Έλον Μασκ: Έρχονται τα robotaxi μέχρι τον Ιούνιο
Ο νόμος του Τέξας επιτρέπει τα οχήματα αυτόνομης οδ΄ήγησης, robotaxi της Tesla χωρίς ειδικές άδειες.

Νέο όχημα αυτόνομης οδήγησης, το robotaxi, θα λανσάρει η Tesla έως τον Ιούνιο στο Όστιν του Τέξας, όπως δήλωσε ο Έλον Μασκ στους επενδυτές.
Με την κίνηση αυτή ο δισεκατομμυριούχος μεγιστάνας εγείρει ερωτήματα σχετικά με το πόσους κινδύνους που σχετίζονται με την ασφάλεια αλλά και νομικούς κινδύνους είναι διατεθειμένη να αναλάβει η Tesla, καθώς αναπτύσσει καινούργια, μη δοκιμασμένη ακόμη τεχνολογία κυκλοφορίας οχημάτων χωρίς οδηγό σε δημόσιους δρόμους, σύμφωνα με το Reuters.
Η Tesla μέχρι τώρα έχει ρίξει την ευθύνη σε πελάτες της για ατυχήματα που αφορούσαν συστήματα υποβοήθησης οδήγησης τα οποία είναι εγκατεστημένα σε υπάρχοντα μοντέλα της εταιρείας. Τα συστήματα αυτά αυτόνομης οδήγησης και «αυτόματου πιλότου» έχουν την ονομασία Autopilot and Full Self-Driving (FSD). Σημειώνεται ότι η Tesla δεν διαφημίζει για αυτά τα συστήματα πλήρως αυτόνομη οδήγηση αλλά τα παρουσιάζει ως βοηθητικά για τον οδηγό, καλώντας τον να παραμένει ανά πάσα στιγμή έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος.
Ταξί χωρίς οδηγό
Η διαφορά τώρα είναι ότι ο Μασκ δεσμεύεται να αναπτύξει ταξί τα οποία δεν θα έχουν καθόλου οδηγό, μια κίνηση που όπως λένε οι νομικοί εμπειρογνώμονες θα έθετε την ευθύνη για τυχόν ατύχημα αποκλειστικά στην Tesla.
Ο Μασκ έχει υποσχεθεί να παρουσιάσει μοντέλα Tesla που θα κινούνται τελείως αυτόνομα εδώ και περίπου μια δεκαετία. Οι υποσχέσεις αυτές έχουν γίνει πιο συχνές το τελευταίο διάστημα, με πιο άμεσα χρονοδιαγράμματα. Αυτό γίνεται καθώς ο Μασκ έχει μετατοπίσει την προσοχή της Tesla στην ανάπτυξη τέτοιων αυτόνομων οχημάτων την ώρα που οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοντέλων παρουσιάζουν υποχώρηση.
Σύμφωνα με στοιχεία από το BloombergNEF, σήμερα οι υπηρεσίες robotaxi για πλήρη και συνεχή εμπορική χρήση παρέχονται από εταιρείες όπως η Waymo στο Phoenix, στο San Francisco και στο Los Angeles των ΗΠΑ και η Baidu στο Wuhan της Κίνας. Υπάρχουν όμως κι άλλες που μπαίνουν συνεχώς στο παιχνίδι. Για να υπάρχει πλήρης και συνεχής εμπορική χρήση στην τεχνολογία μια υπηρεσία πρέπει να λειτουργεί σε δημόσιους δρόμους, να δέχεται επιβάτες, να χρεώνει τις υπηρεσίες της, να μην έχει οδηγούς ασφαλείας και να λειτουργεί όλο το 24ωρα και κάθε μέρα.
Οι εταιρείες αυτές επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους παγκοσμίως. Η Waymo, θα ξεκινήσει σύντομα δοκιμές στο Τόκιο. Οι Baidu, WeRide και Pony.ai επεκτείνονται πέρα από την Κίνα στη Σιγκαπούρη, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.
Αυτόνομα οχήματα ταξί στην Κίνα
Όπως αναφέρει το Fortune, η WeRide με έδρα το Guangzhou της Κίνας που ιδρύθηκε το 2017 παρέχει ήδη υπηρεσίες για πελάτες στη χώρα. Η συνεργαζόμενη εταιρεία αυτόνομων οχημάτων Pony.ai, η οποία περιλαμβάνει την Toyota ως έναν από τους υποστηρικτές της, έχει άδειες να λειτουργεί robotaxi για εμπορική χρήση σε μεγάλες κινεζικές πόλεις όπως η Σαγκάη και το Σενζέν.
Επίσης εμπλέκονται και μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας. Ο γίγαντας του διαδικτύου Baidu, μέσω της υπηρεσίας Apollo Go, παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς χωρίς οδηγό στις Wuhan, Πεκίνο, Chongqing και Shenzhen. Η εταιρεία προσφέρει οχήματα που κινούνται αυτόνομα αλλά με οδηγούς ασφαλείας και σε άλλες τοποθεσίες.
Η WeRide πήρε άδεια λειτουργίας των Robotaxi της στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα από τις αρχές του 2023. Τον περασμένο μήνα, η startup ανακοίνωσε συνεργασία με την Uber, όπου η εφαρμογή ride-hailing συμφωνεί να παρέχει τις υπηρεσίες robotaxis της WeRide στην πλατφόρμα της. Η συνεργασία θα ξεκινήσει αργότερα φέτος. Η εταιρεία έχει επίσης άδεια να δοκιμάσει ένα λεωφορείο ρομπότ (robobus) στη Σιγκαπούρη.
Η Baidu βρίσκεται σε συζητήσεις με αυτοκινητοβιομηχανίες για τη μεταφορά των υπηρεσιών της στο εξωτερικό, αναφέρει η Nikkei Asia. Η Wall Street Journal αναφέρει επίσης ότι η Baidu ελπίζει να αναπτύξει το Apollo Go στο Χονγκ Κονγκ, τη Σιγκαπούρη και τη Μέση Ανατολή.