Φίλης: Τι να σκεφτεί ένα παιδί όταν βλέπει τη Δικαιοσύνη και την κυβέρνηση να ξεπλένουν έναν βιαστή;
Με σκληρά λόγια σχολίασε ο Νίκος Φίλης την απόφαση αποφυλάκισης, μέχρι το Εφετείο, του καταδικασμένου για βιασμό δύο ανηλίκων, Δημήτρη Λιγνάδη.
Ο βουλευτής και τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ εξέφρασε την πεποίθηση, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα, ότι η Δικαιοσύνη μεροληπτεί και η κυβέρνηση «ξεπλένει» έναν βιαστή.
«Ο νέος ζει σε ένα κοινωνικό περιβάλλον, όπου η μόρφωση δεν είναι στοιχείο αποκλειστικό της εκπαίδευσης. Υπάρχει η κοινωνική μόρφωση από πολλούς χώρους, από τα social media, και από αλλού. Όταν βλέπει σήμερα στη Δικαιοσύνη και την κυβέρνηση από κοντά να ξεπλένει έναν βιαστή, τι να σκεφτεί το παιδί; Ότι πρέπει να γίνει καλός φυσικός;» διερωτήθηκε.
Υπενθύμισε την απόφαση του δικαστηρίου με την οποία καταδικάστηκε για δυο βιασμούς ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο οποίος όμως αφέθηκε ελεύθερος, λέγοντας ότι η κυβέρνηση επέδειξε ανοχή σε αυτή την κατάσταση. «Από την αρχή η κυβέρνηση ήταν ανεκτική απέναντι στον Λιγνάδη και τώρα δεν υπάρχει καμία μα καμία έκφραση δυσαρέσκειας. Αντιθέτως υπάρχει κατανόηση, δήθεν ότι η Δικαιοσύνη αποφασίζει χωρίς παρεμβάσεις. Η Δικαιοσύνη η οποία αφήνει ανθρώπους να πεθαίνουν επειδή ζητούν να αποφυλακιστούν μετά από 8,5 χρόνια που είναι στη φυλακή, όπως ο αναρχικός Μιχαηλίδης που τον αφήνει να πεθάνει», επισήμανε.
«Έχετε δει καμιά κυβερνητική ανακοίνωση για την υπόθεση Λιγνάδη; Υπάρχει θέμα κοινωνικό. Και όπως σωστά είπε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Στέλιος Πέτσας, διαφοροποιούμενος από την κυβερνητική γραμμή, η κοινωνία δεν μπορεί να ανέχεται να είναι βιαστές εκτός φυλακής», υπογράμμισε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, την στιγμή που η κυβέρνηση εμφανίζεται να έχει μια συμπεριφορά που μπορεί να εκληφθεί ως «ξέπλυμα», υπάρχει μια άτεγκτη αυστηρότητα από τη Δικαιοσύνη για έναν καταδικασμένο αναρχικό που έχει εκτίσει ποινή 8,5 ετών για ληστεία, ο οποίος δεν έχει σκοτώσει κανέναν και μπορεί να βγει με βάση τον παλαιό Ποινικό Κώδικα, αλλά «επιμένουν να μην τον αποφυλακίζουν».
«Είναι στο ίδιο πλαίσιο για το πώς λειτουργεί η Δικαιοσύνη. Τη μεροληψία της Δικαιοσύνης με την ανοχή της κυβέρνησης», τόνισε ο κ. Φίλης.
«Μεταλλάσσονται τα σχολεία και τα πανεπιστήμια»
Αναφορικά με τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στο νόμο Κεραμέως, ο πρώην υπουργός Παιδείας, σημείωσε ότι το ιδανικό σχολείο θα πρέπει να παρέχει μια ισχυρή γενική μόρφωση στο παιδί, να το διαπαιδαγωγεί στις αρχές της συνεργασίας και όχι του ανταγωνισμού, κάνοντας λόγο για ένα δημοκρατικό σχολείο και ως προς το περιεχόμενο και ως προς την παιδαγωγική λειτουργία και ως προς τη διοίκηση του σχολείου.
«Κάποια πράγματα σοβαρά είχαν γίνει στην Ελλάδα για όλα αυτά, μετά το 1974 και το 1981. Μέσα σε τρία χρόνια καταργούνται από τη σημερινή κυβέρνηση. Διαλύεται ο σύλλογος των καθηγητών για παράδειγμα και έρχεται ένα μοντέλο μάνατζερ- διευθυντή στα σχολεία. Το ίδιο γίνεται και στα πανεπιστήμια. Διαλύονται οι σύλλογοι και φτιάχνεται ένα διορισμένο στην ουσία συμβούλιο διοίκησης που επιλέγει ένα μάνατζερ για το πανεπιστήμιο. Μετατρέπονται όλο και πιο πολύ σε εταιρείες, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια», δήλωσε.
