«Ελληνική PISA»: Αγωγή Κεραμέως κατά ΔΟΕ και ΟΛΜΕ για την απεργία των εκπαιδευτικών στις εξετάσεις
Με αγωγή την οποία κατέθεσε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών το υπουργείο Παιδείας ζητά να κηρυχθεί καταχρηστική η απεργία-αποχή που εξήγγειλαν η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) για την Τετάρτη, 18 Μαΐου, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων της «ελληνικής PISA».
Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για τους μαθητές/μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης των δημοτικών σχολείων και τους μαθητές/μαθήτριες της Γ’ Τάξης των γυμνασίων σε θέματα ευρύτερων/γενικών γνώσεων των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών είναι προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 18 Μαΐου 2022, δειγματοληπτικά σε 6.000 περίπου μαθητές και 300 σχολεία ανά τάξη.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η αγωγή θα εκδικαστεί αύριο, Τρίτη, λόγω του κατεπείγοντος.
Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, «Το ζήτημα που εγείρεται αφορά την εφαρμογή ή μη ψηφισμένου Νόμου από τη Βουλή των Ελλήνων (Ν. 4823/2021), τον οποίο οι συνδικαλιστικές ηγεσίες αυθαίρετα αποπειρώνται να καταργήσουν στην πράξη, αρνούμενες διαρκώς την οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης. Με τις εν λόγω εξετάσεις θεσμοθετείται, για πρώτη φορά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, ένα κατοχυρωμένο πλαίσιο που θα συλλέγει συστηματικά, δειγματοληπτικά, σε εθνικό επίπεδο και σε ανώνυμη βάση, μετρήσιμα στοιχεία για την ποιότητα της εκπαίδευσης, μέσω έγκυρης και αξιόπιστης διάγνωσης των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών σε θέματα Γλώσσας – Κατανόησης Κειμένου και Μαθηματικών. Αλλά και η πρώτη φορά που το ΥΠΑΙΘ ζητά συντεταγμένα την άποψη των εκπαιδευτικών, ώστε να αξιοποιήσει τα αποτελέσματα αυτών των διαδικασιών για την καλύτερη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής βάσει μετρήσιμων δεδομένων».
Το υπουργείο κάνει λόγο για οπισθοδρομική στάση των συνδικαλιστικών ηγεσιών και τονίζει ότι «προκαλεί αλγεινή εντύπωση, καθώς οι ίδιες οι συνδικαλιστικές ηγεσίες, που έπρεπε να πρωτοστατούν διεκδικώντας σταθερά τη βελτίωση της εκπαίδευσης στη χώρα, θέτουν μονίμως προσκόμματα στις διεθνώς αποδεκτές μεθόδους αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου.
Αψηφούν συστηματικά ότι:
- δεν μπορεί να υπάρξει βελτίωση χωρίς πρότερη αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης με συγκεκριμένα, αντιπροσωπευτικά, μετρήσιμα στοιχεία,
- η Ελλάδα αποτελεί μια από τις τελευταίες ανεπτυγμένες χώρες που δεν έχουν ως σήμερα έναν τέτοιο θεσμό (ενδεικτικά, παρόμοιοι θεσμοί λειτουργούν ήδη σε Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Αυστρία, Ουγγαρία, Φινλανδία, Σουηδία, Κροατία, Τσεχία),
- οι ενέργειες των συνδικαλιστικών ηγεσιών στρέφονται ευθέως κατά των μαθητών και του εκπαιδευτικού συστήματος εν συνόλω, παρεμποδίζοντας τη βελτίωσή του,
- η εφαρμογή ψηφισθέντων νόμων στις ευνομούμενες χώρες δεν επαφίεται στις συνδικαλιστικές ηγεσίες,
- ο διδακτικός τους ρόλος και η συνακόλουθη ευθύνη τους απέναντι στους μαθητές τους δε σταματά στην τάξη, αλλά συνεχίζεται και με το παράδειγμα και την ευρύτερη στάση τους».
Η δήλωση της κ.Κεραμέως
Η υπουργός Παιδείας έκανε και ανάρτηση στο facebook για να εξηγήσει τους λόγους για την ενέργειά της:
«Τα τελευταία 2 χρόνια οι συνδικαλιστικές ηγεσίες έχουν προκηρύξει απεργία 1) την ημέρα πανελλαδικών εξετάσεων, 2) την ημέρα εξέτασης μαθητών για εισαγωγή σε πρότυπα σχολεία, 3) κατά της αξιολόγησης – για να αναφέρω μόνο κάποιες. Τώρα απεργούν κατά της ελληνικής PISA – του συστήματος που θεσπίσαμε πρόσφατα και το οποίο πρώτη φορά θα καταγράψει με ανώνυμο τρόπο το πώς τα παιδιά μας αφομοιώνουν γνώσεις και δεξιότητες, με στόχο το εκπαιδευτικό σύστημα να γίνει καλύτερο. Όπως και τις προηγούμενες φορές, έτσι και τώρα, θα αγωνιστούμε για να μην μπει τίποτα εμπόδιο στην καλύτερη εκπαίδευση των παιδιών μας. Προσφύγαμε μόλις στο Πρωτοδικείο ζητώντας να κηρυχθεί παράνομη και αυτή η απεργία».
Τι είναι ο διαγωνισμός PISA και που βρίσκεται η Ελλάδα
Ο διεθνής διαγωνισμός PISA (Program for International Student Assessment) του διεθνούς ΟΟΣΑ οργανώνεται ανά τριετία και σε αυτόν μετριούνται τρεις δεξιότητες που πρέπει να έχουν οι μαθητές ολοκληρώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή έως τα 16 χρόνια τους, αναφορικά με την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες.
Εβδομήντα οκτώ χώρες αποδέχονται την αναγκαιότητα να διαγωνιστούν ώστε να βοηθηθούν οι ίδιες. Ως επί το πλείστον τις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Κίνα, η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Ιαπωνία αλλά και η παρουσία-«έκπληξη» της Εσθονίας. Αλλά πάνω από μας είναι επίσης Σλοβενία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Κροατία, Λετονία, Ουγγαρία, Λιθουανία, Λευκορωσία, Ουκρανία, Τουρκία, Σλοβακία.