίσουν αν ο κινητήρας λειτουργεί. Αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό εάν μια έξοδος κινδύνου βρίσκεται ακριβώς μπροστά από έναν κινητήρα. Ένας κινητήρας σε λειτουργία θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα στο «ξεδίπλωμα» της τσουλήθρας και να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών που αποβιβάζονται ακριβώς μπροστά ή πίσω από αυτήν.
Επιπλέον, οι αεροσυνοδοί πρέπει να βλέπουν το σχετικό ύψος που βρίσκεται το αεροσκάφος πάνω από το έδαφος. Το πλήρωμα καμπίνας εκπαιδεύεται να μην ανοίγει την έξοδο κινδύνου εάν το αεροσκάφος είναι σε τέτοιο ύψος που η τσουλήθρα δεν φτάνει στο έδαφος. Αυτό μπορεί να συμβεί εάν το σύστημα προσγείωσης έχει χαλάσει και το αεροσκάφος ακουμπά στη μύτη του ή βρίσκεται στο πλάι.
Όπως και να ‘χει -και εδώ κλείνουμε αυτό το άρθρο-, όσο χρήσιμος κι αν είναι ο συγκεκριμένος κανόνας για την πτήση, αχρείαστος να είναι...