Για τη Lidl Ελλάς, η βιώσιμη ανάπτυξη είναι κάτι περισσότερο από μια στρατηγική, είναι φιλοσοφία επιχειρηματικής ζωής
Ο CEO & Πρόεδρος Διοίκησης της Lidl Ελλάς, Martin Brandenburger, αναλύει στον Flash.gr τη φιλοσοφία αλλά και τις πράξεις της εταιρείας για την κατάκτηση του στόχου μιας υπεύθυνης και ευημερούσας κοινωνίας

Για τη Lidl Ελλάς η έννοια της βιώσιμης ανάπτυξης δεν αποτελεί μια πρόσφατη υπόθεση. Ως ενεργό τμήμα της φιλοσοφίας και του εταιρικού της DNA, την συνοδεύει σε όλη την πορεία της εξέλιξης της. Και αυτό συμβαίνει μέσα σε ένα ευρύ οικοσύστημα, με διαφοροποιημένους stakeholders, όπου ο καθένας διαμορφώνει έναν ξεχωριστό κρίκο σε μια μακριά αλυσίδα ευθύνης. Είναι πράγματι ένα πρότυπο. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε ποια είναι η κεντρική του φιλοσοφία, αλλά και το πώς λειτουργεί στην πράξη;
Για όλους εμάς στη Lidl Ελλάς, η βιώσιμη ανάπτυξη είναι περισσότερα από μια στρατηγική· είναι φιλοσοφία επιχειρηματικής ζωής. Από την προστασία του περιβάλλοντος έως τη στήριξη των τοπικών κοινοτήτων, επενδύουμε συστηματικά σε δράσεις που παντρεύουν την επιχειρηματική πρόοδο με την κοινωνική υπευθυνότητα. Η στρατηγική μας εστιάζει σε μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει τους ανθρώπους και τον πλανήτη.
Δεσμευόμαστε για τη μείωση των αποβλήτων, την προώθηση της κυκλικής οικονομίας και τη βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων, ενώ ταυτόχρονα στηρίζουμε τις τοπικές κοινωνίες και τους συνεργάτες μας. Στόχος μας είναι κάθε δράση μας να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο, όπου η επιχειρηματική ανάπτυξη ενισχύει την κοινωνική ευημερία και την περιβαλλοντική ισορροπία. Σε ένα πολύπλευρο οικοσύστημα, με διαφορετικούς stakeholders, ο καθένας διαδραματίζει τον δικό του σημαντικό ρόλο στην αλυσίδα ευθύνης, δημιουργώντας ένα πρότυπο συνεργασίας και προόδου.
Δεν επαναπαυόμαστε. Με υπευθυνότητα, αφοσίωση και σεβασμό προς τους ανθρώπους και τον πλανήτη, παραμένουμε πρωτοπόροι στις εξελίξεις, διαμορφώνοντας τις συνθήκες για μια πιο βιώσιμη και υπεύθυνη κοινωνία.

Στα 25 χρόνια στα οποία η Lidl Ελλάς δραστηριοποιείται στη χώρα μας, φροντίζει για τους δικούς της ανθρώπους και την προοπτική τους, ενώ ταυτόχρονα εστιάζει στην επίτευξη των καλύτερων όρων για την κοινωνία και την ευημερία της, όπως επίσης για το περιβάλλον και την προστασία του. Και προς την κατεύθυνση αυτή έχει προχωρήσει και σε σημαντικές επενδύσεις. Τι έχουμε να περιμένουμε στον τομέα αυτό το 2025;
Η Lidl Ελλάς είναι ένας οργανισμός που εδώ και 25 χρόνια συνδέεται βαθιά με την ελληνική κοινωνία. Οι άνθρωποί μας, οι συνεργάτες μας, οι πελάτες μας – είναι η καρδιά της επιτυχίας μας. Κάθε μας δράση βασίζεται σε ένα όραμα: να διαμορφώνουμε ένα βιώσιμο μέλλον, όπου η κοινωνία, το περιβάλλον και η οικονομία προοδεύουν μαζί, αρμονικά.
