Ενημέρωση για τον καιρό ζητούν οι πολίτες αλλά θεωρούν τις προγνώσεις... υπερβολικές
Η «κόντρα» της ΕΜΥ με τα Μέσα ενημέρωσης για τις προγνώσεις - Τι λένε οι μετεωρολόγοι.
Η υπερβολή στη μετάδοση των μετεωρολογικών προγνώσεων δημιουργεί φόβο, ενώ μακροπρόθεσμα φέρνει την ανυποληψία των μετεωρολογικών δελτίων. Το 73% των ερωτηθέντων σε σχετική έρευνα απάντησε ότι θεωρεί υπερβολική την παρουσίαση των στοιχείων για τον καιρό, με αποτέλεσμα την υπερβολική ανησυχία του κοινού ενώ ένα 33% δεν ικανοποιείται από τη σημερινή μορφή των δελτίων καιρού. Πιο έντονο εμφανίζεται το πρόβλημα όταν σε ποσοστό 67% οι ερωτηθέντες απαντούν πως έχουν βιώσει οι ίδιοι ή γνωρίζουν άτομα που είχαν αρνητικές συνέπειες εξαιτίας αποτυχημένης πρόγνωσης του καιρού.
Τη διαδικτυακή έρευνα πραγματοποίησε η Ελληνική Μετεωρολογική Εταιρεία, η οποία διοργάνωσε και σχετική ημερίδα τη Δευτέρα στα Προπύλαια του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου με θέμα «Ποιότητα και επικοινωνία της μετεωρολογικής πρόγνωσης στην Ελλάδα», αποτυπώνοντας την ανησυχία και των μετεωρολόγων για ορισμένα επικοινωνιακά φαινόμενα που εμφανίζονται ολοένα και πιο έντονα.
Ωστόσο, η έρευνα έδειξε πως η μεγάλη πλειονότητα του πληθυσμού ενδιαφέρεται για το τι καιρό θα κάνει (90% θεωρεί την πρόγνωση πολύ ή αρκετά σημαντική). Μάλιστα, όπως καταγράφηκε επίσης στην έρευνα, μεγάλο μέρος του κόσμου ενημερώνεται από τις εφαρμογές στο κινητό τηλέφωνο ή από το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δηλαδή από την πιο άμεση πηγή, που συνήθως βρίσκεται στη φορητή συσκευή μας.
Εμπιστεύονται την ΕΜΥ και επιλέγουν να ενημερώνονται από τα sites
Στην ομιλία του ο πρώην διευθυντής της ΕΜΥ και καθηγητής των περισσότερων μετεωρολόγων στην Ελλάδα κ. Νίκος Πρεζεράκος, τόνισε εμφατικά την ανάγκη να κάνουν όλοι οι αρμόδιοι φορείς σωστά τη δουλειά τους στο θέμα της καιρικής πρόγνωσης και οι πολίτες να επιλέγουν για την καιρική τους ενημέρωση την ιστοσελίδα της ΕΜΥ καθώς το τρέχον μοντέλο που χρησιμοποιεί το (ECMWF) κρίνεται εξαιρετικό.
Μάλιστα, όπως τόνισε, βάσει έρευνας που διεξήγαγε η ΕΜΤΕ το γεγονός ότι περίπου οι μισοί από τους συμμετέχοντες (696) εμπιστεύονται να ενημερωθούν για τον καιρό από την ΕΜΥ είναι θετικό, όμως χρήζει βελτίωσης δεδομένου ότι ανάλογος αριθμός συμμετεχόντων στην έρευνα (600) απαντούν ότι όσον αφορά τα Μέσα ενημέρωσης, επιλέγουν να ενημερωθούν κυρίως από τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες.
