Επτά γυναίκες που άλλαξαν τον κόσμο του αυτοκινήτου
Η Αυτοκινητοβιομηχανία έχει προχωρήσει χάρη στη συμβολή κυριολεκτικά αμέτρητων μηχανικών, εφευρετών, σχεδιαστών και οδηγών.
Υπάρχουν εκατοντάδες αφανείς ήρωες στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, ψάξαμε και δημιουργήσαμε μία μικρή λίστα, με τις γυναίκες που βοήθησαν να γίνουν τα σημερινά αυτοκίνητα πρακτικά ευχάριστα και ασφαλή.
Στις πρώτες μέρες της καινοτομίας στην αυτοκινητοβιομηχανία, οι κοινωνικές πιέσεις εμπόδισαν τις περισσότερες γυναίκες να εμπλακούν. Ευτυχώς, τα περισσότερα από αυτά τα εμπόδια δεν υπάρχουν πια.
Δυστυχώς πολλές από τις πρώτες συνεισφορές των γυναικών στην αυτοκινητοβιομηχανία είτε δεν αναγνωρίστηκαν είτε δεν εκτιμήθηκαν για δεκαετίες. Ως μία μικρή ένδειξη σεβασμού, παρουσιάζουμε επτά από αυτές που άλλαξαν τον κόσμο του αυτοκινήτου.
Florence Lawrence (η εφευρέτης των φώτων φλας και φρένων)
Σταρ του βωβού κινηματογράφου, η Florence Lawrence κατάλαβε αμέσως την ανάγκη επικοινωνία. Ως φανατική με το αυτοκίνητο (είχε αγοράσει μία Lozier) κατάφερε να την βελτιώσει και να κάνει service μόνη της (μιλάμε για τη δεκαετία του 1910). Κατάλαβε επίσης ότι έπρεπε να υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των οδηγών αυτοκινήτων για να μην υπάρχει χάος στους δρόμους.
Η Lawrence ήταν η πρωτοπόρος για τα φλας και στοπ των αυτοκινήτων. Σχεδίασε σημαίες τοποθετημένες στον προφυλακτήρα και μια πινακίδα που έγραφε «σταμάτα», η οποία εμφανιζόταν όταν πατούσε το πεντάλ του φρένου. Ποτέ δεν κατοχύρωσε την ιδέα της με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Αντί για αυτήν η πατέντα δόθηκε στον δημιουργό των φώτων φλας και στοπ το 1921 (σύμφωνα με το video του Great Big Story της Hyundai/Genesis.
June McCarroll (δημιούργησε τις λευκές γραμμές)
Ενώ οδηγούσε το Ford Model T της το 1917, η June McCarroll, έστριψε και βρέθηκε πολύ κοντά σε ένα μεγάλο φορτηγό. Αφού έκανε ένα ελιγμό πανικού, έπεσε σε ένα χαντάκι. Μέχρι να βγει από εκεί, είχε μια λαμπρή ιδέα: Μια απλή λωρίδα στο κέντρο του δρόμου, έτσι ώστε οι οδηγοί να ξέρουν τα… όριά τους.
Για να γίνει αποδεκτή και άμεσα εφαρμόσιμη η ιδέα της, άσκησε πιέσεις στους νομοθέτες της Καλιφόρνια μέσω μιας εκστρατείας επιστολών και το 1924 ψηφίστηκε νόμος που έκανε την οριοθέτηση λωρίδας εφαρμογή. Η αστυνομία ήταν η πρώτη που χαιρέτησε την οριοθέτηση των δρόμων και την εφάρμοσε σε όλη την Αμερική.
Mary Anderson (η εφευρέτρια του υαλοκαθαριστήρα)
Η εφεύρεση κάτι απαιτεί όραμα, αλλά ήταν η έλλειψη καθαρής εικόνας κατά τη διάρκεια μιας βόλτας με λεωφορείο το 1903 που έκανε τη Mary Anderson να δημιουργήσει τον υαλοκαθαριστήρα. Παρατήρησε τον οδηγό του να σταματά επανειλημμένα το όχημα, να βγαίνει έξω και να σκουπίζει το παρμπρίζ για να δει πού πήγαιναν. Η ταλαιπωρία αυτή την έκανε να εφεύρει και να πατεντάρει έναν χειροκίνητο υαλοκαθαριστήρα. Όπως βλέπουμε στο video της Hella, οι υαλοκαθαριστήρες είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια των οδηγών.
