Γιατί καθυστερούν τα καινούργια αυτοκίνητα;
Περισσότερα από τα μισά λανσαρίσματα νέων οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και οι παραδόσεις τους στους νέους ιδιοκτήτες καθυστερούν από μερικές εβδομάδες ως αρκετούς μήνες. Τι φταίει για αυτό;
Το φαινόμενο των καθυστερήσεων ξεκίνησε από το 2020. Κάτι η πανδημία του Covid-19 κάτι ο πόλεμος στην Ουκρανία και να πως δημιουργήθηκε ένα ντόμινο καθυστερήσεων σε παρουσιάσεις νέων μοντέλων αλλά και παραδόσεων σε αντιπροσωπείες και ιδιοκτήτες. Όμως είναι μόνο αυτό; Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς αυτοκινήτου οι μεγαλύτεροι παράγοντες είναι πολλοί περισσότεροι όπως: Η στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα, τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και το νέο λογισμικό είναι οι κύριοι ένοχοι για τις αποτυχίες στην τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.
Πότε ξεκίνησε
Από το 2020, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να λανσάρουν τα νέα τους οχήματα στην ώρα τους. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στρέφονται στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων και η παγκόσμια πανδημία ανέτρεψε την αλυσίδα εφοδιασμού. Οι δύο αυτές εξελίξεις οδήγησαν σε αισθητή αύξηση των καθυστερήσεων για την κυκλοφορία νέων οχημάτων.
Μια νέα έκθεση από την PwC Consulting αποκάλυψε ότι το 34% των λανσαρισμάτων οχημάτων αντιμετώπισαν καθυστερήσεις στην παραγωγή το 2023. Ένα άλλο 21% είχε καθυστερήσεις «λόγω άλλων παραγόντων» και φτάνουμε να δούμε περισσότερα από τα μισά νέα οχήματα που αναμένεται να κυκλοφορήσουν φέτος να μένουν πίσω. Η PWC υπολόγισε τις καθυστερήσεις παραγωγής – περιορισμούς εργατικού δυναμικού, τήρηση ποιοτικών προτύπων και ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού – συγκρίνοντας την πραγματική ημερομηνία έναρξης της παραγωγής με την προγραμματισμένη έναρξη της παραγωγής.
Πόσο κοστίζει αυτό;
Σύμφωνα με την ανάλυση της PwC, οι καθυστερήσεις μπορεί να κοστίσουν σε μια αυτοκινητοβιομηχανία περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε απώλειες 30 έως 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων για ολόκληρο τον κλάδο. Το 2018, μόνο το 5% των μοντέλων καθυστερήσαν στην να μπουν στην παραγωγή, ενώ ένα άλλο 18% άργησε να φτάσει στους πελάτες λόγω άλλων παραγόντων. Αυτοί οι αριθμοί ήταν 0 και 13% το 2017, αντίστοιχα.
Παρά την αύξηση των καθυστερήσεων από την πανδημία, το 2023 οι αυτοκινητοβιομηχανίες ολοκλήρωσαν με επιτυχία το 45% των λανσαρισμάτων τους (το μεγαλύτερο από το 2019) και τα μισά από τα νέα αυτοκίνητα έφτασαν στην ώρα τους. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κυκλοφόρησαν το 77% των προγραμματισμένων νέων μοντέλων τους το 2018 και το 87% το 2017.
Τι φταίει λοιπόν;
Η έκθεση της PwC εντόπισε αρκετούς υπαίτιους για τις καθυστερήσεις. Οι μεγαλύτεροι είναι τα νέα ηλεκτρικά οχήματα, τα προηγμένα συστήματα υποστήριξης οδηγού και οι αλλαγές στα λογισμικά. Δείτε για παράδειγμα το VW Golf το οποίο λόγω προβλημάτων εφαρμογής κάποιων ηλεκτρονικών συστημάτων καθυστέρησε η έναρξη της παραγωγής του. Ή ακόμη και το Cybertruck της Tesla. Εκεί το πρόβλημα ήταν τόσο στην κατασκευή των γυάλινων επιφανειών, όσο και στα πάνελ από ανοξείδωτο ατσάλι.
Βέβαια προβλήματα στην παραγωγή αυτοκινήτων μπορεί να δημιουργηθούν και από πολύ πιο απλά πράγματα όπως: Τα σήματα των εταιριών. Η Ford απόκτησε πρόβλημα παραγωγής του ημιφορτηγού F150 όταν ο προμηθευτής των σημάτων της έκλεισε ένα εργοστάσιό του εξαιτίας ποινής που δέχθηκε από περιβαλλοντικές οργανώσεις...
Η κατάσταση θα αλλάξει;
Η επιστροφή σε μια εποχή, που κανένα νέο όχημα δεν θα καθυστερεί στην παραγωγή φαίνεται απίθανο. Μάλιστα η εταιρία προβλέπει ότι η μείωση της παραγωγής θα αυξηθεί έως το 2026, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν να παράγουν σχεδόν διπλάσιο αριθμό ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι τότε. Μάλιστα η εταιρεία συμβούλων «βλέπει» πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα καθυστερήσουν το 20 με 40% των παρουσιάσεων λανσαρισμάτων από τώρα έως το 2026.