Κοιτάζοντας το 2025, οι δεσμεύσεις μας είναι ένα κάλεσμα δράσης. Στόχος μας είναι να μειώσουμε τη χρήση πλαστικού κατά 30%, να αυξήσουμε το ανακυκλωμένο πλαστικό στο 25% και να εξασφαλίσουμε ότι οι συσκευασίες μας θα είναι 100% ανακυκλώσιμες. Δεν είναι εύκολο, αλλά οι μεγάλες αλλαγές ξεκινούν από το θάρρος να κάνεις το πρώτο βήμα. Τοποθετούμε φωτοβολταϊκά σε τουλάχιστον 25% των καταστημάτων μας, ενώ ήδη αξιοποιούμε 100% πράσινη ηλεκτρική ενέργεια. Με έξυπνες λύσεις, όπως ο LED φωτισμός και η μείωση της αεροπορικής μεταφοράς προϊόντων, έχουμε ήδη μειώσει τις εκπομπές CO2 κατά 52%.
Το μεγαλύτερο όμως ταξίδι μας είναι προς το Net-Zero έως το 2050. Μία υπόσχεση, προς τον πλανήτη και τις επόμενες γενιές, για να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου όσο το δυνατόν πιο κοντά στο μηδέν. Δουλεύουμε χέρι-χέρι με τους προμηθευτές μας, θέτοντας κοινούς, επιστημονικά τεκμηριωμένους στόχους, καθοδηγούμενοι από την πρωτοβουλία Science Based Targets Initiative (SBTi).
Μέχρι το 2030, στοχεύουμε στη μείωση της σπατάλης τροφίμων κατά 50%. Δράσεις όπως η σακούλα “Επίλεξέ με” είναι μόνο η αρχή. Δίνουμε στους πελάτες μας τη δυνατότητα να αποκτούν ποιοτικά προϊόντα με ελαφρές αισθητικές ατέλειες. Σε κάθε προϊόν που αποκτά δεύτερη ευκαιρία, βλέπουμε ένα μικρό βήμα για έναν πιο δίκαιο και βιώσιμο κόσμο.
Για να αντιμετωπίσουμε παγκόσμιες προκλήσεις, όπως η κλιματική αλλαγή, η απώλεια βιοποικιλότητας και οι ασθένειες που σχετίζονται με τη διατροφή, πρέπει να αλλάξουμε το διατροφικό μας σύστημα. Αναγνωρίζοντας την ευθύνη που μας αναλογεί, συμβάλλουμε σε έναν παγκόσμιο μετασχηματισμό του συστήματος τροφίμων θέτοντας φιλόδοξους στόχους σε όλη την αλυσίδα αξίας μας. Βασισμένοι εδώ και χρόνια στην επιστημονική λογική της Planetary Healthy Diet, δίνουμε τη δυνατότητα στους πελάτες μας να προχωρούν σε βιώσιμες αγορές, προσφέροντας μια διαρκώς αυξανόμενη γκάμα υγιεινών και βιώσιμων εναλλακτικών, φυσικά πάντα στις ανταγωνιστικές τιμές που μας χαρακτηρίζουν.
Οι αλλαγές που ονειρευόμαστε για το αύριο, ξεκινούν από τις πράξεις που κάνουμε σήμερα. Και στην πορεία αυτή, για εμάς κανένας στόχος δεν είναι πολύ μεγάλος, καμία πρόκληση πολύ δύσκολη.
Η Lidl, ως παγκόσμιος παίκτης στον τομέα του εμπορίου συμμετέχει σε ευρύτερο και παγκόσμιο σύστημα στρατηγικής βιωσιμότητας. Τι είναι αυτό που για την Lidl Ελλάς, διαφοροποιεί τη στρατηγική σε εθνικό πλαίσιο, ειδικά για τη χώρα μας, και πως το υλοποιείτε;
Από το 1999, όταν ξεκινήσαμε τη δραστηριότητά μας στην Ελλάδα, η Ελληνίδα και ο Έλληνας καταναλωτής βρίσκονται στο επίκεντρο της φιλοσοφίας μας. Με επενδύσεις άνω του 1,4 δισ. ευρώ, δημιουργούμε μετρήσιμη αξία για όλους: εργαζόμενους, συνεργάτες, Έλληνες παραγωγούς και καταναλωτές. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε ποιοτικά προϊόντα στις καλύτερες τιμές, ενώ στηρίζουμε την τοπική οικονομία, διασφαλίζοντας ότι το 68% των προϊόντων μας είναι ελληνικής προέλευσης.
