«Μεγάλος αδερφός» στην εφορία: Ηλεκτρονικό μάτι στις εγκαταστάσεις επαγγελματιών
«Ηλεκτρονικό μάτι» στις εγκαταστάσεις δεκάδων κατηγοριών επαγγελματιών για την καταγραφή του αριθμού των πελατών τους και τη διασταύρωση των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών με τα δεδομένα που διαβιβάζουν στα MyData αποκτά η ΑΑΔΕ μέσω της καθιέρωσης του ψηφιακού πελατολόγιου που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό το μέτρο θα εφαρμοσθεί σε πρώτη φάση σε συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες πάρκινγκ και ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων αλλά και εκδρομών και στη συνέχεια θα επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων.
Τη δρομολόγηση του ψηφιακού πελατολόγιου φέρνει απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, που προβλέπει τη συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας για την ανάπτυξη και τον καθορισμό των επιχειρησιακών απαιτήσεων για την υλοποίηση του έργου «Ψηφιακό Πελατολόγιο». Έργο της ομάδας εργασίας είναι:
- Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν επιτηδευματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα.
- Η αποτύπωση των επιχειρησιακών απαιτήσεων που αφορούν χώρους εκδηλώσεων.
- Η επιλογή και ο καθορισμός των υπόλοιπων κλάδων δραστηριότητας, καθώς και η σύνταξη επιχειρησιακών απαιτήσεων.
Ψηλά στη λίστα των υπόχρεων βρίσκονται:
- Επαγγελματίες που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών σε οχήματα όπως συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικά και αξεσουάρ οχημάτων, χώροι στάθμευσης οχημάτων, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, επιχειρήσεις πώλησης καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων.
- Επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εκδηλώσεων από χώρους (κτήματα και αίθουσες), εταιρείες catering, εταιρείες διοργάνωσης.
Πότε θα χτυπάει «συναγερμός» στην ΑΑΔΕ
Τo νέο «όπλο» σε συνδυασμό με την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS ψηφιακά τιμολόγια και δελτία αποστολής θα συνδράμει σημαντικά στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής με τα κόλπα απόκρυψης τζίρου από επιτήδειους. Κι αυτό γιατί οι φορολογικές αρχές θα έχουν πλήρη και άμεση εικόνα για την «πελατειακή κίνηση» ενός εμπόρου η επαγγελματία και θα μπορούν να διασταυρώνουν τα δεδομένα με τα στοιχεία για τις αποδείξεις που εμφανίζει ο φορολογούμενος στα ηλεκτρονικά βιβλία στο MyData της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που υπάρχει απόκλιση δηλαδή ο επαγγελματίας εμφανίζει λιγότερο αριθμό συναλλαγών θα χτυπάει συναγερμός στην ΑΑΔΕ η οποία θα προχωράει σε έλεγχο στις εγκαταστάσεις του επαγγελματία.
Οι κατηγορίες επαγγελματίες που θα καθοριστούν με ειδική απόφαση τα επόμενο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να τηρούν υποχρεωτικά το ψηφιακό πελατολόγιο που θα είναι ανοικτό κατά τη διάρκεια λειτουργίας της επαγγελματικής εγκατάστασης και διασυνδεδεμένο με το Taxis για να μην μπορεί να παραβιαστεί και να αλλοιωθούν τα δεδομένα.
Πρόκειται για ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν μέχρι το 2012 χιλιάδες επαγγελματίες. Τα πρόσθετα βιβλία ήταν υποχρεωτικά για αρκετές δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, οδοντίατροι, εκμεταλλευτές χώρων διαμονής ή φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια, συνεργεία κ.λπ. Σε αυτά καταγράφονταν όλοι όσοι εισέρχονταν στην επαγγελματική εγκατάσταση και με την αναγραφή ενός πελάτη θα έπρεπε να εκδοθεί και η απόδειξη παροχής υπηρεσιών. Με την καθιέρωση του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών καταργήθηκε ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων καθώς και τα πρόσθετα βιβλία αλλά η κατάργηση του βιβλίου πελατών «άνοιξε παράθυρο» για μη έκδοση αποδείξεων και απόκρυψη εισοδήματος.