Ταλαιπωρήθηκε πολύ για να πάρει (και να πουλήσει) το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, το οποίο πέρασε σε μαζική παραγωγή και την βιομηχανία όταν η Mary Anderson πέθανε. Τουλάχιστον η Αμερική της αναγνώρισε (μετά θάνατον) την πατέντα και έτσι πέρασε στο National Inventors Hall of Fame το… 2011.
Margaret Wilcox (έφτιαξε το καλοριφέρ αυτοκινήτου)
Τα πρώτα αυτοκίνητα ήταν ιδιαίτερα επικεντρωμένα στην κίνηση και λιγότερο στην άνεση. Ήταν η Margaret Wilcox που σκέφτηκε να εκμεταλλευτεί τη θερμότητα που προερχόταν από τον κινητήρα και να τη χρησιμοποιήσει για να κάνει τον χώρο επιβατών πιο άνετο.
Φυσικά τώρα η κατάσταση είναι καλύτερη με πολλά και διαφορετικά συστήματα θέρμανσης ή κλιματισμού, που είναι στάνταρ στα αυτοκίνητα για πάνω από έναν αιώνα τώρα, αλλά η κα Wilcox έκανε την αρχή.
Bertha Benz (η πρώτη που χρησιμοποίησε το αυτοκίνητο)
Το αυτοκίνητο είναι ευρέως αποδεκτό ως λειτουργικό αντικείμενο στην εποχή μας αλλά όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά κανείς δεν το εμπιστευόταν Η Bertha Benz απέδειξε ότι αυτοί οι αρνητές έκαναν λάθος.
Δανείστηκε -ή μάλλον έκλεψε- την τελευταία εφεύρεση του συζύγου της Karl και οδήγησε το τρίτροχο Patent Motorwagen σε ένα ταξίδι μετ' επιστροφής περίπου 177 χλμ από το Mannheim στο Pforzheim. Το ταξίδι της απέδειξε ότι η «άμαξα χωρίς άλογα» μπορούσε να ολοκληρώσει το ταξίδι και έτσι βοήθησε να ανοίξει ο δρόμος για μια επανάσταση στις μεταφορές.
Mimi Vandermolen (έφερε την επανάσταση στις εσωτερικές επενδύσεις)
Fast forward πολλές δεκαετίες από την Bertha Benz, και συναντάμε γυναίκες που αλλάζουν το τοπίο του σχεδιασμού και της λειτουργίας των αυτοκινήτων. Η Mimi Vandermolen ήταν μέλος του σχεδιαστικού στούντιο της Ford στις αρχές της δεκαετίας του 1970, αλλά απολύθηκε κατά τη διάρκεια της πετρελαϊκής κρίσης.
Επέστρεψε στο Blue Oval το 1977 και συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία του εσωτερικού του τότε νέου Ford Taurus. Οι συνεισφορές της είναι ένα πλήθος πραγμάτων που πλέον θεωρούμε δεδομένα: Σπορ ανατομικά καθίσματα… στρογγυλά περιστρεφόμενα κουμπιά για τον έλεγχο του κλιματισμού και του ραδιοφώνου αλλά και την ψηφιακή οθόνη που λειτουργεί ως πίνακας οργάνων.
Stephanie Kwolek (η εφευρέτης του Kevlar)
Ένα μέσο αυτοκίνητο αποτελείται από 30.000 εξαρτήματα, αλλά κανένα δεν είναι τόσο σημαντικό όσο τα ελαστικά. Το 1964, η Kwolek εργαζόταν στο εργαστήριο κλωστοϋφαντουργίας DuPont αναζητώντας έναν τρόπο ενίσχυσης των ελαστικών radial .
Όπως βλέπουμε, στο video του NBC News, το αποτέλεσμα των πειραμάτων της με κλώνους μορίων με βάση τον άνθρακα για τη δημιουργία μεγαλύτερων μορίων (πολυμερών) ήταν το Kevlar, το οποίο είναι πλέον βασικό στοιχείο των ελαστικών για την ενίσχυση του σκελετού τους εσωτερικά και εξωτερικά. Το Kevlar είχε επίσης επιτυχία τόσο στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας και των αγώνων, (F1, πρωτότυπα) αλλά και στην κατασκευή αλεξίσφαιρων γιλέκων.