Η συνεργασία μας με Έλληνες παραγωγούς βασίζεται σε σχέσεις εμπιστοσύνης και διαφάνειας. Σε μια αγορά όπου ο μέσος χρόνος εξόφλησης είναι 117 ημέρες, η Lidl Ελλάς εξοφλεί τους συνεργάτες της μέσα σε μόλις 41 ημέρες, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Το 2023, πετύχαμε κύκλο εργασιών σχεδόν €500 εκατ. από εξαγωγές ελληνικών προϊόντων, αποδεικνύοντας την αξία της συνεργασίας με 400 Έλληνες προμηθευτές. Τα προϊόντα αυτά εξάγονται σε 31 χώρες όπου δραστηριοποιείται η Lidl, συμπεριλαμβανομένων και των Ηνωμένων Πολιτειών, αναδεικνύοντας την ποιότητα και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής παραγωγής στις διεθνείς αγορές. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργούμε ένα υποστηρικτικό και σταθερό περιβάλλον για τους συνεργάτες μας, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Έτσι, συνεχίζουμε να ευημερούμε σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο φιλικό προς το περιβάλλον, που ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του σήμερα και του αύριο.
Σε αυτό το περιβάλλον, τελευταία ξεχωρίζει τελευταία το πρόγραμμα #teamlidl για την ενδυνάμωση των ανθρώπων της μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα και παροχές που προσφέρει η εταιρεία ως ο εργοδότης. Ποια θεωρείτε ότι είναι η σημασία των εργαζομένων σας για τη διαρκή πρόοδο της εταιρείας και πως την εφαρμόζετε στην πράξη;
Για εμάς η μεγαλύτερη δύναμή μας είναι οι άνθρωποί μας. Οι εργαζόμενοί μας αποτελούν την κινητήρια δύναμη πίσω από κάθε επιτυχία, και για αυτό φροντίζουμε να επενδύουμε στην ανάπτυξη, την εκπαίδευση και την ευημερία τους. Το πρόγραμμα #teamlidl είναι η απτή απόδειξη της φιλοσοφίας μας: να διαμορφώνουμε ένα εργασιακό περιβάλλον που καλλιεργεί την αφοσίωση, την παραγωγικότητα και, πάνω από όλα, την εξέλιξη κάθε ατόμου.
Μέσω πρωτοβουλιών όπως το “Lidl UP: Learn & Work” προσφέρουμε σε νέους τη δυνατότητα να συνδυάσουν σπουδές και εργασία, αποκτώντας πολύτιμες δεξιότητες και επαγγελματικές πιστοποιήσεις. Οι πρώτοι απόφοιτοι του προγράμματος, που ξεκίνησε το 2022, έχουν ήδη αναλάβει θέσεις ευθύνης στην εταιρεία, με μισθούς που αντικατοπτρίζουν τη δέσμευσή μας για δίκαιη και ανταγωνιστική αμοιβή. Παράλληλα, το διεθνές πρόγραμμα “Lidl UP: International Trainee” δίνει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να αποκτήσουν εξειδικευμένη εμπειρία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, προετοιμάζοντάς τους για ηγετικούς ρόλους στο μέλλον.
Η φροντίδα μας για τους ανθρώπους μας είναι προτεραιότητά μας. Από τον Δεκέμβριο του 2023, αυξήσαμε τον κατώτατο μισθό πλήρους απασχόλησης στα 1.000 ευρώ μικτά, διασφαλίζοντας μια αξιοπρεπή βάση αποδοχών για κάθε εργαζόμενο. Παράλληλα, προχωρήσαμε σε μισθολογικές αυξήσεις και πρόσθετες παροχές συνολικής αξίας 7 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας έμπρακτα την υποστήριξή μας προς την ομάδα μας.
Μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες, συνεχίζουμε να ηγούμαστε του κλάδου και ευθυγραμμίζουμε τις πρωτοβουλίες μας με το πλάνο της κυβέρνησης, επενδύοντας σταθερά σε ένα ανταγωνιστικό και δίκαιο εργασιακό περιβάλλον που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων μας. Το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών αποτυπώνεται στη διαρκή αναγνώρισή μας ως Κορυφαίος Εργοδότης σε Ελλάδα και Ευρώπη για 9η συνεχή χρονιά. Μία διάκριση που αποτελεί τιμή, αλλά και κίνητρο για να συνεχίσουμε να τοποθετούμε τους ανθρώπους μας στο επίκεντρο της στρατηγικής μας.

