Επιστρεπτέα προκαταβολή: Παράταση έως τα τέλη Οκτωβρίου για τις ενστάσεις
Στην αναμονή για άλλους 6 μήνες θα πρέπει να μείνουν περίπου 17.000 επιχειρήσεις και επαγγελματίες που «κόπηκαν» από τους κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής προκειμένου να μάθουν αν τελικά θα γίνουν αποδεκτές οι ενστάσεις τους και θα λάβουν τις κρατικές ενισχύσεις.
Με κοινή απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης η διαδικασία επανελέγχου των αιτήσεων από την αρμόδια επιτροπή θα ολοκληρωθεί στις 31 Οκτωβρίου 2023 και τότε θα αποκαλυφθεί ποιοι θα λάβουν αναδρομικά τα χρήματα από τους κύκλους της επιστρεπτέας προκαταβολής.
Με την απόφαση παρέχονται οδηγίες για τον τρόπο επανεξέτασης των ενστάσεων σε περιπτώσεις αιτήσεων και διορθωτικών δηλώσεων, αλλαγής της μορφής της επιχείρησης ή έναρξης και παύσης της δραστηριότητας.
Με βάση το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, όσοι λάβουν τις ενισχύσεις θα έχουν περίοδο χάριτος 2 μηνών προτού επιστρέψουν τα προβλεπόμενα χρήματα στο κράτος. Ως περίοδος χάριτος θεωρείται «το χρονικό διάστημα από την καταβολή της ενίσχυσης και έως την τελευταία ημέρα του δεύτερου μήνα μετά την καταβολή της ενίσχυσης». Για όσους έκαναν ένσταση και πήραν τα δάνεια πριν την 1η Μαρτίου του 2023, η περίοδος χάριτος λήγει, στις 31 Μαΐου του 2023.
Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που θα δικαιωθούν θα κληθούν να εξοφλήσουν την οφειλή της επιστρεπτέας προκαταβολής σε 96 άτοκες δόσεις με τα ποσά να είναι «κουρεμένα» έως 75%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο έλεγχος των ενστάσεων διενεργείται με βάση τα στοιχεία που έχουν δηλώσει οι επιχειρήσεις και τα στοιχεία που έχει αποστείλει στην επιτροπή εγγράφως η ΑΑΔΕ και περιέχονται στις βάσεις δεδομένων της. Οι αιτήσεις για λήψη των κρατικών δανείων που είχαν απορριφθεί για διάφορους λόγους κατά την περίοδο υποβολής των αιτήσεων, επανεξετάζονται μετά από φορολογικούς ελέγχους σε βιβλία και στοιχεία ενώ διενεργούνται και άλλοι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Η διαδικασία προβλέπει ότι σε περίπτωση που από την επανεξέταση προκύπτει η βασιμότητα του σχετικού αιτήματος, ο φάκελος αποστέλλεται στην ΑΑΔΕ για επανεξέταση. Στη συνέχεια, η ΑΑΔΕ προβαίνει εκ νέου σε αυτοματοποιημένο έλεγχο των προϋποθέσεων, λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τα στοιχεία που έχει δηλώσει η επιχείρηση στη φορολογική διοίκηση, με την επιφύλαξη των οριζόμενων στις αποφάσεις περί πραγματοποίησης διασταυρώσεων, και διενέργειας φορολογικού ελέγχου.
Αναλυτικότερα η κοινή υπουργική απόφαση για το χειρισμό των ενστάσεων από την επιτροπή της Γενικής Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του υπουργείου Οικονομικών προβλέπει τα εξής:
- Αιτήσεις και διορθωτικές δηλώσεις. Αιτήσεις για τη χορήγηση επιστρεπτέας προκαταβολής, για τις οποίες δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία υποβολής τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport», αποκλειστικά λόγω του ότι δεν υπήρξε σχετική δυνατότητα σύμφωνα με την υλοποίηση της παρ. 1 του άρθρου 6 των αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 1 από την ΑΑΔΕ εξαιτίας του ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις δεν πληρούσαν το σύνολο των κριτηρίων που ορίζονται στις αποφάσεις αυτές, θεωρούνται ότι έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα. Τα ανωτέρω ισχύουν με την προϋπόθεση ότι οι αιτούσες επιχειρήσεις έχουν προσπελάσει την ως άνω ηλεκτρονική εφαρμογή για υποβολή αίτησης χορήγησης εμπρόθεσμα και έχουν υποβάλλει εμπρόθεσμα αίτημα επανεξέτασης, ανεξαρτήτως του εάν έχουν καταχωρηθεί στον κατάλογο των επιχειρήσεων που έχουν υποβάλει εμπρόθεσμα αίτηση χορήγησης, από την ΑΑΔΕ. Στην περίπτωση που δεν έχουν καταχωρηθεί στον ανωτέρω κατάλογο, δεν απαιτείται η εκ των υστέρων καταχώρισή τους προκειμένου η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών να απαντήσει στο σχετικό αίτημα επανεξέτασης.