«Καταργείται η λειτουργία του συλλόγου των εκπαιδευτικών που έχει αρμοδιότητες για τη λειτουργία, την αντιμετώπιση ζητημάτων του σχολείου. Το κράτος εγκαταλείπει σε μεγάλο βαθμό την υποχρέωση του για τη χρηματοδότηση των σχολείων, με αποτέλεσμα να δίνεται η αρμοδιότητα στον διευθυντή να βρίσκει πόρους από χορηγούς – για τα συνοικιακά σχολεία μιλάμε. Να ψάχνει για χορηγούς. Είναι η λειτουργία ενός σχολείου το οποίο ξεφεύγει από τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου, που μεταπολεμικά στην Ευρώπη και στην Αμερική ξέραμε ότι λειτουργεί στη βάση της ποιότητας και της ισότητας.
Τώρα είναι ένα σχολείο πιο ανταγωνιστικό, το οποίο θα ανταγωνίζεται και το διπλανό σχολείο. Ποιο θα είναι συνολικά καλύτερο, γιατί θα υπάρχει μια ανάρτηση στο διαδίκτυο, πόσα χρήματα παίρνει το κάθε σχολείο από δωρητές για παράδειγμα, έτσι ώστε να επιλέγει ο γονιός με βάση αυτό το στοιχείο σε ποιο σχολείο θα πηγαίνει το παιδί του. Αυτή είναι η θεσμοθετημένη προοπτική, δεν εφαρμόστηκαν ήδη», εξήγησε ο κ. Φίλης.
Ο πρώην υπουργός Παιδείας, ζήτησε να υπάρχει σχολείο ισότητας, και όχι ανταγωνισμού, ανάμεσα στα παιδιά και ανάμεσα στα σχολεία. «Υπάρχει αυτό το μοντέλο σε Ευρώπη και Αμερική μετά τον πόλεμο, το σχολείο της γειτονιάς. Είναι δημοκρατικός θεσμός και αυτό τώρα μεταλλάσσεται στη χώρα μας. Υπάρχει μια μετάλλαξη. Ήδη υπάρχει και τα πανεπιστήμια αυτή η μετάλλαξη», υποστήριξε.
Όπως είπε ο ίδιος, τα πανεπιστήμια, με το νέο σύστημα, δεν θα είναι δημοκρατικά.
«Μέχρι τώρα λειτουργούσαν με προβλήματα, αλλά με μια αντίληψη συμμετοχής. Δεν είναι μόνο οι διδάσκοντες, ο πρύτανης. Το κεντροευρωπαϊκό πανεπιστήμιο είναι μια κοινότητα, μια ενότητα διδασκόντων και διδασκομένων. Εξ ου και συμμετοχικό, δημοκρατικό πανεπιστήμιο. Αυτά με το νόμο που ψηφίστηκε έχουν κατεδαφιστεί, είναι παρελθόν», πρόσθεσε.
«Καταργείται η δυνατότητα να εκλέγεται ο πρύτανης από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας. Θα εκλέγεται από ένα συμβούλιο διοίκησης το οποίο θα είναι 6 μέλη που θα εκλέγονται από τους πανεπιστημιακούς και 5 μέλη εξω-πανεπιστημιακοί που θα διορίζονται , θα είναι πτυχιούχοι, εκπρόσωποι αγοράς ή άλλων φορέων ή προσωπικότητες, που θα διορίζονται από τους 6. Άρα ένας πανεπιστημιακός, ο υποψήφιος και 5 εξω-πανεπιστημιακοί θα μπορούν να εκλέγουν πρύτανη. Και θα αποφασίζει το συμβούλιο αυτό και για ακαδημαϊκά ζητήματα, για το γνωστικό αντικείμενο», τόνισε.
Σύμφωνα με τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχει η Σύγκλητος η οποία αποφασίζει για αυτά τα θέματα και αν θέλουν να βρουν χρήματα, μπορούν να τα βρουν. Ερωτηθείς για το ζήτημα της χρηματοδότησης, αντέτεινε ότι «το Πολυτεχνείο για παράδειγμα έχει μεγαλύτερο προϋπολογισμό από δουλειές που αναλαμβάνει να κάνει –προγράμματα κλπ- σε σχέση με τα χρήματα που παίρνει από το κράτος». «Μπορείς να βρεις χρήματα. Δεν χρειάζεται να φτιάξεις ένα συμβούλιο που θα διαχειρίζεται τα χρήματα αυτά ερήμην του πανεπιστημίου. Γιατί αυτό γίνεται τώρα, ένας πρύτανης που δεν εκλέγεται από το πανεπιστήμιου και είναι αφέντης. Τα διορίζει όλα αυτός», επισήμανε.
«Τα πανεπιστήμια μας είναι εξαιρετικά παρά τα όσα λέει η κυβέρνηση ότι είναι κέντρα ανομίας. Είναι εξαιρετικά σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις και οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων, διακρίνονται στο εξωτερικό όταν πηγαίνουν. Είναι success story τα ελληνικά πανεπιστήμια στη μεταπολιτευτική Ελλάδα, παρά τα προβλήματά τους. Και αντί να αξιοποιήσουμε αυτά τα θετικά στοιχεία και να λύσουμε προβλήματα που υπάρχουν, καταργούμε τη δημοκρατική δομή τους, χάρη στην οποία τα πανεπιστήμια μας δημιούργησαν αυτή την παράδοση επιτυχίας», δήλωσε ο κ. Φίλης.