Επτά στους δέκα έχασαν στο «μπρα ντε φερ» με την εφορία - Εκτεταμένες απορρίψεις προσφυγών
«Με άδεια χέρια» έφυγε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών πάνω από το 66% των φορολογούμενων που ζήτησαν «κούρεμα» φόρων και προστίμων.
Εκτεταμένες ήταν οι απορρίψεις των προσφυγών από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών στο πρώτο πεντάμηνο του έτους καθώς το 66,13% των φορολογούμενων που αμφισβήτησαν έξτρα φόρους και πρόστιμα που τους επέβαλε η εφορία για παραβάσεις «έχασαν τη μάχη» όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΑΑΔΕ.
Αρμόδιοι παράγοντες της φορολογικής διοίκησης επισημαίνουν ότι τα υψηλά ποσοστά των απορριφθέντων υποθέσεων είναι αποτέλεσμα του νέου ελεγκτικού πλαισίου και των διαδικασιών που εφαρμόζει ο φορολογικός μηχανισμός στη βεβαίωση των παραβάσεων.
Ειδικότερα στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου υποβλήθηκαν 2.501 προσφυγές από φορολογούμενους και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις που παραπέμφθηκαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) εξετάστηκαν οι 2.320 από τις οποίες οι 1.654 απορρίφθηκαν, 23 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν, 7 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία ενώ δεκτές εν όλω ή εν μέρει έγιναν μόνο 636 υποθέσεις.
Με βάση τη στατιστική επεξεργασία των στοιχείων της ΑΑΔΕ από το 2013, οπότε ξεκίνησε η δραστηριότητα της ΔΕΔ, έχουν υποβληθεί 91.139. Από το σύνολο των υποθέσεων εξετάστηκαν οι 86.739 από τις οποίες 46.821 απορρίφθηκαν με αποφάσεις της επιτροπής, 14.971 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν ενώ 652 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία. Δεκτές έγιναν εν όλω ή εν μέρει 21.189 υποθέσεις, δηλαδή μόνο το 24,4% των υποθέσεων. Σημειώνεται από το σύνολο των προσφυγών οι 34.937 έχουν φθάσει στα δικαστήρια.
Για το 2023 τα απολογιστικά στοιχεία της ΑΑΔΕ δείχνουν ότι στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών προσέφυγαν 6.956 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις αμφισβητώντας πράξεις της φορολογικής διοίκησης. Εξετάστηκαν 6.527 υποθέσεις από τις οποίες απορρίφθηκαν άμεσα οι 4.268 προσφυγές, 278 απορρίφθηκαν σιωπηρώς επειδή δεν εξετάστηκαν εντός της προθεσμίας ενώ για 35 προσφυγές οι φορολογούμενοι δήλωσαν στη συνέχεια παραίτηση και οι υποθέσεις μπήκαν στο αρχείο. Δεκτές εν μέρει ή εν όλω έγιναν 1.946 υποθέσεις ή το 29,8% του συνόλου.
Πώς γίνεται η προσφυγή στη ΔΕΔ
Επισημαίνεται ότι το ισχύον νομοθετικό καθεστώς δίνει τη δυνατότητα στους φορολογούμενους να αμφισβητήσουν πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη φορολογική αρχή προσφεύγοντας στη ΔΕΔ εντός 30 ημερών πριν από τη προσφυγή στα δικαστήρια. Η απόφαση για την ενδικοφανή προσφυγή εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της ενδικοφανούς προσφυγής και σε περίπτωση που δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση θεωρείται ότι η προσφυγή έχει απορριφθεί από τη ΔΕΔ και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της προθεσμίας.
Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά ενώ αν υφίσταται αποδεδειγμένη αδυναμία ψηφιακής υποβολής, είναι δυνατή η χειρόγραφη υποβολή στην αρμόδια φορολογική αρχή. Ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής ο φορολογούμενος θα πρέπει να συνυποβάλλει στην αρμόδια φορολογική αρχή τα συνημμένα έγγραφα και δικαιολογητικά σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής.
Στην ενδικοφανή προσφυγή θα πρέπει να αναφέρονται τα ακριβή στοιχεία του υπόχρεου, την προσβαλλόμενη πράξη, τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του, τη διεύθυνση για τις κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.