Επιστήμονες: Το πληκτρολόγιο σκοτώνει τη σκέψη! Γράψτε με μολύβι και στυλό
Οι γραπτές σημειώσεις στην τάξη μπορεί να φαίνονται ως κάτι αναχρονιστικό αφού τα smartphones και άλλες ψηφιακές τεχνολογίες κερδίζουν έδαφος από τα σχολεία ως και τα πανεπιστήμια.
Αλλά μια μερίδα ερευνητών εξακολουθεί να συστήνει ότι το να κρατάμε σημειώσεις με τον παραδοσιακό τρόπο - με το χαρτί και το μολύβι ή έστω με την ειδική συσκευή γραφής στο tablet - αποτελεί ακόμη τον καλύτερο τρόπο για να μάθει κανείς, ειδικά τα μικρά παιδιά.
Πρόσφατη μελέτη επικεντρώθηκε στην δραστηριότητα του εγκεφάλου μαθητών που κρατούν σημειώσεις και βρήκε πως εκείνοι που επιλέγουν τις χειρόγραφες σημειώσεις είχαν μεγαλύτερη ηλεκτρική δραστηριότητα μεταξύ μιας ευρείας γκάμας από διασυνδεδεμένες εγκεφαλικές περιοχές που είναι υπεύθυνες για την κίνηση, την όραση, την αισθητηριακή επεξεργασία και τη μνήμη.
Οι διαφορές στην εγκεφαλική δραστηριότητα
Η καθηγήτρια νευροψυχολογίας, Audrey van der Meer σημειώνει πως τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι άνθρωποι που κρατούν σημειώσεις στον υπολογιστή πληκτρολογούν χωρίς να σκέφτονται.
«Είναι πολύ δελεαστικό να δακτυλογραφείς όσα λέει ο διδάσκων’, λέει η van der Meer και προσθέτει: «Η όλη διαδικασία περνάει από τα αυτιά σου και περνά μέσα από τα δάχτυλά σου, αλλά δεν επεξεργάζεσαι ταυτόχρονα την εισερχόμενη πληροφορία». Όμως όταν κρατάς σημειώσεις με το χέρι, είναι σχεδόν αδύνατον να καταφέρεις να γράψεις τα πάντα, με αποτέλεσμα οι μαθητές να πρέπει να δείχνουν ιδιαίτερη προσοχή στην εισερχόμενη πληροφορία να την επεξεργάζονται, να την αξιολογούν, να θέτουν προτεραιότητες και να συνδέουν τα όσα ακούνε με πράγματα που έχουν διδαχθεί ήδη.
Για να κατανοήσουν και να καταγράψουν τις διαφορετικές λειτουργίες του εγκεφάλου ανάλογα με τον τρόπο που ένας μαθητής - φοιτητής κρατά σημειώσεις οι ερευνητές τοποθέτησαν στο κεφάλι 36 μαθητών, 256 αισθητήρες που κατέγραφαν την εγκεφαλική τους δραστηριότητα τη στιγμή που έγραφαν ή πληκτρολογούσαν 15 λέξεις από το παιχνίδι Pictionary που εμφανίζονταν στην οθόνη.
Όταν οι μαθητές έγραφαν τις λέξεις με το χέρι, οι αισθητήρες κατέγραφαν ευρεία συνδεσιμότητα μεταξύ των εγκεφαλικών περιοχών. Όμως η πληκτρολόγηση οδηγούσε σε μικρότερη δραστηριότητα στις ίδιες περιοχές του εγκεφάλου.
«Όταν πληκτρολογείς τα δάχτυλα επαναλαμβάνουν την ίδια κίνηση για να παράξουν οποιοδήποτε γράμμα, όταν όμως γράφεις με το στυλό ή το μολύβι έχεις άμεσα την αίσθηση πως κάνεις διαφορετικές κινήσεις για να γράφεις το γράμμα Α και το γράμμα Β», υπογραμμίζει η van der Meer.