Formula 1: Τι συμβαίνει στις πίστες με τα καλύμματα φρεατίων;
Ένα πρόβλημα εμφανίστηκε στις πίστες αλλά και στα circuit σε δρόμους πόλης στα Grand Prix της Formula 1: Τα καλύμματα των φρεατίων.
Συνέβη στον Carlos Sainz στο Λας Βέγκας και σε δύο διαφορετικούς οδηγούς στις δοκιμές προετοιμασίας στην πίστα Sakhir στο Μπαχρέιν. Τα μεταλλικά καλύμματα των φρεατίων έφευγαν με ταχύτητα από την θέση τους προκαλώντας ζημιές στα μονοθέσια, αλλά και κίνδυνο σοβαρού ατυχήματος μετά.
Στο Λας Βέγκας ο Carlos Sainz έκανε μεγάλη ζημιά στο μονοθέσιο της Ferrari, όταν περνώντας πάνω από ένα κάλυμμα φρεατίου στη διαδρομή στους δρόμους της πόλης, αυτό έφυγε από τη θέση του. Η ταχύτητα και το βάρος του μεταλλικού καλύμματος χτύπησαν με δύναμη και σχεδόν κατέστρεψαν το πάτωμα του μονοθέσιου, βάζοντας σε κίνδυνο και τη ζωή του οδηγού.
Το φαινόμενο επαναλήφθηκε στο Μπαχρέιν. Τη δεύτερη ημέρα των δοκιμών, ήταν ο οδηγός της Mercedes, Lewis Hamilton, ο οποίος έβγαλε από τη θέση του ένα κάλυμμα φρεατίου, το οποίο έμεινε στο οδόστρωμα. Ο Charles Leclerc πέρασε από πάνω του, προκαλώντας ζημιά στο πάτωμα της Ferrari SF-24. Την τρίτη και τελευταία μέρα των δοκιμών, ήταν ο Sergio Perez που πέρασε πάνω από κάλυμμα, το οποίο έφυγε από τη θέση του έμεινε στην πίστα αλλά ευτυχώς δεν πέρασε κάποιος οδηγός από πάνω του. Ευτυχώς για τον Perez η ζημιά στο πάτωμα δεν ήταν μεγάλη.
Γιατί συμβαίνει αυτό; Ο επικεφαλής τεχνικός διευθυντής της ομάδας Red Bull Racing F1 Adrian Newey εξηγεί, πως και γιατί έγινε (και μπορεί να συνεχίσει να συμβαίνει).
Ο Adrian Newey, επιθεωρούσε το πάτωμα της RB20 του Perez στο γκαράζ της Red Bull Racing μετά το περιστατικό «Τα μονοθέσια είναι πολύ μεγάλα και πολύ βαριά. Γι' αυτό συνεχίζει να συμβαίνει», δήλωσε ο τεχνικός διευθυντής της Red Bull.
Τα μονοθέσια προκαλούν λόγω αεροδυναμικής τεράστια αναρρόφηση κάτω από το αυτοκίνητο. Πολλοί λένε ότι τα σύγχρονα μονοθέσια της F1 μπορούν να οδηγηθούν ανάποδα στην οροφή μιας σήραγγας. Βλέπετε η δύναμη που το «τραβά» στο έδαφος, είναι μεγαλύτερη από το βάρος του αυτοκινήτου (συμπεριλαμβανομένου του οδηγού είναι περίπου 900 κιλά).
Η επιφάνεια του δαπέδου είναι περίπου 5 τμ. Υπάρχει επομένως πίεση αναρρόφησης πάνω από 180 κιλά ανά τετραγωνικό μέτρο στο δρόμο κάτω από το αυτοκίνητο. Έτσι, εάν ένα κάλυμμα φρεατίου έχει διάμετρο 1 μέτρο, το εμβαδόν του είναι 0,8 τμ και το βάρος, που συγκρατεί το κάλυμμα είναι μικρότερο από 140 κιλά, η αναρρόφηση από το αυτοκίνητο μπορεί να το σηκώσει. Μάλιστα μπορεί να το βγάλει από τη θέση του δημιουργώντας προβλήματα. Αλήθεια πως θα… λυθεί αυτό;