Με δεδομένο ότι άνθρωπος και περιβάλλον διαμορφώνουν μια συμπαγή ενότητα, βλέπουμε ότι η Lidl Ελλάς, εκτός από τις πρωτοβουλίες της για το περιβάλλον έχει καταφέρει να χτίσει μια σχέση αξιοπιστίας και εμπιστοσύνης μέσα στην Ελληνική οικογένεια, απαντώντας ταυτόχρονα και στις προκλήσεις της εποχής. Θα θέλατε να μας εξηγήσετε τις λεπτομέρειες αλλά και τις πράξεις της φιλοσοφίας αυτής;
Στη Lidl Ελλάς, η φιλοσοφία μας επικεντρώνεται στη δημιουργία και τη διατήρηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης με την ελληνική κοινωνία και τις οικογένειες. Στόχος μας είναι να στηρίζουμε τις ανάγκες της καθημερινότητας, παρέχοντας ποιοτικά προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές, ενώ ταυτόχρονα ανταποκρινόμαστε στις σύγχρονες προκλήσεις.
Η καμπάνια μας Μόνιμη Μείωση Τιμής αποδεικνύει εμπράκτως πως υιοθετούμε στρατηγικές που στηρίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά απέναντι στις οικονομικές προκλήσεις. Το 2023 μειώσαμε μόνιμα τις τιμές σε 578 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, συμβάλλοντας στη μείωση του εσωτερικού μας πληθωρισμού κατά 1%. Παράλληλα, τα Non-Food προϊόντα μας είναι πλέον 13% φθηνότερα, προσφέροντας ακόμα μεγαλύτερη αξία στους πελάτες μας. Συνεχίζουμε να επενδύουμε στις χαμηλές τιμές, απορροφώντας μέρος του πληθωριστικού κόστους και διασφαλίζοντας προσιτές επιλογές χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα.
Η δέσμευσή μας προς την ελληνική κοινωνία και τις οικογένειες είναι διαρκής. Με σταθερότητα, αφοσίωση και καινοτομία, φιλοδοξούμε να παραμείνουμε δίπλα στους πελάτες μας, στηρίζοντας τους στις καθημερινές τους ανάγκες και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για ένα καλύτερο μέλλον για όλους. Με τη Lidl Ελλάς, κάθε ελληνική οικογένεια ξέρει ότι μπορεί να στηρίζεται σε έναν αξιόπιστο συνεργάτη που είναι δίπλα της σε κάθε πρόκληση.
Με δεδομένη την πρωτοπόρο λειτουργία της Lidl Ελλάς στην κατεύθυνση της βιωσιμότητας, για ποια από τα προγράμματα που έχετε τρέξει τα τελευταία χρόνια είστε πραγματικά υπερήφανοι εκ του αποτελέσματος;
Στη Lidl Ελλάς πιστεύουμε ότι η επιχειρηματική δράση αποκτά αξία όταν βελτιώνει τη ζωή των ανθρώπων και δημιουργεί έναν καλύτερο κόσμο για όλους. Η περηφάνια μας πηγάζει από τη δέσμευσή μας στη βιωσιμότητα ως τρόπο ζωής. Διακρίσεις όπως το Retailer of the Year 2024 και η Gold θέση στον CR Index 2023-2024 αποδεικνύουν ότι η αφοσίωση και το όραμα μπορούν να φέρουν ουσιαστική αλλαγή.
Η κοινωνική ευθύνη είναι βαθιά ανάγκη για εμάς. Σε συνεργασία με το Χαμόγελο του Παιδιού, διαθέσαμε πάνω από 1,2 εκατ. ευρώ για τη στήριξη ευάλωτων οικογενειών, ενώ με τη UNICEF επενδύσαμε 260.000 ευρώ στην εκστρατεία «Μαζί Ενάντια στη Βία κατά των Παιδιών», με δέσμευση έως το 2026. Παράλληλα, επενδύουμε στην εκπαίδευση, έχοντας προσφέρει για 11 χρόνια, μέσω του CTY Greece, υποτροφίες και προγράμματα αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ, στηρίζοντας παιδιά με ξεχωριστές δυνατότητες.
Στον τομέα του περιβάλλοντος, μέσα από την πρωτοβουλία Plastic Free Greece, συλλέξαμε 12 τόνους απορριμμάτων. Μετά τις πυρκαγιές του 2021, επενδύσαμε 500.000 ευρώ για την αναδάσωση της Βόρειας Εύβοιας, φυτεύοντας 187.000 δέντρα σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος. Ανταποκρινόμενοι στις φυσικές καταστροφές, δημιουργήσαμε έναν κόμβο υποστήριξης για τους πληγέντες, επενδύοντας 200.000 ευρώ.
Την τελευταία δεκαετία, επενδύσαμε πάνω από 10 εκατ. ευρώ σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές δράσεις. Το όραμά μας είναι ένας κόσμος πιο δίκαιος, φωτεινός και ανθρώπινος, όπου κανείς δεν μένει πίσω. Μαζί μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή.