Πρόεδρος των βενζινοπωλών στον Flash.gr: Πτωτική η τάση - Το ρίσκο και οι φόροι
Μειωμένες είναι οι τιμών των καυσίμων στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα παρακολουθώντας την αποκλιμάκωση των τιμών διεθνώς. Ωστόσο, οι παράγοντες που επηρεάζουν το χρηματιστήριο των καυσίμων είναι πολλοί και ευμετάβλητοι οπότε οι παράγοντες της αγοράς αδυνατούν να εκτιμήσουν αν η τάση θα συνεχιστεί ή αν θα προκύψουν ανατροπές.
Χαρακτηριστικό είναι ότι την Πέμπτη το μπρεντ κινούνταν στα 73 δολάρια το βαρέλι ενώ την Παρασκευή και μετά από 2 μήνες αδιάλειπτης πτώσης οι τιμές του μαύρου χρυσού πήραν την ανηφόρα με ώθηση από την επιτοκιακή πολιτική της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ.
Την ίδια στιγμή, οι τιμές του φυσικού αερίου κινούνταν σε χαμηλά επίπεδα με το ολλανδικό TTF να κυμαίνεται λίγο κάτω από τα 35 ευρώ σημειώνοντας περαιτέρω πτώση που ενισχύεται από τις καλές καιρικές συνθήκες και την υψηλή προσφορά.
Αναλυτικά η εικόνα στη χώρα: Μεγάλες αποκλίσεις στα πρατήρια
Σύμφωνα πάντως με το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης οι αποκλίσεις είναι αρκετά μεγάλες από πρατήριο σε πρατήριο. Για παράδειγμα η απλή αμόλυβδη πωλείται κατά βάση σε κάποια βενζινάδικα του κέντρου της Αθήνας από 1,637 έως 1,8 το λίτρο, ενώ σε βενζινάδικα προς τα βόρεια προάστια (Μαρούσι, Κηφισιά, Δροσιά)οι τιμές κυμαίνονται από 1,6 μέχρι 1,979 ευρώ το λίτρο.
Μεγάλες είναι οι αποκλίσεις και στην περιφέρεια με τιμές που είναι σαφώς ακριβότερες από Αττική και Θεσσαλονίκη και κυμαίνονται από 1,796 στην Ημαθία έως και πάνω από 2 ευρώ στις Κυκλάδες.
Κιούσης (ΟΒΕ) στον Flash.g: Πτωτική η τάση στα καύσιμα αλλά η εικόνα ρευστή - Να μειωθούν οι φόροι
Μιλώντας στον flash.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος Μιχάλης Κιούσης δήλωσε ότι από τα τέλη Οκτωβρίου που πέφτουν οι διεθνείς τιμές καυσίμων, έχουν πέσει οι τιμές και στην ελληνική αγορά περί τα 8-9 λεπτά ανά λίτρο βενζίνης ενώ στα πετρέλαια (θέρμανσης και κίνησης) έχουμε μια πτώση της τάξης 12 λεπτά ανά λίτρο.
Τα πρατήρια που υπάρχουν και πουλάνε πολύ χαμηλά στην τιμή διυλιστηρίου, χαλάνε την εικόνα της αγοράς και είναι δουλειά τα αρμόδια υπουργεία να τα ελέγξουν. Υπάρχει κέρδος διυλιστηρίου, μεταφορικού κόστους, τιμή εταιρείας και τιμή πρατηρίου.
Στην ερώτηση αν οι μειώσεις που συμβαίνουν στις τιμές των καυσίμων είναι αναλογικές με τις αυξήσεις, ο κ. Κιούσης σημείωσε ότι η τιμή του αργού όπως διαπραγματεύεται στα χρηματιστήρια δημιουργεί μια τάση και όχι τιμές αντλίας. Όταν οι τιμές είναι αυξητικές η τάση είναι αυξητική και όταν υποχωρούν η τάση είναι πτωτική. Πάρα πολλοί παράγοντες καθορίζουν την αγορά, τα διυλισμένα προϊόντα διαπραγματεύονται σε ξεχωριστό χρηματιστήριο και μεγάλο ρόλο παίζει η ισοτιμία ευρώ, δολαρίου.
