Φωτιά στο βυτιοφόρο: Τι είναι το φαινόμενο «Bleve» που προκαλεί τεράστιες καταστροφές [vids]
Η έγκαιρη επέμβαση της Πυροσβεστικής, που έσβησε τη φωτιά στο βυτιοφόρο που καιγόταν στην εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου και η πετυχημένη μετάγγιση του υγραερίου, απέτρεψαν μια καταστροφή που θα μπορούσε να έχει τεράστιες διαστάσεις.
Τι είναι το φαινόμενο «Bleve»
Μια τεράστια έκρηξη και ένα πύρινο μανιτάρι υψώνεται σπέρνοντας την καταστροφή. Σε ακτίνα χιλιομέτρων άνθρωποι τρέχουν να σωθούν, νιώθοντας στο κορμί τους την φωτιά να τους καίει.
Είναι το φαινόμενο «Bleve», μια καταστροφή που απετράπη κατά τη διάρκεια της μεγάλης επιχείρησης κατάσβεσης και απομάκρυνσης του φλεγόμενου βυτιοφόρου στην Κακιά Σκάλα, που μετέφερε 7,2 τόνους υγραερίου.
https://www.youtube.com/watch?v=Tol2vN437p0
«Είναι ένα φαινόμενο κατά το οποίο θερμαίνεται το βυτίο, στο κενό σημείο αναπτύσσονται ατμοί που αυξάνουν την εσωτερική πίεσή του και επέρχεται έκρηξη. Αυτό το φαινόμενο δυστυχώς είναι θανατηφόρο και καταστροφικό», αναφέρει ο πραγματογνώμονας Νίκος Διαμάντης.
Η έκρηξη απελευθερώνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας, δημιουργώντας ένα ολέθριο κύμα πίεσης και θερμότητας. Τα κομμάτια της δεξαμενής και του περιβάλλοντος χώρου εκτοξεύονται με μεγάλη ταχύτητα, δημιουργώντας έναν καταστροφικό απολογισμό.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι εκρήξεις Bleve θεωρούνται από τις πιο θανατηφόρες.
Η έκρηξη του 1999
Τον Απρίλιο του 1999, στα Καμένα Βούρλα, η επιχείρηση κατάσβεσης πυρκαγιάς σε βυτιοφόρο που μετέφερε προπάνιο, κατέληξε σε πραγματικό όλεθρο.
Η έκρηξη μαμούθ που προκλήθηκε, άφησε πίσω της δύο νεκρούς οδηγούς, τρεις νεκρούς πυροσβέστες και τουλάχιστον 14 τραυματίες.
Μια αντίστοιχη τραγωδία πέτυχε να αποσοβήσει η Πυροσβεστική Υπηρεσία χθες στην Κακιά Σκάλα.
«Ακολουθήθηκε η διαδικασία που προβλέπεται από το πρωτόκολλο ενεργειών προκειμένου να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας και όλα έγιναν με την παρουσία τεχνικού ασφαλείας», σημείωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της πυροσβεστικής, Βασίλης Βαθρακογιάννης.
Αντίστοιχα επικίνδυνη ήταν και η επιχείρηση μετάγγισης του αερίου που μετέφερε το βυτιοφόρο, πριν ξεκινήσει η απομάκρυνση του οχήματος από το οδόστρωμα.
Ο φόβος της διαρροής ήταν ορατός
«Όταν έχουμε μια διαρροή κατά τη μετάγγιση, θα έχουμε αέριο που δεν ξέρουμε σε πιο σημείο θα συναντήσει σπινθήρα φλόγα ή θερμοκρασία και θα εκραγεί. Άρα θα είχαμε βίαια εκτόνωση και ανάφλεξη αεριού με ό ,τι αυτό συνεπάγεται», συμπληρώνει ο κ. Διαμάντης.
Ο κίνδυνος σε αυτές τις περιπτώσεις είναι πολύ μεγάλος, γιατί αν η δεξαμενή του φλεγόμενου βυτιοφόρου διαρραγεί, το υγρό αέριο αρχίζει να εξατμίζεται αμέσως, δημιουργώντας μεγάλη πίεση.
Εάν η θερμοκρασία του υγρού είναι πολύ υψηλή, αυτή η εξάτμιση μπορεί να είναι τόσο ισχυρή ώστε να δημιουργήσει μια θερμοκρασία ανωτέρων των 500°C. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μετατροπή του υγρού σε αέριο, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό μείγμα.
Ο κίνδυνος μιας καταστροφικής έκρηξης ήταν τόσο μεγάλος που, εκτός από τις διακοπές στην κυκλοφορία που ταλαιπώρησαν επί ώρες τους οδηγούς, οι Αρχές προχώρησαν και στην προληπτική εκκένωση του οικισμού της παραλίας Βαρδάρη, κάτω από την Παλαιά Εθνική Οδό.