- Μετασχηματισμοί επιχειρήσεων. Στην έννοια του μετασχηματισμού περιλαμβάνεται και η περίπτωση εισφοράς ατομικής επιχείρησης ή ατομικών επιχειρήσεων σε οποιαδήποτε μορφής εταιρεία. Ο έλεγχος των προϋποθέσεων γίνεται σωρευτικά για όλες τις επιχειρήσεις που μετασχηματίζονται. Ειδικά όσον αφορά την προϋπόθεση διατήρησης του επιπέδου απασχόλησης και στην περίπτωση που ο μετασχηματισμός των επιχειρήσεων πραγματοποιείται εντός του χρονικού διαστήματος που μεσολαβεί μεταξύ της αρχικής και τελικής ημερομηνίας που λαμβάνεται υπόψη για την διατήρηση αυτού, συγκρίνεται ο αριθμός των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την αρχική ημερομηνία με τον αριθμό των εργαζομένων των μετασχηματιζόμενων επιχειρήσεων κατά την τελική ημερομηνία, σε απόλυτη τιμή.
- Συγχωνεύσεις επιχειρήσεων. Εάν η συγχώνευση έχει συντελεστεί σε επόμενο έτος από εκείνα στα οποία πραγματοποιείται η σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η σύγκριση, για όλα τα κριτήρια που θέτουν οι ΚΥΑ, γίνεται χωριστά σε κάθε επιχείρηση. Εάν η συγχώνευση έχει συντελεστεί σε έτος που συμμετέχει στη σύγκριση για τον έλεγχο της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, το κριτήριο της έναρξης εργασιών ορίζεται από την απορροφώσα, η σύγκριση γίνεται στα αθροιστικά ποσά, η ύπαρξη ζημίας υπολογίζεται σε επίπεδο ενιαίας «οντότητας» και η διατήρηση του αριθμού του προσωπικού που αφορά στις επιχειρήσεις που έλαβαν επιστρεπτέα προκαταβολή γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αρχική και τελική ημερομηνία διατήρησης του προσωπικού, σε απόλυτο μέγεθος ατόμων.
- Διάσπαση επιχειρήσεων. Σε περίπτωση διάσπασης που συντελέστηκε σε έτος που στη σύγκριση της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις αγαθών και παροχή υπηρεσιών, η βεβαίωση συντελείται στη λήπτρια/στις λήπτριες επιχειρήσεις, ή και στην εισφέρουσα εάν συνεχίζει να υφίσταται, ανάλογα με τη συμμετοχή του κύκλου εργασιών της καθεμίας στο συνολικό κύκλο εργασιών της δραστηριότητας, βάσει ΚΑΔ, για την οποία ενισχύθηκε η εισφέρουσα ή, εάν ο εν λόγω υπολογισμός δεν είναι δυνατός, σύμφωνα με τη λογιστική αξία των ιδίων κεφαλαίων των ως άνω επιχειρήσεων κατά την ημερομηνία της διάσπασης. Ο έλεγχος του κριτηρίου: i) της έναρξης εργασιών υπολογίζεται στη λήπτρια, ii) της μείωσης των εσόδων από πωλήσεις ή παροχή υπηρεσιών και της ύπαρξης ζημίας γίνεται βάσει των στοιχείων της λήπτριας εταιρείας ή/και της εισφέρουσας, iii) της διατήρησης του προσωπικού γίνεται λαμβάνοντας υπόψη την αρχική και τελική ημερομηνία διατήρησης του προσωπικού, σε απόλυτο μέγεθος.
- Έναρξη – Παύση εργασιών. Αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν επιχειρήσεις για τις οποίες έχει πραγματοποιηθεί παύση εργασιών, ανεξαρτήτως αιτίας, κατά το χρόνο καταβολής της ενίσχυσης, δεν δύναται να ικανοποιηθούν. Τα αιτήματα επανεξέτασης που αφορούν αιτούσες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν πραγματοποιήσει, σε προηγούμενο χρόνο από την υποβολή της αίτησης χορήγησης, δήλωση έναρξης για άσκηση δραστηριότητας επιχειρηματικού περιεχομένου και διακοπής εργασιών στο φορολογικό μητρώο, εξετάζονται λαμβάνοντας υπόψη αποκλειστικά τα οικονομικά δεδομένα της επιχειρηματικής δραστηριότητας που προκύπτουν από την τελευταία δήλωση έναρξης.
- Αλλαγές στο μητρώο. Μεταβολές στο φορολογικό μητρώο που επηρεάζουν τον υπολογισμό του ύψους ενίσχυσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στις αποφάσεις της παρ. 1 του άρθρου 1, λαμβάνονται υπόψη εάν έχουν δηλωθεί έως την ημερομηνία δημοσίευσης των υπό στοιχεία Α1076/2020, ΓΔΟΥ 131/2020, ΓΔΟΥ 207/2020, ΓΔΟΥ 281/2020, ΓΔΟΥ 1/2021, ΓΔΟΥ 154/2021, ΓΔΟΥ 366/2021 αποφάσεων, αντιστοίχως.