Πρέπει ωστόσο να αποσαφηνίσουμε ότι στο 1,80 το ένα ευρώ και κάτι είναι ανελαστικοί φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ)που ούτε πέφτουν ούτε ανεβαίνουν. Έτσι είτε έχει 150 δολάρια το βαρέλι είτε 80, είτε 30 το 1,05 δεν πέφτει οπότε στην τιμή το ποσοστό πάει επί του υπολοίπου.Άρα είναι λάθος να πέσει το πετρέλαιο 20% και να πει κάποιος άρα το 1,80 πρέπει να πέσει 20% δηλαδή 36 λεπτά. Αλλά ακολουθεί την πορεία των 80 περίπου λεπτών γιατί το 1,05 είναι οι φόροι.
Οι τιμές προ φόρων είναι και την Ελλάδα ίδιες με τις άλλες χώρες πχ την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ισπανία. Το τί γίνεται μετά έχει να κάνει με τους φόρους κάθε κράτους.
Στην ερώτηση αν, κατά τη διάρκεια τον γιορτών που αυξάνεται η έξοδος και συνεπώς και η ζήτηση καυσίμων, θα δούμε «τσιμπημένες» τιμές ο κ. Κιούσης απάντησε; Όχι και θυμίζω ότι έχουμε ακόμα το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους από τον Αύγουστο του 2021 και τα πρόστιμα είναι βαριά. Και επιπλέον είναι τόσο μεγάλος ο ανταγωνισμός που κανείς δεν δρα ούτε με βάση τι μέρα είναι, ούτε εάν θα έχει κίνηση.
Σχετικά με το πως αναμένεται να κινηθεί η αγορά επισήμανε ότι αυτό είναι αδύνατο ακόμα και για διεθνείς αναλυτές αφού οι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά είναι πολλοί και ευμετάβλητοι. «Μακάρι να διατηρηθεί η πτωτική τάση για να δουλέψουμε κι εμείς» πρόσθεσε επαναλαμβάνοντας το αίτημα για μείωση των φόρων: Να γίνουν προσιτοί οι φόροι και να μην έχουμε τον τρίτο ακριβότερο φόρο στην ΕΕ. Μπροστά μας είναι μόνο η Ολλανδία και η Δανία με άλλους μισθούς και συντάξεις» κατέληξε η πρόεδρος του ΟΒΕ.
«Μειωμένες τιμές, μειωμένη και η ζήτηση»
Την τάση στις τιμές των καυσίμων σχολίασε στην ΕΡΤ και ο Νίκος Παπαγεωργίου, πρόεδρος στον Σύνδεσμο Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Αττικής σημειώνοντας πως σε σχέση με πέρυσι είναι όντως καλύτερες «αν και οι καταναλωτές διαμαρτύρονται ότι δεν ακολουθούν την μεγάλη πτώση των διεθνών τιμών».
«Υπάρχει μικρή διαφορά στις βενζίνες όπου σε σχέση με πέρυσι είναι μειωμένες κατά τρία με τέσσερα λεπτά στο λίτρο και μεγαλύτερες στο πετρέλαιο κίνησης. Αυτό οφείλεται κυρίως στην τιμή διεθνώς του φυσικού αερίου που συμπαρασύρει και τα ορυκτά καύσιμα, αλλά και στο ότι έχει εξισορροπήσει η αγορά».
Mιλώντας για το πετρέλαιο κίνησης ο κ. Παπαγεωργίου δήλωσε ότι είναι αρκετά πεσμένο χαρακτηρίζοντας την τιμή φυσιολογική για τα δεδομένα της εποχής. «Το πετρέλαιο τύπου μπρεντ είναι γύρω στα 75 δολάρια το βαρέλι. Αυτή τη στιγμή υπάρχει και μία παγκόσμια ύφεση στην αγορά. Η κίνηση για τις γιορτές, τουλάχιστον στην Ευρώπη, δεν είναι όπως τις προηγούμενες χρονιές, είναι αρκετά πιο μειωμένη και αυτό λοιπόν έχει φέρει και μία μείωση στις τιμές των υγρών καυσίμων, διότι δεν υπάρχει η ανάλογη ζήτηση».
Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης ο πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής δήλωσε ότι οι υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες οι παραγγελίες είναι ελάχιστες και μικρές ποσότητες ωστόσο όπως είπε τις επόμενες ημέρες αναμένουν μια έξαρση στις παραγγελίες λόγω της αλλαγής του καιρού.