«Φρένο» στη ρυμούλκηση του δεξαμενόπλοιου «Sounion» - Γιατί σταματά προσωρινά η επιχείρηση
Οι EUNAVFOR ASPIDES έχουν αναλάβει την προστασία των ρυμουλκών που συμμετέχουν στην επιχείρηση διάσωσης του ελληνόκτητου τάνκερ που χτυπήθηκε από τους Χούθι.
«Φρένο» στην επιχείρηση διάσωσης του ελληνόκτητου δεξαμενόπλοιου «MV SOUNION» βάζουν οι ιδιωτικές εταιρείες που είχαν αναλάβει το έργο της ρυμούλκησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργασίες σταματούν (προσωρινά) όχι για θέματα ασφαλείας αλλά για τεχνικούς λόγους, που έχουν να κάνουν με την ρυμούλκηση του τάνκερ.
Για το ζήτημα, εξέδωσε ανακοίνωση σήμερα, Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου, η στρατιωτική επιχείρηση «Ασπίδες», στην οποία τονίζονται τα εξής: «Από την 1η Σεπτεμβρίου 2024, τα μέσα της EUNAVFOR ASPIDES έχουν αναλάβει την προστασία των ρυμουλκών που συμμετέχουν στην επιχείρηση διάσωσης του "MV SOUNION", με στόχο να διευκολύνουν την πρόληψη μιας πρωτοφανούς περιβαλλοντικής καταστροφής στην περιοχή.
»Ωστόσο, οι ιδιωτικές εταιρείες που ήταν υπεύθυνες για την επιχείρηση διάσωσης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις για τη διεξαγωγή της επιχείρησης ρυμούλκησης και ότι δεν ήταν ασφαλές να προχωρήσει. Οι ιδιωτικές εταιρείες διερευνούν τώρα εναλλακτικές λύσεις. Η EUNAVFOR ASPIDES παραμένει επικεντρωμένη στην αρχική της εντολή, ενεργώντας ως αξιόπιστος πάροχος θαλάσσιας ασφάλειας της ΕΕ, με στόχο να συμβάλει στην ελεύθερη ναυσιπλοΐα των εμπορικών πλοίων στην περιοχή επιχείρησής της».
Φρεγάτα από τη δύναμη «Ασπίδες» έσωσε το πλήρωμα
Νωρίτερα, χθες βράδυ, η ναυτική αποστολή «Ασπίδες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης γνωστοποίησε πως «θα εγγυηθεί την προστασία των ρυμουλκών που θα αναλάβουν την επιχείρηση διάσωσης» και «θα διευκολύνει τις προσπάθειές τους προκειμένου να αποφευχθεί περιβαλλοντική καταστροφή» στην Ερυθρά Θάλασσα.
Κατά την ίδια πηγή, «συνεχίζουν να καίνε πυρκαγιές στην κύρια γέφυρα του πλοίου», πάντως μέχρι τώρα δεν υπάρχει «καμιά ένδειξη διαρροής» αργού.
Το εικοσιπενταμελές πλήρωμα του Sounion, 23 υπήκοοι Φιλιππίνων και 2 υπήκοοι Ρωσίας, διασώθηκε από γαλλική φρεγάτα της δύναμης «Ασπίδες» την επομένη της επίθεσης που υπέστη.
Η ναυτική αποστολή «Ασπίδες» αναπτύχθηκε ανοικτά της Υεμένης τον Φεβρουάριο, για την προστασία της διεθνούς εμπορικής ναυσιπλοΐας από τις επιθέσεις των Χούθι. Έχει καθαρά αμυντικό χαρακτήρα — η εντολή της επιτρέπει στα στοιχεία της να ανοίγουν πυρ είτε για να υπερασπίζουν εμπορικά πλοία, ή σε νόμιμη άμυνα.
Συνεχίζουν τις επιθέσεις οι Χούθι
Το κίνημα των ανταρτών, που ελέγχει την πρωτεύουσα Σανάα και το μεγαλύτερο μέρος του βόρειου τμήματος της Υεμένης, στοχοποιεί πλοία που κατ’ αυτό συνδέονται με το Ισραήλ, τονίζοντας πως δρα για να υποστηρίξει τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας, όπου συνεχίζει να μαίνεται ο πόλεμος ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς που ξέσπασε την 7η Οκτωβρίου.
Οι επιθέσεις του με πυραύλους και drones έχουν μετατραπεί σε μείζον πρόβλημα για τη ναυσιπλοΐα στα ύδατα γύρω από την Υεμένη, θαλάσσια περιοχή ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο, ωθώντας τις ΗΠΑ να συγκροτήσουν διεθνή ναυτικό συνασπισμό που δρα στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν και να προχωρήσουν σε σειρά βομβαρδισμών εναντίον θέσεων και οπλικών συστημάτων των Χούθι στην Υεμένη, σε αρκετές περιπτώσεις με τη συνεργασία της Βρετανίας.
Κατά τη βρετανική υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας UKMTO, ακόμη δυο πλοία, το ένα εκ των οποίων διαχειρίζεται ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, χτυπήθηκαν χθες Δευτέρα σε επιθέσεις των Χούθι ανοικτά της Υεμένης· δεν αναφέρθηκαν θύματα.
Κατά τη CENTCOM, πρόκειται για δυο δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο, το πρώτο υπό σημαία Παναμά, το δεύτερο υπό σημαία Σαουδικής Αραβίας. Η ίδια πηγή ανέφερε πως το δεύτερο πλοίο, το Amjad, μεταφέρει 2 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.