Εργαζόμενοι στις μεταφορές και νέοι ενώνουν δυνάμεις για την κλιματική αλλαγή
Οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλη τη Γερμανία ενώνουν τις δυνάμεις τους με ακτιβιστές για την κλιματική αλλαγή για μία εβδομάδα απεργίας που κορυφώνεται με μία πανεθνική απεργία και διαμαρτυρία για το κλίμα την Παρασκευή 1η Μαρτίου.
Ένα από τα μεγαλύτερα συνδικάτα της Ευρώπης, το Verdi, το οποίο αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των εργαζομένων στα μέσα μαζικής μεταφοράς στη Γερμανία, συνεργάζεται με το γνωστό, εδώ και κάποια χρόνια, κίνημα των νέων Fridays for Future, σε κάτι που πολλοί παραδέχονται ότι είναι μια ασυνήθιστη συνεργασία, η οποία όμως γεννήθηκε από την παραδοχή ότι μοιράζονται τους ίδιους στόχους. Περισσότερη δράση για την κλιματική κρίση απαιτεί μεγαλύτερες επενδύσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες, υποστηρίζουν και οι δύο πλευρές.
Προηγουμένως, οι εργαζόμενοι στις μεταφορές και οι «Fridays for Future» ήταν συχνά σε αντίθεση μεταξύ τους. Κάτω από το σύνθημα #WirFahrenZusammen (Οδηγούμε μαζί), η νέα συμμαχία ελπίζει να κινητοποιήσει τη δημόσια υποστήριξη. Μια πρόσφατη απεργία των μηχανοδηγών που διήρκεσε αρκετές ημέρες, κοστίζοντας στην οικονομία περίπου 1 δισεκατομμύριο ευρώ, είχε σημαντική υποστήριξη από το κοινό.
Στις διαδηλώσεις, που καλύπτουν όλα τα γερμανικά κρατίδια εκτός από τη Βαυαρία, αναμένεται να συμμετέχουν 90.000 εργαζόμενοι από 130 δημοτικούς οργανισμούς μεταφορών και θα απαιτήσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας, υψηλότερους μισθούς και επενδύσεις περίπου 100 δισ. ευρώ έως το 2030, για να διπλασιαστεί η τρέχουσα ικανότητα, με τους διοργανωτές να ζητούν έναν «κοινωνικά δίκαιο μετασχηματισμό στις μεταφορές».
Θα επικεντρωθούν στην ανάγκη για περισσότερη πολιτική βούληση έτσι ώστε να δοθεί προτεραιότητα στις βιώσιμες μεταφορές και στη δέσμευση για παροχή της απαραίτητης χρηματοδότησης για αυτό.
Μια ασυνήθιστη συμμαχία
Ο Andreas Schackert από το συνδικάτο Verdi, εκπρόσωπος των εργαζομένων σε λεωφορεία και τρένα, είπε ότι ορισμένες τοπικές υπηρεσίες μεταφορών βρίσκονται στα πρόθυρα της κατάρρευσης λόγω έλλειψης εργαζομένων και αυτό θα είχε αρνητικό αντίκτυπο στην ικανότητα της Γερμανίας να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα.
«Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι ένας σημαντικός μοχλός για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», είπε.
Σύμφωνα με την Ένωση Γερμανικών Εταιρειών Μεταφορών, χρειάζονται 110.000 επιπλέον εργαζόμενοι στον τομέα των δημόσιων μεταφορών τα επόμενα έξι χρόνια για να αντιμετωπιστεί η χρόνια έλλειψη προσωπικού και τα υψηλά επίπεδα άγχους και εξουθένωσης μεταξύ των υπαρχόντων εργαζομένων.
Σε διάφορες πόλεις συμπεριλαμβανομένου του Βερολίνου, οι υπηρεσίες χρειάστηκε πρόσφατα να περικοπούν λόγω έλλειψης οδηγών.
«Για να αντιμετωπιστεί αυτό, οι συνθήκες εργασίας και οι μισθοί πρέπει να βελτιωθούν δραστικά», δήλωσε η Darya Sotoodeh, από το κίνημα «Fridays for Future Germany». «Η επέκταση των δημόσιων μέσων μεταφοράς είναι καθοριστικός παράγοντας σε αυτό, ιδιαίτερα για να μειωθούν οι εκπομπές στις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες».
Πρόσθεσε ακόμη ότι αντί να επιδιώκουν βελτιώσεις, οι εταιρείες μεταφορών προσπαθούν να διατηρήσουν τους μισθούς των εργαζομένων χαμηλά σε μια εποχή που η ελκυστικότητα των θέσεων εργασίας στον κλάδο έπρεπε να αυξηθεί.
Το Fridays for Future, που ιδρύθηκε από την Γκρέτα Τούνμπεργκ το 2018, δυσκολεύεται να βρει τη δυναμική του μετά την πανδημία, η οποία έβαλε τέλος στις διαμαρτυρίες «απεργίας» της Παρασκευής, αλλά η σύνδεση με κοινωνικά συναφείς αιτίες είναι μια στρατηγική που ελπίζει ότι θα επιτρέψει στο κίνημα να ανακτήσει την απήχησή του.
Ο Schackert έχει αρνηθεί τις κατηγορίες ότι το συνδικάτο που εκπροσωπεί προσπαθεί να πολιτικοποιήσει την απεργία ενώνοντας τους ακτιβιστές για το κλίμα. «Οι απεργίες δεν είναι μέσο πολιτικής διαδήλωσης. Επιδιώκουμε μικρότερες εργάσιμες ημέρες, ανακούφιση για όσους εργάζονται με βάρδιες και υψηλότερο επίδομα αδείας», είπε.
Ο Matthias Kureck, οδηγός λεωφορείου από το Βερολίνο τα τελευταία 16 χρόνια που συμμετέχει στις απεργίες, είπε ότι ήταν δύσπιστος για τη συμμαχία, αλλά τώρα είναι πλέον «περήφανος ακτιβιστής για το κλίμα» αφού αναγνώρισε τους κοινούς στόχους των δύο πλευρών.
«Οι οδηγοί λεωφορείων και οι ακτιβιστές για το κλίμα μπορεί να μην φαίνονται σύμμαχοι με την πρώτη ματιά. Στην πραγματικότητα, μας έχουν βάλει συχνά ο ένας εναντίον του άλλου, αλλά στην πραγματικότητα έχουμε πολλά κοινά», είπε.
«Χρειαζόμαστε κατάλληλη χρηματοδότηση για τις δημόσιες συγκοινωνίες προκειμένου να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους και να βελτιώσουμε τις συνθήκες εργασίας μας. Είμαστε σαφώς πολύ πιο δυνατοί όταν παλεύουμε μαζί… τώρα μπορώ να πω με περηφάνια ότι είμαι κι εγώ ακτιβιστής για το κλίμα».