Γεραπετρίτης για Τέμπη: Διερεύνηση μέχρι τέλους - Καμία σκιά και καμία συγκάλυψη
Διαβεβαιώσεις ότι η έρευνα για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη θα φτάσει μέχρι τέλους ώστε να μη μείνει καμία σκιά έδωσε χθες στη Βουλή ο Γιώργος Γεραπετρίτης.
«Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους, αυτή είναι η πρόθεση της κυβέρνησης. Καμία συγκάλυψη», είπε ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών ανοίγοντας τον κύκλο των συζητήσεων για την τραγωδία στα Τέμπη και τα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση για την ασφαλή επαναλειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Κατά τη διάρκεια ενημέρωσης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου ο κ. Γεραπετρίτης απέρριψε τη μομφή περί διάχυσης ευθυνών και «έκτισης ποινής», κάνοντας λόγο για ανάληψη χρέους.
«Η Δικαιοσύνη έχει επιληφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο. Όπως θα το κάνει και η επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα», είπε και αναφερόμενος στην τραγική νύχτα μίλησε για αλληλουχία λαθών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα.
Ο υπουργός Επικρατείας επέμεινε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας βρισκόταν σε πλήρη λειτουργία –«λειτουργούσε απολύτως», τόνισε και προς επίρρωση τω ισχυρισμών του συμπλήρωσε πως όλη την ημέρα υπήρξε αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. «Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση, λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας. Θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου ενώ δεν ήταν και δεν βρέθηκε μπροστά στον πίνακα ελέγχου.
Για 5,5 χιλιόμετρα είχε δυνατότητα μπροστά στον πίνακα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας. Η αυτόματη χάραξη η οποία θα είχε γλιτώσει από το κακό ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, ήταν υποχρέωση που την είχε επιβάλλει ο ΟΣΕ», είπε και επιρρίπτοντας ευθύνες στον μοιραίο σταθμάρχη ανέφερε πως ήταν προσωπική του επιλογή ότι έγινε. Εστίασε στην απουσία του δεύτερου σταθμάρχη και πρόσθεσε πως δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα ο πίνακας έδειχνε αντίθετη τροχιά.
«Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες υπάρχουν και δεν αποτελεί άλλοθι για παραλείψεις πλημμέλειες και λάθη», παραδέχθηκε πάντως, ο υπουργός Επικρατείας, σημειώνοντας εμφατικά ότι από την πρώτη στιγμή υπήρξε ανάληψη της ευθύνης και «διατυπώθηκε συγγνώμη που δεν παίρνει πίσω όσα έγιναν».
Ο Γιώργος Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στα λάθη και τις παραλείψεις, αναδεικνύοντας δύο διαστάσεις, αυτές του προσωπικού το οποίο -όπως είπε- ήταν αποψιλωμένο και των υποδομών. Σε ό,τι αφορά στην επίμαχη σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 επανέλαβε ότι περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων σε 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη τριών σταθμών.
Είπε ότι το 2016 προέκυψαν ζητήματα και απέρριψε τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ περί παράδοσης μεγάλου μέρους του έργου, λέγοντας πως «αυτό που ακούω ότι είχε παραδοθεί ένα μέρος που αγγίζει το 70%, δεν είναι σωστό».
Επικαλούμενος «αδιάσειστα», όπως επεσήμανε στοιχεία, είπε πως η πραγματικότητα είναι, πως το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Επί της ουσίας, όπως ανέφερε, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά το 18%, ενώ από το 2016 έως το 2019 δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2019 έως σήμερα έχει εκτελεστεί πρόσθετο έργο 52%, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει παραδοθεί τυπικά το 70% του έργου.
«Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και έως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Άρα από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα», ανέφερε και παραδέχθηκε ότι δυστυχώς η χώρα αποκτά με καθυστέρηση ένα ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης που σήμερα μόνον τρεις χώρες της ΕΕ διαθέτουν.
«Ευελπιστούμε βάσιμα ότι το έργο θα ολοκληρωθεί στον προβλεπόμενο χρόνο ώστε από Οκτώβριο όλο το δίκτυο Αθήνας - Θεσσαλονίκης να έχει τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», είπε και συμπλήρωσε πως μέχρι τον Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο αναφορικά με τη λειτουργία, μεγαλύτερος αριθμός προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους, μείωση της ταχύτητας των συρμών, αύξηση των μηχανοδηγών και αστυνόμευση του δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές. Σύμφωνα με τον Γιώργο Γεραπετρίτη θα γίνει κακούργημα όχι μόνο η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού, αλλά και η κλεπταποδοχή.