«Η πρόγνωση που πρέπει να σεβόμαστε είναι αυτή της ΕΜΥ, τα ΜΜΕ στοχεύουν στις εντυπώσεις»
Για το ζήτημα της ψύχραιμης ενημέρωσης για τον καιρό σημαντική ήταν και η τοποθέτηση του κ. Παναγιώτη Νάστου, καθηγητή κλιματολογίας στο ΕΚΠΑ και προέδρου της Ελληνικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, που εστίασε στο γεγονός πως ενώ η μετεωρολογική πρόγνωση της ΕΜΥ είναι κοινή για όλους υπάρχουν ΜΜΕ που επιδιώκοντας να κερδίσουν το παιχνίδι των εντυπωσιάσουν σπεύδουν να μεγαλοποιήσουν και να τρομοκρατήσουν τον κόσμο για τα επερχόμενα καιρικά φαινόμενα δημιουργώντας πανικό και ταραχή εις βάρος της αρχικής πρόγνωσης. Όταν «χαθεί» το αντίκρισμα αυτών των προγνώσεων, το κοινό γυρνά την πλάτη στους επιστήμονες και αδιαφορεί τις προγνώσεις θεωρώντας ότι και αυτές δεν θα αποτυπώσουν όσα θα συμβούν.
«Ανάγκη για ένα σύγχρονο επιχειρησιακό μοντέλο καιρικής πρόγνωσης»
Από επιχειρησιακής πλευράς εξίσου σημαντική ήταν η ομιλία του μετεωρολόγου Δημήτρη Ζιακόπουλου, τέως διευθυντή του Εθνικού Μετεωρολογικού Κέντρου της ΕΜΥ και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής Εκτίμησης Κινδύνου του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας που μίλησε για την ανάγκη να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ένα επιχειρησιακό μοντέλο καιρικής πρόγνωσης που δεν έχει τις στρεβλώσεις που καταγράφονται σήμερα αλλά αντιθέτως θα στηρίζεται στις ανάγκες που έχουν διαπιστωθεί ότι χρειάζεται η επικοινωνία του καιρού. Ειδικότερα, πρότεινε αλλαγή του τρόπου με τον οποίο εκδίδονται και επικοινωνούνται οι προειδοποιήσεις για ακραία καιρικά φαινόμενα, την εισαγωγή και του κίτρινου χρώματος στο χάρτη της επικινδυνότητας ώστε να αποσυμφορηθεί το πορτοκαλί χρώμα και να υπάρχει πιο στοχευμένη ενημέρωση για τις περιοχές υπό την απειλή κινδύνου ενώ επεσήμανε την ανάγκη βελτίωσης του 112 προτείνοντας πέραν του προειδοποιητικού SMS αυτό να συνοδεύεται και από χάρτη αποτύπωσης της καταιγίδας ή του εκάστοτε επικίνδυνου καιρικού φαινομένου που έρχεται ώστε ο πολίτης να αντιληφθεί γιατί καλείται να προστατευτεί και να κρίνει πώς θα πράξει για να διασφαλιστεί η ακεραιότητά του. Η απάντηση της επιχειρησιακής μετεωρολογία είναι «Περισσότερα και καλύτερα μέσα για την έκδοση ακριβέστερων προγνώσεων και προειδοποιήσεων και την έγκαιρη διάδοσή τους προς τους αρμόδιους φορείς και το κοινό. Στα μέσα αυτά περιλαμβάνονται ένα επιχειρησιακό μοντέλο πρόγνωσης καιρούς υψηλής ανάλυσης, ένα σύστημα προγνώσεων πραγματικού χρόνου και αυτοματοποίηση των διαδικασιών.» ανέφερε χαρακτηριστικά. Παράλληλα στάθηκε και στο γεγονός ότι ναι μεν υπάρχει πλήθος παρόχων προειδοποιήσεων καιρού αλλά υπερτερεί εξ αυτών η ΕΜΥ καθώς έχει την υποχρέωση λογοδοσίας για τις ενέργειες της. Και όπως τόνισε αυτή η ουσιώδης διαφορά και η ποιότητα των προγνώσεων γέρνει πάντα την πλάστιγγα υπέρ του Εθνικού Φορέα έκδοσης και διάδοσης των καιρικών προειδοποιήσεων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «Η ποιότητα του κάθε προγνωστικού φορέα «σκοτώνει» τον αντίπαλο οριστικά»
Κολυδάς: Τι πρέπει να αλλάξει για την καλύτερη ενημέρωση των πολιτών για τον καιρό
Καίρια ήταν και η τοποθέτηση του διευθυντή της ΕΜΥ, Θοδωρή Κολυδά, για το πώς θα γίνει καλύτερη και πιο στοχευμένη η επικοινωνία του καιρού προς τους πολίτες. Σε συνέχεια της τοποθέτησης του κ. Ζιακόπουλου έθιξε την ανάγκη τα έκτακτα δελτία καιρού να αλλάξουν μορφή με την καθιέρωση χάρτη επικινδυνότητας με κίτρινη, πορτοκαλί και κόκκινη προειδοποίηση. Ο κόσμος πρέπει να εξοικειωθεί με το καιρό και όπως σημείωσε «Το Meteoalarm να μπει ουσιαστικά στην καθημερινότητά μας. Ναι μεν λειτουργεί ήδη στην ΕΜΥ όπως δεν έχει επικοινωνηθεί όπως του αρμόζει. Είναι ένα σημαντικό εργαλείο που αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού Συστήματος Προειδοποιήσεων Καιρού το οποίο παρέχει τις πληροφορίες που απαιτούνται για την αντιμετώπιση ακραίων καιρικών φαινομένων που αναμένονται να συμβούν σε κάποια περιοχή της Ευρώπης. Προειδοποιεί για πιθανή εμφάνιση έντονων καιρικών φαινομένων, όπως έντονη βροχόπτωση με κίνδυνο πλημμυρών, έντονες καταιγίδες, θυελλώδεις άνεμοι, καύσωνες, ομίχλες, χιόνι ή ακραίο ψύχος με χιονοθύελλα. Επίσης, προειδοποιεί για κινδύνους που προκαλούνται από έντονα καιρικά φαινόμενα όπως χιονοστιβάδες, πυρκαγιές δασών και έντονα παλιρροιακά παράκτια φαινόμενα». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο ζήτημα του να μπει φρένο στην «καιροτρομοκρατία» και προς αυτή την κατεύθυνση αναφέρθηκε στην επιτακτική ανάγκη για επικοινωνιακό «λίφτιγνκ» της ΕΜΥ που θα της δώσει όλα τα κατάλληλα εργαλεία για να επικοινωνηθεί το σημαντικό προγνωστικό της έργο στους πολίτες. «Όσο πιο ισχυρές επικοινωνιακά είναι οι μετεωρολογικές υπηρεσίες τόσο πιο αποτελεσματικά θα αποδυναμωθούν οι φωνές καιροτρομοκρατίας. Στόχος μας μια ΕΜΥ με δυνατή φωνή» κατέληξε ο. κ. Κολυδάς.
SOS για την απουσία μετεωρολογικών ραντάρ
Από πλευράς του ο Κώστας Λαγουβάρδος Μετεωρολόγος και Διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών μέσα από μια σύντομη παρουσίαση του έργου του meteo εστίασε στην αναγκαιότητα των συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης και έκρουσε το καμπανάκι του κινδύνου για την απουσία μετεωρολογικών ραντάρ στη διαδικασία άμεσης πρόγνωσης. Ανέδειξε την σημασία του να αναβαθμιστεί η καιρική πρόγνωση αξιοποιώντας όλα τα διαθέσιμα τεχνολογικά μέσα και έκανε ιδιαίτερη μνεία στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος. Τόνισε ότι χρειαζόμαστε λειτουργία περιοχικών μετεωρολογικών μοντέλων υψηλής ανάλυσης, ενσωμάτωση καινοτομίας για νέα προϊόντα και υπηρεσίες, πιθανολογικές προγνώσεις, εμπλοκή των περιφερειακών /τοπικών αρχών στο σχεδιασμό και υλοποίηση των συστημάτων έγκαιρης προειδοποίησης. Τέλος ανέδειξε την σημασία για παραγωγή εξειδικευμένων ειδοποιήσεων (προβλεπόμενη κατάσταση οδικών αξόνων, περιοχές με πιθανό πλημμυρικό επεισόδιο, πιθανότητα χαλαζόπτωσης, υψηλής χωρικής ανάλυσης πυρομετεωρολογικοί δείκτες, χάρτες εξάπλωσης δασικής πυρκαγιάς και επιβάρυνσης υγείας).