Ευρωβαρόμετρο: Το κόστος διαβίωσης και η αύξηση των τιμών προβληματίζει τους νέους
Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, οι νέοι επιλέγουν το Instagram για πρόσβαση σε πολιτικές και κοινωνικές ειδήσεις σε ποσοστό 47%.

Η αύξηση των τιμών και το υψηλό κόστος διαβίωσης είναι ο βασικός προβληματισμός των νέων (ηλικίας 16-30) στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με όσα έδειξε η τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τη νεολαία.
Οι νέοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ποσοστό 40% ανησυχούν για το κόστος ζωής, ενώ το 31% πιστεύει ότι η οικονομική κατάσταση και η δημιουργία θέσεων εργασίας θα πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα.
Το 29% επιθυμεί η Ευρωπαϊκή Ένωση να δώσει προτεραιότητα στην κοινωνική προστασία, την πρόνοια και την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη.
Στην Ελλάδα οι νέοι πολίτες ανησυχούν για την οικονομική κατάσταση και τη δημιουργία θέσεων εργασίας (43%), καθώς και για την άνοδο των τιμών και το κόστος διαβίωσης (42%). Ακολουθούν η κοινωνική προστασία, η πρόνοια και η πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη (32%), καθώς και το περιβάλλον και η κλιματική αλλαγή (28%).

Ενημέρωση από τα social media
Τα social media επιλέγουν οι νέοι ηλικίας 16-30 ετών ως κύρια πηγή ενημέρωσης για πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα σε ποσοστό 42%. Ακολουθεί η τηλεόραση (39%), η οποία συγκεντρώνει την προτίμηση των ερωτηθέντων ηλικίας 25-30 ετών. Η ίδια ηλικιακή ομάδα είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσει διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων και ραδιόφωνο σε σχέση με τα άτομα 16-18 ετών.
Στην Ελλάδα, οι ηλεκτρονικές δημοσιογραφικές και/ή ειδησεογραφικές πλατφόρμες αποτελούν την δεύτερη πηγή ενημέρωσης (34%) και στην τρίτη θέση ισοβαθμούν οι πλατφόρμες βίντεο και η τηλεόραση (31%). Αξίζει να σημειωθεί ότι το ραδιόφωνο αποτελεί πηγή πληροφόρησης για μόλις 7% στην Ελλάδα.

Πρωτιά για το Instagram
Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, το Instagram είναι η πρώτη σε προτίμηση πλατφόρμα για πρόσβαση σε πολιτικές και κοινωνικές ειδήσεις μεταξύ των νέων (47%), και ακολουθεί το TikTok (39%) και το X (21%). Στην Ελλάδα, πρώτο είναι το Instagram (52%), ενώ το YouTube και το TikTok ισοβαθμούν στην δεύτερη θέση (41%).
Τα fake news
Το 76% των νέων στην ΕΕ πιστεύει ότι έχει εκτεθεί στο παρελθόν σε παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις. Στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό είναι αρκετά υψηλότερο (83%).
Σε εννέα χώρες της ΕΕ, αναφέρουν ότι έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση «συχνά» ή «πολύ συχνά», με τα υψηλότερα ποσοστά να σημειώνονται στη Μάλτα (59%), την Ουγγαρία (58%), την Ελλάδα (57%), το Λουξεμβούργο (55%) και την Κύπρο (53%).
Το 70% των ερωτηθέντων αισθάνονται ότι θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν την παραπληροφόρηση. Οι νέοι από την Ελλάδα βρίσκονται στον ευρωπαϊκό μέσο όρο με 70%.