Πυρά της αντιπολίτευσης
«Η κυβέρνηση δεν θα κρυφτεί ούτε πίσω από τον σταθμάρχη ούτε με την τακτική της διάχυσης ευθυνών», ξεκαθάρισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για το δυστύχημα στα Τέμπη. «Τις ποινικές ευθύνες θα τις καταλογίσει η δικαιοσύνη», αντέτεινε η Νέα Δημοκρατία κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης.
«Το μυαλό όλων μας παραμένει εκεί στις οικογένειες και στα θύματα, 57 τον αριθμό, σε ένα πρωτοφανές σιδηροδρομικό δυστύχημα που έπληξε τη χώρα μας σε μια τραγωδία», ανέφερε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση που έγινε στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, για το δυστύχημα στα Τέμπη και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. «Δεν χωρούν ούτε κραυγές, ούτε προσπάθειες πολιτικής εκμετάλλευσης, ούτε προσπάθειες αποσιώπησης ευθυνών. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στον ΟΣΕ συναντάμε τις παθογένειες και τις κακοδαιμονίες του ελληνικού δημοσίου, εδώ και πολλές δεκαετίες, κακοδαιμονίες τις οποίες καμία κυβέρνηση, δεν κατόρθωσε να ξεριζώσει και τις οποίες πληρώνουμε σήμερα με οδυνηρό τρόπο», είπε ο βουλευτής της ΝΔ. «Οι ποινικές ευθύνες θα προκύψουν από τη δικαστική έρευνα. Η εμπιστοσύνη μας στις δικαστικές αρχές, στη δικαιοσύνη είναι απόλυτη. Νομίζω ότι θα καταδείξει και θα αναδείξει, την κάθε λογής ευθύνη και τον κάθε υπεύθυνο», είπε ο Χρήστος Μπουκώρος.
«Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έδωσε εντολή, ώστε γρήγορα να προχωρήσει η έρευνα και να γνωρίζουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, ποιοι ήταν οι υπεύθυνοι», ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ Διονύσης Σταμενίτης. Όπως εξάλλου επισήμανε, την ίδια ώρα, τρεις οικονομικοί εισαγγελείς διερευνούν όλες τις συμβάσεις που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν, όπως έπρεπε, για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ. Παράλληλα η ειδική επιτροπή από εμπειρογνώμονες, θα διερευνήσει τα λάθη που οδήγησαν στο μοιραίο πολύνεκρο δυστύχημα.
«Καταλαβαίνω ότι καλούμεθα να συζητήσουμε τις διαχρονικές παθογένειες του σιδηροδρόμου. Θα τις συζητήσουμε αναλυτικά αλλά θα συζητήσουμε πρώτα και κύρια γιατί έγινε αυτό το δυστύχημα», είπε ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς και παρατήρησε: «Μάθαμε ότι δεν ήξερε ο κύριος Μητσοτάκης. Να πιστέψουμε ότι δεν ήξερε για μια σειρά υποθέσεων, που αφορούν παράνομες συμπεριφορές, οι οποίες ήταν στο περιβάλλον του κατά το παρελθόν. Μάλιστα. Είναι δυνατόν για το σιδηρόδρομο να μην ήξερε, κύριε Γεραπετρίτη; Πείτε μου ειλικρινώς εάν αυτό το επιχείρημα μπορεί να σταθεί στο δημόσιο διάλογο, διότι εδώ δεν θα σας ασκήσουμε κριτική για τη λειτουργία του επιτελικού κράτους, εάν τα εξώδικα, ας πούμε, των εργαζομένων πήγαιναν αρμοδίως και στον κύριο Μητσοτάκη. Θα διερωτηθούμε εάν διαβάζετε εφημερίδες. Είναι αναρίθμητα τα πρωτοσέλιδα, τα οποία εγείρουν ζητήματα ασφάλειας σε σχέση με τον σιδηρόδρομο. Είναι 65 οι ερωτήσεις που έχει καταθέσει μόνο η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ για ζητήματα καθυστερήσεων, ακυρώσεων και ζητήματα ασφαλείας στο σιδηρόδρομο. Πώς είναι δυνατόν να εκστομίζει αυτό το επιχείρημα ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος;».
Ο Νίκος Παππάς κατέθεσε στην επιτροπή το Πρόγραμμα Εργασιών, τους Λογαριασμούς Έργων, τις Πιστοποιήσεις και τα Πρωτόκολλα Παραλαβής σε υλοποίηση της σύμβασης επί ΣΥΡΙΖΑ. Παράλληλα υπογράμμισε ότι το προηγούμενο καλοκαίρι ήταν ο κ. Καραμανλής εκείνος που «έφερε τη Σύμβαση Hellenic Train- Δημοσίου, η οποία απομείωνε τις υποχρεώσεις της Hellenic Train, για επενδύσεις, πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ, και στην οποία είχε «εξαφανιστεί» η υποχρέωση του δημοσίου για την έγκαιρη ανάπτυξη των συστημάτων ασφαλείας. «Εάν είστε ειλικρινείς και θέλω να πιστεύω ότι είστε, θα πρέπει άμεσα να απαντήσετε στην ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που έχει καταθέσει σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ και ρωτάει τα εξής: Φέρτε μας τις επικοινωνίες και τα πρακτικά από τις διαπραγματεύσεις που κάνατε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πώς πήγαμε από τα 750 εκατομμύρια σε λιγότερο από 100 εκατομμύρια. Πώς αποσύρθηκε το άρθρο για την ανάπτυξη των συστημάτων ασφαλείας, για να καταλάβουμε και εμείς, να διαπιστώσουμε ελπίζω όλοι από κοινού ότι βαδίζουμε το δρόμο αναζήτησης της απόλυτης αλήθειας και να μην υπάρχουν σκιές. Αυτό είναι μία θεμελιακή προϋπόθεση», είπε ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ.
«Είναι απαίτηση της κοινωνίας και είναι υποχρέωσή μας και το ελάχιστο χρέος μας, με σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων, να διερευνηθούν τα αίτια και οι συνθήκες, κάτω από τις οποίες συνέβη αυτό, το τραγικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα, στη χώρα μας και να αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια. Όπως, επίσης, είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αποδοθούν το δίκιο, η δικαιοσύνη και οι ευθύνες, σε κάθε επίπεδο, αλλά και να γίνουν αυτά που πρέπει για να μην συμβεί ποτέ ξανά τίποτα», είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χρήστος Γκόκας. «μπορούμε να μιλάμε για άγνοια του Πρωθυπουργού, για τόσο σοβαρά ζητήματα που είχαν αυτά τα τραγικά αποτελέσματα, όσον αφορά την ασφάλεια των μεταφορών, όταν έχουν τεθεί σε Ερωτήσεις, σε συζητήσεις στην Επιτροπή, στην Ολομέλεια, σε δημοσιεύματα και σε επιστολές των εργαζομένων των Σωματείων», είπε ο κ. Γκόκας και πρόσθεσε: «Έχουμε συνολικά, σε περίοδο εννέα χρόνων- δηλαδή, 4,5 χρόνια η κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και 4 χρόνια η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας- να μην καταφέρνουν να ολοκληρώσουν μια σύμβαση 41 εκατομμυρίων ευρώ, την 717, που αφορά την ανάταξη του δικτύου με την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση Αθήνα-Θεσσαλονίκη, πλην του τμήματος της Τιθορέας, του Δομοκού και τη συμπληρωματική σύμβαση».
«Ως Κ.Κ.Ε. έχουμε δηλώσει ότι δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να συγκαλυφθεί το έγκλημα στα Τέμπη και να αθωωθεί μία πολιτική που δολοφονεί στην κυριολεξία. Αυτό το μήνυμα το έχουμε στείλει σε κάθε κατεύθυνση», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης και πρόσθεσε: «δεν φταίει ούτε η κακιά η ώρα, ούτε η κακιά η χώρα, ούτε η κακιά στιγμή, όπως προβάλλεται από διάφορους μηχανισμούς, ούτε το ανθρώπινο λάθος ή οι παθογένειες ή οι κακοδαιμονίες, όπως και σήμερα εδώ ειπώθηκε, που αθωώνει μία εγκληματική πολιτική. Το Κ.Κ.Ε. σημειώνει ότι φταίει το κυνήγι του κέρδους που κυριαρχεί παντού και δολοφονεί. Φταίνε όσοι κυβέρνησαν και κυβερνούν αυτή τη χώρα. Οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν και οι κρατικές και οι κυβερνητικές διαχρονικά και της ιδιωτικής εταιρείας, καθώς και οι ατομικές ευθύνες όπου υπάρχουν. Δεν πρέπει να παραγραφούν δεν πρέπει να ξεχαστούν». Ο κ. Κατσώτης κατηγόρησε Νέα Δημοκρατία, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για «μεθοδική προσπάθεια «να θαφτούν οι αιτίες που οδήγησαν στο θάνατο 57 συνανθρώπους μας» γιατί και τα τρία κόμματα, από κοινού, προώθησαν την «απελευθέρωση και των μεταφορών, την ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ, τον τεμαχισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών και το ξεπούλημα των κερδοφόρων φιλέτων - την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - στον κρατικό ιταλικό όμιλο των σιδηροδρόμων». Απευθυνόμενος σε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, ο βουλευτής του ΚΚΕ κατήγγειλε: «Επιτρέψατε στην ιταλική κρατική εταιρεία να λειτουργήσει χωρίς να έχουν διασφαλιστεί στοιχειώδεις υποδομές και προϋποθέσεις ασφαλείας. Αυτό είναι και ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ, που συνέχισε και η Νέα Δημοκρατία».
Το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, «τεκμηριώνει την αποτυχία τόσο των μνημονίων όσο και των ΕΣΠΑ, όπου παρά τα χρήματα που έχουν ξοδευτεί και παρά την επίβλεψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα έργα διαρκούν δεκαετίες, όπως η διπλή γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης, πάνω από 20 χρόνια, ενώ τελικά δεν οδηγούν σε κάποια βελτίωση». Η ιδιωτικοποίηση, κατήγγειλε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και κατηγόρησε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για τον «τεμαχισμό» του ΟΣΕ, το «ξεπούλημα» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι μόλις 45 εκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα με προίκα 750 εκατομμυρίων ευρώ. Ο κ. Βιλιάρδος εξέφρασε την απορία του που στην ενημέρωση της επιτροπής της Βουλής ήταν μόνο ο κ. Γεραπετρίτης, χωρίς τους δύο υφυπουργούς Υποδομών και Μεταφορών. Είπε εξάλλου ότι μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινωθεί ο ακριβής αριθμός των νεκρών, των επιβατών και των αγνοουμένων και ότι δεν έχει ανακοινωθεί τι μετέφερε η εμπορευματική αμαξοστοιχία. Ανάμεσα στα ερωτήματα που έθεσε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης ήταν αν θα αποσυρθεί ο νόμος 4808/21, «για τον αποκλεισμό των απεργιών», ποια κονδύλια θα υπάρξουν για τη συντήρηση του δικτύου του ΟΣΕ και τη στελέχωσή του.
«Εμείς στο ΜέΡΑ25, τονίσαμε από την πρώτη στιγμή, ότι δεν είναι νομιμοποιημένη, από τη Βουλή, η Ειδική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων. Είναι ένα επικοινωνιακό τρικ», είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25 Γιώργος Λογιάδης και πρόσθεσε: «Στην επιτροπή αυτή συμμετείχε, και ενώ τον αποτραβήξατε, ο κ. Ζηλιασκόπουλος, που είχε θητεύσει στη διάλυση και κατακερματισμό του ΟΣΕ». Ο κ. Λογιάδης κάλεσε την κυβέρνηση να απαντήσει: «Τι ήθελε να πει ο προηγούμενος Υπουργός, ο κ. Καραμανλής, όταν δήλωνε την υψηλή ασφάλεια των τρένων, ενώ γνώριζε ακριβώς, ότι ίσχυε το αντίθετο; Γιατί το έκανε αυτό; Γιατί η HELLENIC TRAIN κατέθεσε αγωγή κατά του Ελληνικού Δημοσίου στις 29/12/2022; Σε σχέση με την κρατική Ιταλική εταιρεία που αγόρασε τον ΟΣΕ κατά 100% με 45 εκατομμύρια, γιατί η σύμβαση ιδιωτικοποίησης παραμένει μυστική;».
Τη Δευτέρα θα συνεδριάσει η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας με ακρόαση του τέως υπουργού Κώστα Καραμανλή, καθώς και του υπουργού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη, του πρώην υπουργού Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και του νυν Γιώργου Γεραπετρίτη.