Ενεργειακή κρίση: 6 στους 10 Έλληνες πειράζουν τις αποταμιεύσεις για να καλύψουν το κόστος
«Χέρι στις αποταμιεύσεις» έβαλε το 58% των Ελλήνων προκειμένου να καλύψει το κόστος της ενεργειακής κρίσης, δηλαδή τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος, σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα που φέρνουν στη δημοσιότητα «τα ΝΕΑ», οι Έλληνες αναδείχθηκαν πρωταθλητές στην Ευρώπη στην κατηγορία αυτών που χρειάστηκε να «πειράξουν» αποταμιεύσεις ώστε να αντιμετωπίσουν την ενεργειακή κρίση.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, που επικαλούνται «τα Νέα» οι Έλληνες θα πληρώσουν μέσω των λογαριασμών 798 εκατ. ευρώ, όταν το 2021 το κόστος ήταν 209 εκατ. ευρώ.
Τα αντίστοιχα ποσοστά στους Ευρωπαίους πολίτες φτάνουν λίγο πάνω από το 30%, ενώ σε χώρες όπως η Κροατία, μόλις το 16% των πολιτών κατέφυγε στη συγκεκριμένη λύση. Τον περασμένο χρόνο σχεδόν το 70% δήλωσε αβεβαιότητα ως προς το αν θα μπορέσει να πληρώσει τους λογαριασμούς του επόμενου εξαμήνου, κάτι που κατέτασσε τους Έλληνες στους πλέον ανήσυχους της Ευρώπης για τις μελλοντικές οικονομικές τους υποχρεώσεις.
Δυσκολίες και στην κάλυψη των δανειακών υποχρεώσεων
Εξάλλου, περισσότερο από το ένα τρίτο (37%) των Ευρωπαίων απάντησε επίσης ότι έχουν μειωθεί οι αποταμιεύσεις του κατά το διάστημα Μαΐου - Οκτωβρίου 2022, ενώ ένας στους 10 είδε τη μηνιαία δόση του στεγαστικού του δανείου να ανεβαίνει εξαιτίας της αύξησης των επιτοκίων της ΕΚΤ.
Επιπροσθέτως, όταν αναλογίζονται τη δυνατότητά τους να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους, το 48% δήλωσε ότι δεν θα τα καταφέρει, ενώ ένας στους τέσσερις (24%) Ευρωπαίους ανησυχούσε για την οικονομική του δυνατότητα προκειμένου να μετακινηθεί στον χώρο εργασίας του. Επίσης ένας στους πέντε (19%) ανησυχεί για την εξυπηρέτηση του στεγαστικού δανείου του.
Αλλαγές στις συνήθειες
Οι ευρωπαίοι καταναλωτές αναφέρουν ότι έχουν αλλάξει τις συνήθειες τους ως απάντηση στις υψηλές τιμές της ενέργειας. Περισσότεροι από επτά στους δέκα άλλαξαν τη συμπεριφορά τους γιαε να εξοικονομήσουν ενέργεια στο σπίτι (71%), πάνω από το ένα τέταρτο ανέφεραν ότι είχαν προσαρμόσει τη χρήση των μέσων μεταφοράς (28%), ενώ ένα παρόμοιο ποσοστό ερεύνησε τη διαθεσιμότητα δημοσίων επιδοτήσεων για μέτρα ενεργειακής απόδοσης στα σπίτια τους (27%).
Παρά τη διακύμανση της αντίδρασης στις υψηλές τιμές ενέργειας ανά χώρα, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ έκαναν αλλαγές για να εξοικονομήσουν ενέργεια.
Συνήγορος του Πολίτη: Αυξήθηκαν τα παράπονα και οι καταγγελίες για θέματα ενέργειας
Οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στους έλληνες καταναλωτές αποτυπώνονται και μέσα από την ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη.
Στη διάρκεια χθεσινής ημερίδας έγινε γνωστό ότι πλέον τα παράπονα και οι αναφορές των καταναλωτών για ζητήματα ενέργειας ανήλθαν σε 3.380 το 2021 από 3.045 το 2020, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του έτους είχαν φτάσει σε 1.784.
Ο αριθμός των παραπόνων αντιστοιχεί στο ένα τρίτο του συνόλου των ετήσιων καταγγελιών στην ανεξάρτητη αρχή.
Συνοπτικά τα κυριότερα προβλήματα συνοψίζονται ως ακολούθως:
- Υπεραυξημένες χρεώσεις - Ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας.
- Είσπραξη τελών και λοιπών χρεώσεων που δεν αφορούν την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ ΑΕ.
- Δυσκολία ανταπόκρισης στην εξόφληση των οφειλών.
- Ρευματοκλοπές.
- Διαδικασία ένταξης ευάλωτων καταναλωτών στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) και στο Μητρώο Ευάλωτων Πελατών (ΜΕΠ).
- Παραγραφή
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος