Ενέργεια: Τριπλός γρίφος για τις επιδοτήσεις σε ρεύμα, αέριο, πετρέλαιο - Οι αλλαγές που σχεδιάζονται
Οι τεχνικές παράμετροι για την οριστικοποίηση του "πακέτου" των μέτρων των ενεργειακών επιδοτήσεων που θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο οριστικοποιούνται αυτές τις ημέρες από τα συναρμόδια υπουργεία με στόχο να ανακοινωθούν ίσως και την επόμενη εβδομάδα.
Όπως ανέφεραν χθες ανώτατες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχει "κλείσει" το ποσοστό της εξοικονόμησης ενέργειας (15%) που πρέπει να επιτυγχάνουν οι καταναλωτές σε σχέση με τις καταναλώσεις του 2021, προκειμένου να εξασφαλίζουν πρόσθετη έκπτωση, όπως επίσης ότι θα επιδοτηθούν όλες οι οικιακές καταναλώσεις (όχι μόνο η πρώτη αλλά και η δεύτερη κατοικία).
Υπό διαμόρφωση είναι τα κλιμάκια της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας με τα οποία θα εφαρμοστούν οι νέες επιδοτήσεις, καθώς παύει η επιδότηση για το σύνολο της κατανάλωσης που ισχύει τώρα.
Αναφορικά με το πλαφόν στην τιμή αποζημίωσης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής (είναι το ελληνικό μοντέλο που υιοθετήθηκε από την Κομισιόν), οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι παραμένει ως βάση το ελληνικό σχέδιο το οποίο ούτως ή άλλως προβλέπει μηνιαία αναθεώρηση των τιμών που εισπράττουν οι ηλεκτροπαραγωγοί, ανάλογα με τη διακύμανση του πραγματικού κόστους των μονάδων.
Υπό συζήτηση είναι επίσης τόσο το ύψος της επιδότησης στο φυσικό αέριο όσο και ο μηχανισμός καταβολής της. Αν δηλαδή θα υπάρχει συνδυασμός κρατικής επιδότησης με έκπτωση από τη ΔΕΠΑ ή θα εφαρμοστεί μοντέλο ανάλογο με αυτό που ισχύει στην ηλεκτρική ενέργεια, όπου το σύνολο των επιδοτήσεων παρέχεται από την Πολιτεία μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
Το τρίτο πρόβλημα είναι το πετρέλαιο κίνησης καθώς από την 1η Οκτωβρίου αν δεν αλλάξει κάτι, αναστέλλεται η καταβολή επιδότησης 15 λεπτών στην αντλία για το diesel, εκτοξεύοντας έτσι την μέση τιμή πάνω από τα 2 ευρώ, έναντι 1,92 ευρώ που είναι σήμερα.
Αν συμβεί αυτό, τότε θα η κατάσταση θα επιδεινωθεί για μία σειρά επαγγελματιών, αφού οι μεταφορές γίνονται κατά βάσιν με οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο diesel. Έτσι δεν αποκλείεται να υπάρξουν νέες ανατιμήσεις εξαιτίας αυτού του λόγου.
Σημαντική όμως επιβάρυνση θα έχουν όλοι εκείνοι που έχουν πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, αφού θα δουν το κόστος μεταφοράς τους να εκτινάσσεται στα ύψη.
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:
Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή του diesel κίνησης πέρυσι την ίδια περίοδο ήταν στα 1,395 ευρώ το λίτρο, ενώ εφέτος είναι στα επίπεδα του 2,08 ευρώ (περιλαμβάνονται και τα 15 λεπτά της επιδότησης) , είναι αυξημένο δηλαδή σε ποσοστό 49%.
Την ίδια στιγμή η βενζίνη εμφανίζεται σε μέσα επίπεδα αυξημένη σε ποσοστό 16.8%, με την μέση τιμή εφέτος να είναι στο 1,977 ευρώ το λίτρο (τελευταία εβδομαδιαία στοιχεία), ενώ πέρυσι την ίδια χρονική στιγμή ήταν τα 1,692 ευρώ.
Αξίζει πάντως να σημειωθεί πως τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τις επιδοτήσεις αναμένει και η αγορά.
Κύκλοι των προμηθευτών εξέφραζαν σχετικά προβληματισμό για το ενδεχόμενο αύξησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών ενώ επισήμαιναν την ανάγκη να εφαρμοστεί σύστημα ανάλογο με του "Τειρεσία" για τους καταναλωτές με χρέη που μετακινούνται σε νέο πάροχο.