Γιατί δεν άντεξε τα πυρά η θωρακισμένη BMW του Βαγγέλη Ζαμπούνη
Κοιτάζοντας το video από την δολοφονική επίθεση στον Νέο Κόσμο είναι εύκολο να αντιληφθούμε πως το αυτοκίνητο του θύματος ήταν θωρακισμένο. Γίνεται όμως η θωράκιση να μην άντεξε; Έκαναν κάτι διαφορετικό οι δολοφόνοι του Ζαμπούνη; Στα ερωτήματα αυτά θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις.
Ο 44χρονος Ζαμπούνης χρησιμοποιούσε για τις μετακινήσεις του μία BMW X5 Security με θωράκιση επιπέδου 6 (συνήθως οι κατασκευαστές την αναφέρουν ως Β6 ή VR6 για την BMW). Αυτή περιλαμβάνει ενισχυμένα τζάμια, πόρτες, οροφή, δάπεδο και ελαστικά run flat τα οποία βοηθούν την κίνηση (δεν βγαίνουν από την ζάντα ακόμη και αν το αυτοκίνητο κινείται χωρίς αέρα στα ελαστικά).
Ο τύπος θωράκισης «Β6» είναι σχεδιασμένος να προστατεύει τους επιβάτες των αυτοκινήτων αυτών από επιθέσεις με βαριά όπλα και εκρηκτικά. Αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο μπορεί να αντέξει σε βολές από όπλα μεγάλου διαμετρήματος, ΑΚ47 (το γνωστό Καλάσνικοφ) επιθέσεις με χειροβομβίδες ή άλλα εκρηκτικά μέσα.
Όμως υπάρχει κάποιο όριο. Η θωράκιση αντέχει επίθεση σε συγκεκριμένο αριθμό βολών βλημάτων και από κάποια απόσταση. Δηλαδή όσο πιο μακριά είναι οι δράστες τόσο καλύτερη η άμυνα της θωράκισης.
Όμως στην περίπτωση της επίθεσης στον Βαγγέλη Ζαμπούνη οι εκτελεστές αδειάζουν σχεδόν τρεις γεμιστήρες και πολύ κοντά στον στόχο τους (σχεδόν εξ επαφής στο τζάμι του οδηγού). Έτσι τα βλήματα σε απόσταση λίγων εκατοστών κατάφεραν να πλήξουν (στο τέλος) τη θωράκιση των τζαμιών και κάποιες από τις σφαίρες να έπληξαν τον στόχο τους, τραυματίζοντάς τον. Είναι επίσης πολύ πιθανόν η θωράκιση της X5 να κράτησε τις σφαίρες, ο Ζαμπούνης να τραυματίστηκε και να χτυπήθηκε θανάσιμα από την «χαριστική βολή» που κατάφερε ο εκτελεστής, όταν άνοιξε την πόρτα του αυτοκινήτου.
Θα μπορούσε να ξεφύγει;
Σύμφωνα με τις προδιαγραφές των θωρακισμένων αυτοκινήτων καμία τέτοια επεξεργασία δεν αντέχει τόσες πολλές σφαίρες από πολυβόλο όπλο, σε μικρή απόσταση, για πολύ ώρα. Όμως αυτό που μπορούσε να κάνει το θύμα ήταν να ξεκινήσει το αυτοκίνητο και να προσπαθήσει να ξεφύγει.
Παράλληλα μπορούσε να πατήσει το κουμπί (SOS) ασφαλείας με το οποίο ειδοποιούνται άμεσα οι αρχές (κάτι σαν το 112). Αυτό είναι και το νόημα της θωράκισης: Να αντέχει το αυτοκίνητο σε μία παγίδα/ενέδρα αλλά το κυριότερο να δίνει την ευκαιρία αντίδρασης στον οδηγό.
Τα επίπεδα θωράκισης των αυτοκινήτων
Υπάρχουν διαφορετικές βαθμίδες θωράκισης, με διαφορετικά υλικά (συνήθως κέβλαρ, ίνες γραφίτη, υαλονήματα, επενδύσεις μετάλλων). Για να καλυφθεί περισσότερο το αυτοκίνητο καλύπτονται: Το δάπεδο, οι πόρτες, η οροφή, τα παράθυρα, ο χώρος καυσίμου- ενώ χρησιμοποιούνται και ελαστικά run flat.
Συνήθως τα αυτοκίνητα αυτά είναι εξοπλισμένα με (jammers συστήματα που μπλοκάρουν τα κινητά τηλέφωνα για να μην μπορούν να ενεργοποιήσουν μια βόμβα).
Τα επίπεδα θωράκισης είναι:
- Β4: Προστασία από επίθεση με πιστόλι, περίστροφο ή ελαφρύ τυφέκιο.
- B5: Προστασία από αυτόματο τυφέκιο.
- Β6: Προστασία από αυτόματο τυφέκιο – προδιαγραφών ΝΑΤΟ – και βομβιστική ενέργεια.
- Β7: Προστασία από επίθεση με αυτόματο τυφέκιο, χρήση διατρητικών βολίδων και βομβιστική ενέργεια.