Πυρκαγιές, κατολισθήσεις, σεισμοί, πλημμύρες, ανεμοστρόβιλοι, ακόμα και έκρηξη ηφαιστείου… Η είδηση ότι από 1η Ιανουαρίου του ‘25 όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων, ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης, θα πρέπει υποχρεωτικά να τα ασφαλίζουν για φυσικές καταστροφές, ανακοινώθηκε επίσημα από την κυβέρνηση εδώ και μερικές ημέρες.
Το ερώτημα όμως που πρέπει ν’ απαντηθεί είναι τι λένε οι αστερίσκοι...
Θα πληρώνεις περισσότερα χρήματα στην ασφάλεια, 7-13 ευρώ τον χρόνο, όμως τελικά θα αποζημιωθείς; Τι προβλέπουν οι εξαιρέσεις σήμερα και τι σημαίνουν οι ειδικοί όροι;
Σε αυτά και άλλα πολλά, απαντά μέσω του Flash.gr, ο κύριος Σπύρος Ναπολέων Κολαΐτης, Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Συλλόγων Ελλάδος και Πρόεδρος του Κλαδικού Σωματείου του Συλλόγου Yπαλλήλων Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων.
«Να διευκρινίσουμε ότι μέχρι σήμερα, το μόνο που είναι υποχρεωτικό για τα αυτοκίνητα είναι η κάλυψη της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων. Δηλαδή αν ένας οδηγός προκαλέσει ζημιά ή τραυματίσει κάποιον, έρχεται η ασφαλιστική του εταιρεία και τον αποζημιώνει. Αυτή είναι η μόνη υποχρεωτική κάλυψη που πρέπει να έχουν όλα τα αυτοκίνητα. Από κει και πέρα, υπάρχουν διάφορες άλλες καλύψεις οι οποίες λέγονται συμπληρωματικές. Μια εξ’ αυτών είναι και τα φυσικά φαινόμενα. Όταν λέμε φυσικά φαινόμενα, εννοούμε: χαλάζι, σεισμό, πολύ έντονο αέρα, πλημμύρα, καταιγίδα, ακόμα και έκρηξη ηφαιστείου. Κοντολογίς, οτιδήποτε έχει να κάνει με ακραία καιρικά φαινόμενα. Με αυτά έχει να κάνει η κάλυψη φυσικών φαινομένων.
-Ωστόσο υπάρχουν αστερίσκοι;
Υπάρχουν πάντα αστερίσκοι. Σε κάθε συμβόλαιο θα πρέπει να κοιτάει ο ασφαλισμένος δύο πράγματα. Ένα, είναι οι γενικοί όροι που διέπουν σχεδόν όλα τα συμβόλαια της αγοράς και οι οποίοι είναι ίδιοι. Πέραν των γενικών όρων όμως, υπάρχουν οι ειδικοί όροι. Τα φυσικά φαινόμενα δηλαδή, έχουν ειδικούς όρους. Οι όροι αυτοί σε κάθε εταιρεία μεταβάλλονται. Είναι ανάλογα το τι θέλει κάθε εταιρεία και μπορεί να συμπεριλάβει σ’ ένα συμβόλαιο. Δεν πάει να πει ότι είσαι σε μια εταιρεία κι έχεις φυσικά φαινόμενα, πως θα πας σε μια άλλη εταιρεία κι έχεις πάλι φυσικά φαινόμενα και η κάλυψη θα είναι η ίδια. Υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί να μην αποζημιωθείς!»
Ο «οδικός χάρτης» της κάθε κάλυψης, μας λέει χαρακτηριστικά ο κ. Κολαΐτης, είναι αυτοί οι ειδικοί όροι που πρέπει όλοι να φροντίζουν να διαβάζουν, να ρωτούν και να ενημερώνονται. Κι επειδή ακριβώς είναι μια συμπληρωματική κάλυψη -μέχρι σήμερα τουλάχιστον- που την κάνει ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος για τον εαυτό του, κάθε εταιρία έχει τις δικές της προϋποθέσεις για την αποζημίωση…
Π.χ. θραύση κρυστάλλων. Τι ισχύει σε περίπτωση που οι άνεμοι ρίξουν ένα δέντρο στο παρμπρίζ ή αν το όχημά σου βρεθεί να «κολυμπάει» στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας που διαμένεις, εξαιτίας καταρρακτώδους βροχής; Γι αυτές τις περιπτώσεις, που συναντάμε συχνά τα τελευταία χρόνια και για τα κοινώς λεγόμενα… ψιλά γράμματα που θα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψιν, μας μιλά ο Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Ασφαλιστικών Συλλόγων Ελλάδος…
«Μέσα στα φυσικά φαινόμενα δεν περιλαμβάνεται η θραύση κρυστάλλων. Σε πάρα πολλά συμβόλαια. Δηλαδή αν σπάσει το κρύσταλλο και δεν έχεις κάλυψη θραύσης κρυστάλλων και δεν αναφέρεται ρητά στα φυσικά φαινόμενα ότι σου καλύπτει και τα κρύσταλλα, μπορεί να μην στο καλύψουν. Πέφτει π.χ. ένα δέντρο επάνω στο παρμπρίζ και στο σπάει. Μπορεί να μην στο καλύψουν. Γενικότερα, σκοπός των ασφαλιστικών εταιρειών είναι να μπορούν να σε αποζημιώσουν. Αν όμως είναι μια μεγάλη ζημιά ή παρατηρήσουν ότι υπάρχει βαριά αμέλεια σε κάτι, μπορεί να «πατήσουν» στην έννοια αυτή και να μην σε αποζημιώσουν. Αλλά αυτά είναι πολύ δύσκολες έννοιες. Θέλω να πω ότι δεν ξεκινούν με την λογική να μη σε αποζημιώσουν.»
Αρνητική θα είναι η απάντηση για αποζημίωση και σε αρκετές ζημιές που μπορεί να προκαλέσει ο παγετός. Αν για παράδειγμα προκληθούν βλάβες στα ηλεκτρονικά συστήματα του οχήματος, αυτά οι περισσότερες εταιρείες δεν δέχονται να τα καλύψουν, καθώς δεν θεωρείται άμεση συνέπεια του φυσικού φαινομένου. Γι αυτό και ανήκει στις εξαιρέσεις, στα περισσότερα συμβόλαια.
Μπορεί να μην αποζημιωθείς αν πλημμυρίσει το γκαράζ που έχεις παρκάρει το αυτοκίνητό σου
Εννοείται πως και σε αυτήν την περίπτωση, οι ειδικοί όροι είναι που κρύβουν την ελπίδα της αποζημίωσης. Όμως προσοχή. Άλλο να πλημμυρίσει το πάρκινγκ της πολυκατοικίας που διαμένεις εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων και άλλο το ιδιωτικό πάρκινγκ που μπορεί να αφήσεις το όχημά σου, μας λέει ο κύριος Κολαΐτης…
«Για το κλειστό πάρκινγκ πολυκατοικίας, σε κάποια ασφαλιστήρια συμβόλαια σε αποζημιώνουν. Σε κάποια άλλα, δεν σε αποζημιώνουν, γιατί θεωρείται ότι η ασφάλεια που κάνεις είναι για την ώρα που έχεις το αυτοκίνητο επάνω στον δρόμο.
Επίσης, όταν το βάζεις σε υπόγειο πάρκινγκ, πρέπει ή η πολυκατοικία ή εσύ ο ίδιος, να φροντίσεις μ’ έναν τρόπο να μην μπορεί να πλημμυρίσει το συγκεκριμένο γκαράζ. Υπάρχει μια λεπτομέρεια που λέγεται αστική ευθύνη διαχειριστή ή πολυκατοικίας, όπως υπάρχει και κάλυψη φυσικών φαινομένων μέσα στην πολυκατοικία. Θεωρητικά λοιπόν κάποιες εταιρείες σου λένε ότι εγώ δεν στο καλύπτω αυτό γιατί δεν ήταν στο δρόμο κι εσύ δεν έκανες ό,τι όφειλες για να το προστατεύσεις, άρα πάμε σε αυτό που λέμε «βαριά αμέλεια». Κάποιες άλλες ασφαλιστικές εταιρείες όμως στους όρους τους, λένε ότι καλύπτονται οι πελάτες και σε κλειστά πάρκινγκ. Αναφέρομαι στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας. Σε αυτά όμως που πληρώνεις για ν’ αφήσεις το αυτοκίνητό σου, εκεί κατά 90% δεν σε αποζημιώνει η ασφαλιστική εταιρεία γιατί εκεί έχει ευθύνη η αστική ευθύνη του πάρκινγκ».
-Αρκεί να είναι ασφαλισμένο το πάρκινγκ;
Και να μην είναι ασφαλισμένο, πάλι στρέφεσαι με αγωγή, νομικά εναντίον αυτού που έχει το πάρκινγκ.
Τα μποφόρ καθορίζουν αν θα αποζημιωθείς σε περίπτωση που πέσει δέντρο στο αυτοκίνητό σου!
Στα ίδια ψιλά γράμματα, ανήκουν και τα μποφόρ που μπορεί να ρίξουν ένα βαρύ αντικείμενο στο αυτοκίνητό σου, όπως για παράδειγμα έναν τοίχο ή το δέντρο που προαναφέραμε. Γιατί ο κορμός αρκετών δεκάδων μέτρων επάνω σ’ ένα όχημά δεν αρκεί από μόνος του για να αποζημιωθεί κανείς. Χρειάζεται συγκεκριμένη ένταση αέρα αλλά και συγκεκριμένα έγγραφα από αρμόδιες υπηρεσίες, συμπληρώνει ο Πρόεδρος του Κλαδικού Σωματείου του Συλλόγου Yπαλλήλων Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων.
«Για να μπορέσεις να αποζημιωθείς, το 99% των εταιρειών, σου ζητάει να προσκομίσεις μια βεβαίωση από την εθνική μετεωρολογική υπηρεσία ότι τα φαινόμενα που επικρατούσαν, ήταν όντως ακραία. Δηλαδή π.χ. αν έπνεαν 5 μποφόρ, αυτά δεν θεωρούνται ανεμοθύελλα τα 5 μποφόρ, δεν θεωρείται ακραίο φυσικό φαινόμενο, οπότε αν θέλουν μπορούν να «πατήσουν» εκεί και να μην το καλύψουν. Αν είναι όμως 8 ή 9 μποφόρ και αποδεικνύεται από την εθνική μετεωρολογική υπηρεσία, τότε είναι υποχρεωμένοι να το καλύψουν. Αυτό, επίσης φαίνεται στους ειδικούς όρους του κάθε συμβολαίου. Ακόμα, σε πολλές περιπτώσεις πρέπει να υπάρχει επίσημη καταγραφή είτε από την αστυνομία, είτε από την πυροσβεστική, ή ακόμα και από τον δήμο ότι συνέβη το περιστατικό. Αν δεν έχει αυτό το έγγραφο στην κατοχή του ο παθών, υπάρχουν κάποιες εταιρείες που το έχουν μέσα στις εξαιρέσεις και δεν καλύπτουν τα έξοδα του ατυχήματος».
Παρόλ’ αυτά, αυτό που πρέπει ο κάθε ιδιοκτήτης οχήματος να γνωρίζει, είναι πως αν κάτι δεν αναγράφεται ρητώς στο συμβόλαιο και του αρνηθούν την κάλυψη, έχει δικαίωμα να κινηθεί δικαστικά και μάλιστα όπως αναφέρει ο κ. Κολαΐτης, θα κερδίσει και το δικαστήριο, καθώς είναι υποχρεωτικό να αναφέρονται όλοι οι όροι με ακρίβεια.